Enento Group - Kvalitet, udbytte og/eller vækst?

Der er foretaget to blokhandler med Alma-aktier efter regnskabsaflæggelsen. Otava købte i det mindste den ene blok. Noget tilsvarende er i hvert fald endnu ikke set med Enento-aktier.

Enento har en hel del udenlandske ejere. 17,06 % af ejerskabet er i Sverige og 12,4 % i USA. Long Path Partners er den største amerikanske ejer med en ejerandel på 9,8 %. De store svenske ejerandele stammer sandsynligvis fra tidligere virksomhedstransaktioner. Jeg har ikke fulgt Enento længe nok til at kunne navngive disse parter, men de er tilsyneladende i SEB’s forvalterregistrering (nominee register). Udover Otava spiller de store udenlandske ejere altså en nøglerolle i eventuelle større transaktioner. Derfor bør man nok holde øje med ændringer i disse ejerandele. Udover Otava øgede Long Path Partners sin ejerandel sidste år. Der skete ingen ændringer i SEB’s forvalterregistrering. Med Enentos nuværende værdiansættelse ville der sikkert findes interesserede købere, men er der nogen, der er villige til at sælge?

Vi kommer sikkert til at se transaktioner her. Jeg anser det for mest sandsynligt, at Enento begynder at søge vækst også uorganisk. Jeg vurderer, at udskiftninger i hovedaktionær og ledelse samt det langvarige IT-infraprojekt mv. tidligere har været hindringer for virksomhedsopkøb. Jeg kan ikke sige noget om mulige opkøbsemner og deres værdiansættelsesniveauer.

4 Synes om