JJ Traynors (en af de to grundlæggere af HydrogenOne Capital) baggrund er ifølge mandens egen LinkedIn ret imponerende
Executive Vice President Investor Relations
Royal Dutch Shell
2005 - 2017
Responsible for Shell’s communications and relationships with financial markets
Osv…
E: Det kan bare være, at mine månedlige opsparingsbeløb endnu ikke er nok til at blive kunde
Jep. Der har stort set ikke været nyt om det siden sidste sommers nyheder. Nu var hjemmesiden oppe. Og så er det jo også kompetente folk, i hvert fald baseret på historien.
Jeg har tænkt på at spørge om dette før, og jeg fandt ingen kommentarer via søgning, så jeg spørger: Har I sammenlignet NextEra Energy vs. NextEra Energy Partners (NEE vs. NEP) som en investeringscase?
Jeg lyttede til Bidens ordvalg igen, og det er en utrolig stærk satsning på “ny energi”, i alle dens former. Talen er selvfølgelig politisk passende og optimistisk, men det er meget tydeligt, at:
Elmotorer er fremtiden for transport (500.000 ladestationer gentaget)
Energiforbruget skal reduceres, og USA ønsker at være førende, en rolle som en eksemplarisk leder, i at reducere emissioner.
Jobskabelse er stærkt knyttet til fremtidige mål, dvs. det er ikke meningen at erstatte All American pick-up flåden med kinesiske elbiler, men at udnytte den amerikanske industri til at ride med på “fremtidens valg”.
Nu skal vi overveje, hvor stor en rolle det amerikanske hjemmemarked kan spille i f.eks. den globale EV-omstilling, eller f.eks. produktionen af brint, set ud fra TAM. Skal man flytte investeringer fra resten af verden til USA i håb om større vækst, eller skal fokus holdes på Europa og delvist Kina..
Denne Bidens “fremtidspakke” er så omfattende (infrastruktur, køretøjer, boliger, energiproduktion osv.), at den ikke rigtig passer direkte ind i denne tråd, men heller ikke alene i nogen anden. Skulle vi måske oprette en “Bedste ‘Build Back Better’ investeringsmuligheder”-tråd, hvor vi kunne samle de relevante amerikanske virksomheder under ét tag?
Det skal bemærkes, at Biden konstant har rodet rundt med tal, især store tal, i sine taler. Jeg ville ikke tage noget tal for sandt, medmindre det også findes skriftligt (ikke en udskrift af en tale). Dette er på ingen måde en kritik af Biden, men en generel advarsel. Jeg kan ikke kommentere dette tal ud over, at det lyder stort, men ikke så meget, at det direkte kan afvises, som f.eks. 200 millioner coronadøde i USA.
{“content”:“Meget groft sagt ca. 1 ladestation pr. 600 mennesker. Nå, der skal selvfølgelig være en del, når opladningen er så langsom. Nogle oplader dog nok også derhjemme. Vi får se, om tallet bliver opdateret engang. ”,“target_locale”:“da”}
{“content”:“Det er vigtigt at overveje, hvad en ladestander betyder. Dvs. om det betyder det samme som en tankstation, hvor der er flere tanksteder.”,“target_locale”:“da”}
Man skal bestemt ikke undervurdere USA i denne sag. Men det er – altid – noget andet, når man taler om statsstøttede operationer og virksomheders investeringer. Hvad angår de førstnævnte, kan penge meget vel gå til spilde uproduktivt, og hvad angår virksomhedssektoren, er energisiden meget konservativ. Så længe den konservative side ikke begynder at fremskynde sine investeringer i ren energi – på den ene eller anden måde – vil der ikke ske meget i stor skala.
I den henseende er Europa efter min mening foreløbig foran, selvom der er mange gode investeringsmuligheder i USA. Kina er vanskeligt set fra et investeringsperspektiv – staten er involveret i alt. Ofte endda i en sådan grad, at man ikke kan se det. Og det er ret svært at investere der, undtagen via ETF’er eller ADS’er, hvor der i øjeblikket er en stor trussel i luften. Jeg selv lægger i hvert fald ikke meget mærke til Kina på grund af risikoen, selvom det er et kæmpe marked.
I USA er der sikkert mange små børsnoterede virksomheder, som man burde lede efter. Her ville forumets kollektive intelligens være en fordel.
Dette ville være et fantastisk emne at grave i. Specifikt alle de små fisk, der indtil videre flyver under radaren hos større medier som Seeking / Fool.
