Tak for kommentarerne!
Jeg følger udviklingen af UKKO-forekomsten fra en lidt anden vinkel og vil dele mine tanker her. Kom gerne med velbegrundet kritik, hvis jeg tager fejl.
Efter min mening fokuserer UKKO-debatten i øjeblikket ret meget på enkelte gennemskæringer og deres indhold, men lidt for lidt på forekomstens geometri.
Hvis man tænker på den kommende ressource, er den afgørende størrelse i sidste ende ikke det enkelte hul, men størrelsen på det mineraliserede legeme.
Tons = længde × bredde × dybde × massefylde
Derfor interesserer dybdekontinuiteten mig i øjeblikket mindst lige så meget som længdekontinuiteten.
I tilfældet med UKKO har der i de seneste måneder været meget snak om væksten i længden:
- ca. 650 m kendt hovedzone mod nord
- ca. 200 m sydlig zone
- desuden ca. 500 m mellemcone (mellemliggende zone) til analyse
Men efter min mening er en mindst lige så interessant observation, at mineraliseringen stadig forekommer i forholdsvis dybe huller:
- UKKO-093
- UKKO-099
- UKKO-100
- UKKO-111
I hvert fald ser jeg ikke noget tydeligt tegn i datamaterialet på, at mineraliseringen skulle aftage i dybderetningen på samme måde, som det sker for mange forekomster, der forbliver små. Tværtimod optræder der fortsat markante træffere på dybder omkring 200–330+ meter.
Af denne grund er UKKO måske ikke længere udelukkende en længdehistorie, men i stigende grad en volumenhistorie. Efter min mening understøtter den seneste opdatering denne tanke, og denne betydning er næsten ikke blevet fremhævet i kommentarerne.
Et forenklet eksempel:
- 650 m × 60 m × 150 m = 5,9 mio. m³
- 1000 m × 60 m × 300 m = 18,0 mio. mio. m³ (18,0 mio. m³)
Længden vokser i dette eksempel med ca. 54 %, men volumenet med over 200 %.
Netop derfor kan dybdevektoren være lige så vigtig eller endda vigtigere for ressourcestørrelsen end et par hundrede ekstra meter på kortet.
Efter min mening er det mest interessante åbne spørgsmål i øjeblikket ikke:
“er kvaliteterne i syd lidt svagere end i nord?”
men derimod:
“danner den nordlige zone, den mellemliggende zone og den sydlige zone et samlet foldet system, som også fortsætter i dybderetningen?”
Hvis svaret er ja, er ressourcevæksten ikke lineær, men tredimensionel.