Energisektoren og brintsektoren Q&A

Dårlige nyheder kan være gode nyheder for grøn brint.

4 Synes om

Her er et link til en letfordøjelig oversigt fra Yle Areena vedrørende brint-, vind- og havenergianlæg fra 2015. Er der nogen, der har undersøgt virksomheder, der arbejder med havenergianlæg, mere indgående? Dokumentaren behandler problemer relateret til brint, som der naturligvis er fundet løsninger på siden. Den fremhæver også mange havenergianlæg under udvikling og forudsiger, at deres betydning vil vokse afgørende og endda overgå vindmøller i forbindelse med en mulig stor fremtidig kommerciel bølge.

3 Synes om

Mon ikke der er blevet lavet en oversigt over virksomheder inden for brintsektoren? Hvad laver de, og hvilke fremtidsudsigter har virksomhederne? Altså, hvilke sektorer har de leveret deres produkter til osv.

-Pcell
-Nel
-Metacon
-Cell impact
-Imapact coating
-Xebec
-Sun hydrogen
-Fuel fucion HCCH
-McPhy
-Fuelcell
-Plug power
-SFC energy
-Bloom Energy
-Ballard Power

Det faldt mig bare ind, da der er så mange af dem, og jeg har selv glemt strategien for dem, jeg ikke følger så aktivt, og hvem de har aftaler med.

5 Synes om

Er der nogen, der har fundet en mere detaljeret analyse af PowerCell Swedens situation, dvs. hvorfor resultatet faldt til -28,3 mio. SEK (-16,7), selvom salget steg til 22 mio. SEK (15,5)?

https://www.marketscreener.com/quote/stock/POWERCELL-SWEDEN-AB-PUBL-39435816/news/PowerCell-Sweden-Higher-sales-but-lower-profiability-due-to-currency-effects-and-increased-costs-31147835/

Bemærkning:

“Driftsresultatet før poster, der påvirker sammenligneligheden, faldt til -28,3 mio. SEK (-16,7) på grund af blandt andet negative valutaeffekter, lavere bruttomargin, øgede omkostninger til salg og administration samt til forskning og udvikling.”

Beskrevet lidt for vagt, jeg tror ikke rigtig, at R&D er den største omkostningspost her.

1 Synes om

Dette passer godt til den overordnede trend i branchen. Salget stiger, men marginerne falder, når omkostningerne stiger. Man er nødt til at investere i at effektivisere/udvide produktionsanlæg (bl.a. ERP-systemer til produktionsstyring), markedsføring/salg, mere personale til administration osv.

Dette er den største trusselsfaktor for hele branchen. Hvis markedet på et tidspunkt ikke længere er tilfreds med vækstløfter, men begynder at vægte rentabilitet og evne til at generere overskud, begynder en elimineringsproces, hvor kun de bedste “overlever” på aktiemarkedet. Jeg har ikke fundet udtalelser fra f.eks. PowerCell om, hvilke foranstaltninger der vil blive truffet for at opnå denne produktivitetsforbedring, udover at stole på en stærk vækst i salgsvolumen. PowerCell er f.eks. så lille et firma, at det nok ikke følges af mange analytikere, og især ikke offentliggøres gratis. Vi er på ret tynd is med hensyn til information om disse.

15 Synes om

@DayTraderXL Det, du skriver, er så sandt. Jeg har fulgt de handlinger, disse virksomheder har foretaget i lang tid, for at forbedre produktionseffektiviteten og dermed lønsomheden. PowerCell er et mønstereksempel på, at de er på rette vej. Her er blot et eksempel relateret til emnet. Jeg linkede og skrev om denne Semcon-sag her tidligere; det er værd at undersøge :wink:

Jeg har ikke fundet udtalelser fra f.eks. PowerCell om, hvilke foranstaltninger der vil blive truffet for at opnå denne produktivitetsforbedring, ud over at stole på en stærk vækst i salgsvolumen.

12 Synes om

Semcon-artiklen var et godt fund. Man kan godt forvente en udvikling i denne retning i Norden, hvor man tror på teknologi i alle dens former. Der blev ikke fortalt om software-delen, hvordan produktionsstyringen håndteres som helhed, men man kunne godt forestille sig, at det ikke er glemt.

3 Synes om

Der har været meget snak om softwareaspektet… Men da jeg ikke forstår noget af det, har det fået mindre opmærksomhed. Jeg husker, at det mest handlede om Rolls-Royce og Daimler Truck AG’s fælles brændselscelleprojekter. Men det er allerede gamle nyheder…

3 Synes om

Hvor er den gode gamle tråd om investeringsmuligheder inden for energiindustrien forsvundet hen??? Efter linket ser jeg kun:

Hov! Siden findes ikke eller er privat

2 Synes om

Jeg kan ikke huske, hvem der oprindeligt startede tråden, men jeg gætter på, at trådstarteren blev fornærmet over de markeringer, han modtog, og fjernede tråden “som hævn”, fordi han ikke følte sig værdsat. Dette er i hvert fald det indtryk, jeg har fået af diskussionerne om brint den sidste uge.

