Eezy som investering - Vender konjunkturen og Eezy med den?

VMP børsnoteres, er der interesse?

Selskabet har offentliggjort et prospekt, som kan findes via linkene her (siderne åbnede dog ikke, da jeg postede dette) https://www.inderes.fi/tiedotteet/vmp-oyj-julkaisee-finanssivalvonnan-hyvaksyman-suomenkielisen-listalleottoesitteen

Enersense får i det mindste en peer :slight_smile:

VMP er i øvrigt Varamiespalvelu.. ;D

1 Synes om

Karo Hämäläinen har en interessant holdning til VMP. Jeg overvejede på et tidspunkt, hvorfor man skulle investere i et selskab, der er så forgældet og har store renteudgifter. Jeg kunne ikke undgå tanken om, at VMP’s børsnotering snarere var dikteret af nødvendighed. På den anden side vil en succesfuld børsnotering give selskabet midler til at reducere gælden og renteudgifterne betydeligt. Måske køber jeg på børsen, når jeg ved, hvilken retning aktiekursen vil tage.

Ikke særlig populær, selvom den var overtegnet: 1100 nye ejere..

https://www.inderes.fi/tiedotteet/vmp-oyjn-listautumisanti-ylimerkitty-selvasti-ja-listautumisannin-lopullinen

1 Synes om

VMP-overvågningen er nu begyndt på Inderes. Her er en frisk, omfattende rapport:

2 Synes om

Væksten i vikarbureauer bremser, betydningen af uorganisk vækst fremhæves i en konsoliderende, men fragmenteret industri:

VMP’s administrerende direktør, Juha Pesola, kommer til ROAST i morgen. Du er velkommen til at stille live spørgsmål (jo værre, jo bedre). Virksomheden har ikke skabt meget diskussion, og sidste efterår skræmte investorer væk fra udlejning af personale, når man ser på aktiekurserne. Virksomheden har nu lidt over 1000 ejere, hvilket ikke er særlig mange.

Lad os prøve at få nogle interessante vinkler frem i morgen :wink:

2 Synes om

Tak til Verneri og Inderes. Selvom Juha slap forholdsvis let fra ROAST’en, var det en god helhed og gav yderligere perspektiv på virksomheden. Og i hvert fald styrkede Juhas optræden min egen tro på virksomheden, flydende og kyndig. Af en eller anden grund havde jeg lige set Fondias årsregnskabsinformation for et øjeblik siden, og der er en forskel som nat og dag mellem disse to, altså bare som et eksempel. Når det nu engang siges, at man bør investere i en virksomhed med god ledelse, så overbeviste VMP’s Juha i hvert fald mig, om det så var relevant i denne investeringscase eller ej.

1 Synes om

Tak. Det var måske ikke så meget at “roaste” her, men måske fik en virksomhed, der har fløjet lidt “under radaren”, mere farve og dybde i investorernes øjne.

{“content”:“Lad os få denne tråd frem i lyset, den flyver virkelig under radaren. I går blev der annonceret besparelser, og i dag hævede Inderes kursmålet. Min egen holdning har længe været spændt forventningsfuld. Et selskab, der vokser stærkt, har en god markedsposition og er konstant profitabel, samtidig med at det kan udbetale udbytte. Alle de klassiske tegn på vækst i aktien, og alligevel sælger nogen stadig deres aktier ud af porteføljen under tegningsprisen. Jeg synes absolut, det er værd at komme med, der er en stor mulighed for, at man inden for et par år vil undre sig over, hvordan man dog kunne købe denne så billigt dengang.”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

God pointe! Jeg har selv undret mig over den manglende interesse, da jeg har fulgt virksomhedens udvikling tæt.

Forhåbentlig kommer der kommentarer fra forummet, måske det ville hjælpe med at forstå.

2 Synes om

Godmorgen

1. kvartalsrapporten udkom i morges, og efter at have læst den er jeg stadig tilfreds med selskabets præstationer og fremtidsudsigter. I mine egne beregninger ser jeg en stor opadgående bevægelse i aktiekursen, hvis væksten fortsætter, og da de tydeligvis også har til hensigt at holde omkostningerne i skak, vil der uundgåeligt komme stigende tal på bundlinjen. Udbyttet vil helt sikkert stige fra i år, og man kunne godt forudsige, at væksten vil fortsætte årligt. Jeg er stadig lidt forundret over, hvorfor dette selskab ikke vækker interesse hos andre investorer? Efter min mening er det svært at se, at VMP på en eller anden måde skulle være i en taberposition inden for sin branche, så hvorfor skaber et selskab, der vokser rentabelt og udbetaler et stigende udbytte, ikke nogen buzz i diskussionerne? Især når prisen stadig er lav, er vi først nu tilbage til IPO-prisen, og selskabet har stort set indfriet sine løfter fra dengang.
3 Synes om