Enphase, Bloom, Plug og NextEra er allerede ret store/kendte, og SPAC-kæden graver flittigt efter deres egne, men de allerede børsnoterede fremtidshåb, der får en skovl i stedet for en ske, når man begynder at “bygge bedre tilbage”… Der bor mange honningkrukker derude
Jeg er nødt til at begynde at undersøge lignende små virksomheder i USA, som skal findes, før et større hold begynder at grave i dem. Sammen kunne vi finde disse perler!
Kan du smide dine tanker om den EWI, når du har undersøgt den? Jeg kiggede også hurtigt på den den anden dag. Jeg må hellere se på den igen mere grundigt.
Jeg tjekkede, hvad der findes på UPM’s hjemmeside om brint:
Opfangning af biogen kuldioxid fra cellulosefabrikker eller biobrændselsprocesser giver yderligere muligheder. “Selvom bioenergi baseret på bæredygtigt skovbrug er klimaneutralt på lang sigt, når trævækst og -forbrug er i balance, frigives der stadig kuldioxid ved forbrænding af biomasse. Denne kuldioxid kunne opsamles til brug som råmateriale sammen med brint,” siger Hoffmann.
Ilvespää er på samme linje. “Vi leder efter teknologier, der kan syntetisere biogen kuldioxid og brint og omdanne dem til kulbrinter. Vi vurderer også dets muligheder og omkostningseffektivitet,” siger han. Dette understreger de mange anvendelsesmuligheder og fordele ved ren brint.
“Det kan lagres, omdannes, bruges direkte eller indirekte, og det kan forbinde sektorer som elektricitet, gas, varme og transport. Vi skal udnytte de nuværende ressourcer endnu bedre,” understreger Hoffmann. https://www.upm.com/fi/artikkelit/energia/20/mika-hidastaa-vetya/
Det ser ud til, at UPM vil producere (eller allerede producerer) syntetisk brændstof fra brint og kuldioxid opsamlet fra fabrikkens CO2-udledning?
Selvom brinten, der bruges i processen, i starten produceres af naturgas, er det sandsynligvis en god ting for miljøet. For elektrolyseanlægsproducenter ville alle sådanne investeringer selvfølgelig være yderst velkomne, da de eliminerer dette høne/æg-problem i brintkæden.
{“content”:“Det virker interessant, og generelt set kunne genanvendelse af dæk have potentiale i fremtiden. Situationen i Finland er som følger:\n"Mellem 2010 og 2014 blev næsten 80 % af de genanvendte dæk udnyttet som materiale. De største individuelle anvendelsesområder var lossepladskonstruktioner og\nstøjvolde. En revideret affaldslov, der trådte i kraft i begyndelsen af 2016, forbyder brugen af dækgranulat\ni dræn- og drænlagene i lossepladsernes bundkonstruktioner, hvilket betyder, at der skal findes nye anvendelsesmuligheder for genanvendte dæk." (https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/19984/master_Suomalainen_Seppo_2016.pdf?sequence=1\u0026isAllowed=y)\n\nDet speciale, jeg har linket til, undersøgte udnyttelsen af dækaffald i Finland og Europa, og resultatet af arbejdet var, at den mest omkostningseffektive metode er granulering. Arbejdet undersøgte dog ikke mikrobølgemetoden (som EWI bruger) særlig detaljeret, men konkluderede, at den var en ret ineffektiv metode.\n\nEt andet arbejde konkluderede, at et pyrolyseanlæg for dækaffald og plastaffald var ganske omkostningseffektivt, og tilbagebetalingstiden ville endda være 2,5 år i det pågældende scenarie: https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/143396/The%20potential%20of%20waste%20tire%20and%20waste%20plastics%20pyrolysis%20in%20Southern%20Savonia%20region.pdf?sequence=2\u0026isAllowed=y\n\nOg hvis citatet fra twitter-opslaget "Windspace has even said in a podcast that they chose EWS technology over Scandinavian enviro systems because the technology is BETTER" holder stik, så kunne EWI-teknologiløsningen meget vel være potentielt. Enviro bruger så vidt jeg ved pyrolyseteknik.\n\nDette var indtil videre kun en overfladisk gennemgang, men jeg mener, at dette bør undersøges yderligere. Kan nogen sige, om VOW kan udnytte dækaffald i deres udstyr?”,“target_locale”:“da”}