Enento Group - Kvalitet, udbytte og/eller vækst?

Det ville være rigtig rart at høre mere om dette firma og dets konkurrenter fra dem, der er fortrolige med branchen eller har erfaring med at bruge dem i arbejdsmæssig sammenhæng.

Jeg har undersøgt markedet for virksomhedsoplysninger og kreditoplysninger lidt. I finske kreditoplysninger dominerer Asiakastieto og Bisnode, og dette virker som en meget reguleret, kedelig og stabil forretning. I Finland er der nogle konkurrenter til de mest kendte inden for virksomhedsinformation (Asiakastieto, Bisnode, Alma Talent), som ser ud til at have en teknisk mere moderne tilgang:

Asiakastieto ser også ud til at have et modul til Microsofts CRM. Købet af 38,3 % af Goava Sales Intelligence AB (Goava | Turn yesterday's wins into tomorrow's opportunities) tilførte dog lignende Sales Intelligence og CRM-integrationsevner og virker eksternt lige så kompetent som disse udfordrere. Hvis man ser på omsætningen i Finland, ser alle de nævnte ud til at vokse ret stabilt. Alma Talent indeholder udover virksomhedsinformation også meget andet:

Internationalt er der dog flere udfordrere inden for virksomhedsinformation. Asiakastieto købte også Proff blandt disse:

Min største bekymring er konkurrence, og at mere moderne aktører overhaler. Jeg ved ikke, hvor korrekt indtrykket er, at Asiakastieto er virksomhedsinformationens TietoEVRY (et stabilt, men ikke-voksende selskab, der ikke vækker store positive associationer), og at udfordrerne snarere er Siili/Vincit/Gofore? Eller kunne Asiakastieto også være virksomhedsinformationens Harvia: en profitabel konsolidator, der opererer i en branche med 5-10 % årlig vækst og skaber aktionærværdi?

Kommenter venligst, hvis nogen ved mere om branchen, tak :smiley:

10 Synes om