Monologen fortsætter :sweat_smile: fredag blev der annonceret en stor integration, VMP og Smile fusionerer, og der opstår en aktør med ca. 10 % markedsandel. Aftalen virker rimelig for begge virksomheder og deres ejere. Begge virksomheder vokser også uafhængigt inden fusionen, og den samlede omsætning forventes at overstige 300 mio. EUR. Jeg tror også, at hovedejernes ønske for den nye virksomhed fortsat er at opretholde en god rentabilitet. På pressekonferencen talte man blandt andet om en overgang til hovedlisten. Det betyder lønsom vækst, øget synlighed, og man kan nu tale om en betydelig aktør inden for branchen. Jeg har stadig en fornemmelse af, at dette kan udvikle sig til meget mere, og man kan stadig komme billigt med.
Vi VMP-ejere får i øvrigt et pænt efterårsudbytte inden fusionen :slightly_smiling_face:

4 Synes om

Jeg prøver at komme med, hvis jeg kan snuppe en lille del til porteføljen til en rimelig pris. Hvis der kommer en opdatering fra Petri på aktien i morgen, kan der igen komme et ret stort spring i aktien. Fredag nåede jeg ikke at sætte mig ordentligt ind i selskabet, så jeg fik ikke trykket på købsknappen.

Lad os igen gøre virksomheden synlig; mon ikke synligheden automatisk forbedres, når de engang flytter til hovedlisten, men da stilheden fortsat varer ved her, vil jeg forsøge at vække og promovere denne sag.

Jeg kiggede lidt tilbage, fra mit første indlæg (26.3) er kursen nu steget ca. 30%, og vi har fået 8c i udbytte oveni. Til efteråret, hvis (og når) fusionen godkendes, vil aktionærerne modtage et ekstraordinært udbytte på ca. 23c. Altså vil dette års udbytteafkast være ca. 7,5%, hvis I hoppede med den 26.3. Med den nuværende kurs giver det ekstraordinære udbytte stadig et afkast på ca. 4,5% her til efteråret.

Kursstigningen har allerede været ganske god, men jeg tror ikke, vi har set andet end begyndelsen; virksomhedens fremtidige værdi er efter min mening meget større end den nuværende kurs antyder. Den nye virksomhed vil have knap 25M aktier. En kombineret omsætning på > 300M, og hvis rentabiliteten groft sagt forbliver på nuværende niveau (EBITA 8%), ville det groft sagt betyde 1€ EBITDA pr. aktie. I forhold til det er den nuværende kurs på lidt over 5€ virkelig billig. Helt i tråd med den nuværende værdiskabelse kunne den fremtidige værdi ligge mellem 7-9€, og når man hertil tilføjer de synergieffekter, mulige besparelser og nye muligheder for at øge salget samt den allerede nævnte overgang til hovedlisten, så sætter jeg mit eget kursmål til 8€ inden udgangen af 2020. Så kære medinvestorer, kom stadig med, der er plads i salonvognen. Petri må gerne kommentere, om jeg er helt galt på den med hensyn til fremtiden :wink:

2 Synes om

Dette fik man faktisk ret billigt under decemberudsalget.

Barometrene viser, at konjunkturerne vender, og at depressionen vil ramme denne forretning meget ubehageligt, så jeg mener, at dette er blevet indregnet i prisen til en vis grad.

Denne har heller ingen voldgrav, og disse personalefirmaer dukker op som svampe efter regn.

Jeg har den i min portefølje, og Smil-direktøren, som tager over, er i min top fem på den finske børs.

PS. Ville I ikke kunne ændre VMP-navnet til Smil helt på et tidspunkt? For mig leder VMP stadig tankerne hen på Varamiespalvelu (Vikarservice), fordi jeg var på deres lønningsliste for over 10 år siden, men for unge drenge er det noget helt andet… Varamiespalvelu lyder også ret trættende.

3 Synes om

Aktien har været meget populær hos bestyrelsesmedlemmerne de seneste dage, kun VMP på Inderes-listen og købt for knap 5 mio. kr. Hvad tænker gutterne om fremtiden, op eller ned :wink:

Hvis jeg husker rigtigt, blev der lovet en udmelding om det nye selskabs mål og andet til efteråret, og mens vi venter på det, er det godt at tanke op til 5€, når nu insiderne også finder det fornuftigt.

