Energisektoren og brintsektoren Q&A

{“content”:“Er der nogen, der ved, hvad der har fået Cell Impact, Impact Coatings og Powercell til at falde i flere dage? Jeg har ikke fundet en forklaring i nyhederne.. Eller er det bare svensk brint, der nu trækker vejret..? :thinking:”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Jeg leder også efter dette / et svar. Spillefeltet har ændret sig hurtigt i denne henseende, i det mindste set med øjnene fra en nybegynder som mig. I foråret føltes brintaktierne som “søsteraktier”, dvs. kurserne steg og faldt sammen. Nu begynder aktierne at adskille sig fra hinanden. F.eks. stiger McPhy og Nel, mens den trio, du nævner, falder, og det har de gjort i et stykke tid.

Snart vil trioens samlede minusser overstige Plugins plusser, for satan :squinting_face_with_tongue:

2 Synes om

For NEL og McPhy kommer der en hel del flere nyheder, og begge er ret aktive med hensyn til samarbejder. NEL har allerede fået meget synlighed, f.eks. på grund af Nikola, mens McPhy, ud over mange projekter, også modtager nyheder om Frankrigs satsning på brint osv.

I Sverige lever f.eks. Impact Coatings derimod sit eget mere stille liv, og investorerne har sikkert mange forventninger til, hvordan samarbejdet med Hyundai skrider frem osv., og man tør ikke juble for meget, før der kommer nyheder. :thinking:

Det er ret forventeligt, at nogle mister troen på virksomheden / ser, at pengene er bedre investeret andetsteds, når risici begynder at rumstere i tankerne. Her er det også ret nemt at begynde at sætte disse “brint-virksomheder” på samme linje og begynde at tænke:

“Hvorfor stiger denne ikke, når de andre stiger? Dette var vist et dårligere valg, måske er det bedre at investere Impact Coatings pengene i NEL eller Plug Power alligevel..”

Hvis man selv holder af virksomheden og stoler på dens drift, så er det efter min mening bedst at forsøge at vende sådanne situationer til sin egen fordel og betragte fald som en god ting, da man jo “får det billigt”. Når de gode nyheder kommer, stiger kurserne som regel igen. Det er efter min mening ikke en god idé at sammenligne f.eks. Impact Coatings og McPhy for meget :slightly_smiling_face:

6 Synes om

{“content”:“Derudover offentliggjorde f.eks. Powercell for nylig en rapport, der ikke ligefrem var “behagelig” for investorerne, så jeg forventede næsten, at dette ville ske, da der heller ikke er kommet gode nyheder. Er der virkelig ikke kommet noget nyt om ordrer osv. for nylig?”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Det er sjovt, hvordan mængden af kontanter i porteføljen påvirker humøret, ja selv meninger om visse virksomheder. Fald/dyk har altid været fremragende købsmuligheder, men når kontanterne er væk, og nedturen bare fortsætter, og man ikke længere kan sænke gennemsnitsprisen, begynder situationen at blive et problem, når den går langt under det. I hvert fald psykologisk :smiley:

6 Synes om

1.9.2020 kl. 11.25 · Oslo Børs

Nel ASA: Aktiekapitalforhøjelse registreret

(Oslo, 1. september 2020) Der henvises til selskabsmeddelelsen den 28. august 2020 vedrørende udstedelse af aktier i Nel ASA. Aktiekapitalforhøjelsen vedrørende udstedelsen af de 6.048.000 nye aktier er nu registreret i det norske erhvervsregister. Selskabets nye registrerede aktiekapital er 281.488.697,60, fordelt på 1.407.443.488 aktier, hver med en pålydende værdi af NOK 0,20.

Hvad betyder dette i praksis fra en begyndende småinvestors perspektiv, eller betyder det ingenting?

{“content”:“Den forrige emissions noter er officielt indskrevet i bøgerne, ingen indflydelse.”,“target_locale”:“da”}

4 Synes om

Nogle nyheder om impact coating :+1:

Den svenske brændselscelleteknologi-leverandør impact coating, der kører i en Hyundai NEXO, deltager i det tyske 24-timers brintløb.

5 Synes om

Ja, jeg bemærkede faktisk den nyhed for et par dage siden. Efter det faldt kursen ret kraftigt. Det ser ikke ud til, at Impacts aktionærer er særlig interesserede i velgørenhedsarrangementer.. :thinking: :smile:

2 Synes om

Hvad synes folk om Royal Dutch Shell? De har trods alt ret ambitiøse miljømål for fremtiden. Det er en så stor virksomhed, at de måske opkøber de mindre med tiden?