Ping @Verneri_Pulkkinen kunne undersøge trådens skæbne og gendanne den, hvis trådstarteren har fjernet den.

EDIT: Heldigvis var det denne gang kun Mr. SYSTEM, Mr. Markets tvivlsomme bror.

5 Synes om

Skiftede tråden ikke bare navn?

Jeg kan i hvert fald ikke længere finde noget om Greenpower Motor med en søgning, og der var diskussion om det så sent som i går.

1 Synes om

Den er vist slettet, kan ikke findes med hverken katte eller hunde.

3 Synes om

Ja, nu er der en, der har kludret i det. @Yu_Gong @Verneri_Pulkkinen I har nu én opgave.

3 Synes om

Hmhm, SYSTEM ser ud til at have slettet tråden, eller det er hvad loggen viser. @Yu_Gong kan se nærmere, men jeg har gendannet tråden.

10 Synes om

Dette diskussionsforum er overraskende smart lavet, og det er også noget, der er blevet tænkt over på forhånd. Hvis jeg for eksempel forsøgte at slette denne tråd, ville jeg få en meddelelse: “Du har ikke lov til at slette denne tråd. Hvis du ønsker den slettet, skal du flage den med begrundelse, og en moderator vil beslutte om sletningen.” Det ser altså ud til, at trådene her er beskyttet mod trådstarters vilkårlige handlinger.

4 Synes om

{“content”:"Hvordan tolker andre her kursudviklingen for Vow ASA i forbindelse med offentliggørelsen af resultaterne? Er stemningen ved at vende inden for clean tech, og bliver der pustet nedad på sektorens værdiansættelse? \n\nIhre Datenschutzeinstellungen“Vow ASA rapporterede en omsætning på 248 millioner NOK for første halvdel af 2020, en vækst på 37% år-til-år. Resultat før skat var 35 millioner NOK, op fra 20 millioner NOK for samme periode sidste år, og ordrebeholdningen var 989 millioner NOK i slutningen af juni 2020. Siden da er ordrer til en værdi af yderligere 157 millioner NOK blevet bekræftet og rapporteret"\n\nDette er en meget bedre situation end ved årsskiftet, hvor kursen kortvarigt var 50% højere. Vow har, så vidt jeg forstår, rapporteret, at corona næsten ikke har haft nogen indvirkning, tværtimod som det fremgår af oversigten. P/E er høj 50+, men for en profitabel vækstvirksomhed er 2021 EV / Sales 3 vel ikke dårligt?\n\nhttps://www.marketscreener.com/quote/stock/VOW-ASA-16290106/\n\nNordea følger virksomheden, og fair target range er 20-25 NOK. Det frister mig at tage en lille bid af dette til min langsigtede portefølje, men den ret bjørneagtige reaktion på et relativt godt resultat får mig til at tænke mig om.”,“target_locale”:“da”}

7 Synes om

Der ville være efterspørgsel efter grøn brint, det har længe været kendt. Og når dette “utrolige” forsyningsunderskud af grøn brint for alvor begynder at blive afviklet, vil jeg i hvert fald være med i de virksomheder, der får lov til at nyde godt af den vækst. Tilfældigt er en af de virksomheder, jeg er med i, på billedet i artiklen :grin:.

12 Synes om

Jeg fordoblede min VOW-position i sidste uge med den tanke, at krydstogtsindustriens elendighed var årsagen til dens langsomme fremskridt, og jeg forventede, at regnskabet ville fjerne i det mindste noget af markedets “forsigtighed”, når det blev klart, at den øvrige forretning bar frugt og udviklede sig, selvom skibssiden måtte være rolig.

Kursens reaktion på, hvad jeg mente var gode tal og især ordrebogen under disse omstændigheder, var, hvis ikke en skuffelse, så i hvert fald en overraskelse.

Dette er nu en af mine top 5 aktier i porteføljen, og den forbliver der i hvert fald indtil videre, medmindre der sker en betydelig ændring til det værre i forretningen eller branchen, hvilket jeg ikke tror på. Hvis COVID-19’s indvirkning på forretningen blev sagt at være lille, så holder jeg mine indsatser i virksomheden med endnu større grund.

1 Synes om

{“content”:“I dag opdaterede Nordea den DCF-baserede fair value-interval for Nordea til 19-24 NOK, hvilket er en justering nedad igen.\n\n"Lav krydstogtaktivitet lægger pres på Vows eftersalgsmarked på kort sigt. Selvom EBITDA var lavere end vores forventninger, fortsætter selskabet med at vise y/y-vækst."”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om