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/vmpn-ja-smilen-integraatio-etenee-0

Den første meddelelse er nu kommet, og virksomheden stræber efter synergier på i alt 5 mio. EUR. Dette mål er højere, end vi forventede i vores prognoser, da vi har forventet 1,5 mio. EUR for næste år og 3 mio. EUR for 2021.

En anden meddelelse forventes senere på året, når strategien og de økonomiske mål vil blive præsenteret mere detaljeret.

5 Synes om

{“content”:“Jeg er bekymret over omtalen af de minoriteter, der følger med Smile:\n\n"Den største risiko for en acceptabel værdistigning ser vi i de minoriteter, der følger med Smile, som vil udhule resultatopgørelsens bundlinje. Fremkomsten af en lav P/E-baseret værdiansættelse er således betinget af, at det operationelle resultat effektivt strømmer helt ned til resultatopgørelsens bundlinje."\n\nFra Nohos omfattende:\n"Værdiansættelsen af minoritetsejerskaber er ekstremt vanskelig, da gennemsigtigheden i de enkelte restauranters udvikling er meget lav. Derudover har NoHo altid aktionæraftaler, der efter vores opfattelse som udgangspunkt forpligter minoritetsejerne til at arbejde i virksomheden, og i tvisttilfælde muliggør de en relativt lav indløsningspris. Efter vores opfattelse er minoritetsvirksomhederne som regel stærkt forgældede over for moderselskabet. NoHo opkræver renter af disse lån, hvilket således udvander den pengestrøm, minoritetsejerne modtager. På grund af disse faktorer kan minoriteternes værdi ikke direkte relateres til deres andel af virksomhedens omsætning."\n\nMine spørgsmål:\n\n1. Er det uklart, hvor stor en del af Smile-datterselskabernes overskud, der tilhører aktionærerne? Er minoriteternes ejerandel kendt?\n\n2. Er det i Smiles tilfælde sandsynligt, at datterselskaberne er i gæld til moderselskabet? Hvilken effekt ville dette have for aktionæren?\nJeg ville selv tænke, at hvis et datterselskab er forgældet, så er minoriteten således i gæld til aktionæren/hvis datterselskabet ikke er forgældet, tilhører en del af datterselskabets overskud minoriteten? Således ville datterselskabets gældsætning være bedre for aktionæren? Selvom det lyder mærkeligt. Det ville selvfølgelig være godt at have evnen til at betale gælden.\n\n3. Skaber minoritetsejerskaber problemer i en situation, hvor Vmp’s omsætning begynder at falde, f.eks. på grund af en opbremsning i makroøkonomien, og virksomheden beslutter at reagere på det, f.eks. ved at skære i omkostningerne?\n\n4. Er minoriteternes andel fra den "ægte" operationelle pengestrøm? Altså, hvis afskrivninger på goodwill er en regnskabsmæssig omkostning, så skærer minoritetsandele faktisk f.eks. Vmp’s muligheder for uorganisk vækst?”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Gode spørgsmål!

Her er svarene:

1. Selvom minoritetsandele kendes, er det meget svært at estimere den enkelte minoritets’ resultat og dermed den samlede belastning, som disse minoriteter udgør for VMP’s resultat. Størrelsesordenen kan dog estimeres, og der skulle ikke komme store overraskelser i fremtiden.

2. Efter min opfattelse har datterselskaberne ikke væsentlig gæld til moderselskabet. Til opfølgende spørgsmål: datterselskabets gæld er ikke det samme som, at minoritetsejere skylder moderselskabet penge. Minoriteter betyder i praksis blot, at datterselskabet Smile har ejet mindre end 100%, og de øvrige ejere ejer de resterende aktier. En del af datterselskabets resultat “tilhører” minoriteterne, med samme logik som hvis du ejer aktier i et selskab.

3. Jeg ser ikke, at dette spørgsmål er afhængigt af datterselskabets ejerstruktur (dvs. om datterselskabet har minoritetsandele eller ej). Udfordringen er efter min mening den samme uanset ejerstrukturen.

4. Smile har haft majoritetsandele i alle datterselskaber, hvilket i praksis betyder, at de har dirigentstokken i disse selskaber. Desuden er minoritetsandelene ikke så betydelige, at de væsentligt ville svække mulighederne for uorganisk vækst.

Efter min mening er disse minoriteter samlet set ikke et egentligt problem, og set i det store billede er deres indflydelse relativt lille. Det er dog godt for investorer at være opmærksomme på dem.

6 Synes om

{“content”:“Tak for svarene!\n\nI dag kl. 10.19 handel på 70.000 stk. til en pris af 5 €”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om