Aktiekursen halter stadig ret lavt, og jeg spekulerer på, om der er andre, der fylder op på Shell her?

For mit vedkommende kan jeg sige, at jeg købte Shell i corona-dykket. Og solgte ud efter en lille stigning… Årsagen til salget var, at da EU’s beslutninger kom relateret til brint. Jeg fulgte virkelig nøje med, hvordan forskellige virksomheder reagerede på det ændrede miljø. Shell traf nogle beslutninger og kom med nogle gode ting. Men i forhold til virksomhedens størrelse var jeg skuffet over størrelsen af investeringerne. Jeg følger selvfølgelig situationen hele tiden, hvad de vil gøre fremover. Jeg har flyttet mine penge til den franske Total og BP-kuponer. Der er masser af information om deres aktiviteter inden for vedvarende energi på nettet :slightly_smiling_face:. Her er en nyhedshistorie relateret til emnet fra i dag.

Jeg tilføjede også dette, fordi der er noget om Total, RWE osv. i den artikel.

10 Synes om

Lige præcis. Shell kan godt smide en milliard i brintting, og det er stadig kun en flue på væggen i deres samlede billede. Investeringerne skal være rigtig store, før det betyder noget for dem.

2 Synes om

Dette er en af grundene til, at jeg selv har investeret i Shell. Det er bare så stort. Lad de små opfinde nye hjul, hold øje med dem, og når tingene begynder at falde på plads, så hive et par milliarder ud af tegnebogen og købe hele lortet.

Dette besvarer naturligvis ikke, hvorfor Shell og ikke f.eks. BP eller Total, men det kan jeg ikke rigtig svare på selv. Et mere kendt mærke?

1 Synes om

Dette er en af grundene til, at jeg selv har investeret i Shell. Det er bare så stort. Lad de små opfinde nye hjul, følg med fra sidelinjen, og når det hele begynder at falde på plads, så grav et par milliarder mønter frem fra pengepungen og køb hele lortet.

Dette svarer selvfølgelig ikke på, hvorfor Shell og ikke f.eks. BP eller Total, men det kan jeg ikke rigtig svare på selv. Et mere kendt brand?

1 Synes om

BP er faktisk også med i Hydrogen Council og det ser ud til, at de har gang i en god stemning med vedvarende energikilder, og de forsøger også at få olie break-even så lavt som muligt næste år.

@Meri, da du tilsyneladende allerede har BP i din portefølje, kan du så sige, om udbyttet kommer uden kildeskat, ligesom med Shells B-aktier? Jeg overvejer selv at købe den fra Xetra med ticker BPE5.

Edit: “The Dividend Tax Credit has been replaced by a new tax-free Dividend Allowance and dividends paid by the Company on or after 6 April 2016 will not carry a UK tax credit.” Dette er direkte fra BPs hjemmeside, så det ser ud til, at det går skattefrit, da alle aktier tilsyneladende er registreret i Storbritannien. Ret mig, hvis jeg tager fejl?

1 Synes om

Der er en hel del virksomheder. Nedenfor er en liste over medlemmer af denne organisation.

{“content”:“De faldende kurser for svenske brintfirmaer ser ud til i det mindste indtil videre at have lavet en helomvending. Mon salget er overstået nu, og vi er klar til at presse ordentligt op ad bakke igen :thinking: Det er godt nok en vild rutschebane.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Er ikke de svenske brintfirmaer i høj grad i en underleverandørrolle?

2 Synes om

Ja og nej. Brændselsceller går direkte til kunderne (PCELL), nogle dog via Bosch. Impact Coatings og Cell Impact er så vidt jeg ved rene underleverandører, der netop sælger til brændselscelleproducenter og lignende.

5 Synes om

Det er præcis sådan, jeg selv har opfattet det. Impact arbejder også med andre produkter end brændselsceller og er måske mere involveret i brint-relaterede metallurgifirmaer. Udover dem er der også Metacon, som blandt andet laver brinttankstationer, men de har også andre løsninger, der ikke er bundet til brint (biogas → varme/elektricitet osv.). Jeg ser selv de største muligheder i Metacon i fremtiden, men det er også et ret vildt kort.

1 Synes om