E-sportkedjan, en växande bransch som aktieinvesterare ännu inte har vaknat upp till?

{“content”:“Minst en avhandling har gjorts om att investera i e-sport, dess möjligheter och lönsamhet i år:\n"Investera i e-sport", Jeremias Hautala\n\n Uudelleenohjausilmoitus läste den och den gav mig mycket att fundera över, samt investeringsmöjligheter. Jag rekommenderar att du tittar närmare på den.”,“target_locale”:“sv”}

2 gillningar

Jag tyckte inte att det fanns något särskilt speciellt i den uppsatsen. Visst behandlades e-sportens tillväxt i drygt fem sidor i början, men de följande tjugo sidorna var ytliga företagspresentationer.

Särskilt diskussionen i slutet av uppsatsen var en besvikelse, eftersom jag trodde att den skulle innehålla någon djupare analys av branschen.

Det kanske inte passar det här ämnet till 100%, men jag har köpt en fond som heter TIN Ny Teknik A.
Några spelbolag är med…

1 gillning

Jag har precis tagit en liten position i EGLX (https://www.enthusiastgaming.com/esports/), som är noterat på Kanadas NEO-börs. Kortfattat är det ett företag som inte tillverkar spel, utan äger flera communityn (webbplatser), YouTube-kanaler och flera e-sportlag. Dessutom har de avtal med kända spelstreamare. Med andra ord får man här ta del av det växande e-sportfenomenet utan att direkt binda sig till ett företag som tillverkar spel.

Företaget går för närvarande med förlust, men dess “spelcommunityn” har en enorm användarbas, och att omvandla denna till ett kontinuerligt kassaflöde är bara i ett tidigt skede. Enligt min åsikt är detta ett perfekt skede att ta en liten spekulativ position och se vad de kommande åren för med sig. Nedan finns en intervju med VD:n där han förklarar mer i detalj vad det handlar om: https://www.youtube.com/watch?v=TzpyerGkAyQ&ab_channel=KatusaResearch

3 gillningar

Jag skulle anta att den högst placerade casen finns i något kringproduktföretag. Gamingstolar, möss, tangentbord och musmattor(!?) är välprodukterade och varumärkta lyxiga bulkvaror. På nischmarknaderna är det dock inte mycket konkurrens och man borde klara sig även om e-sporten upphörde helt. Även alla intäkter från dessa småföretag kommer från själva saken och de behöver inte köpa 90 % något annat.

Exempelvis Corsair gaming har redan fördubblats på drygt en månad efter IPO:n.

5 gillningar

Fint fynd och jag måste undersöka det. Jag gjorde en snabb empirisk studie bland de inbitna spelarna i min egen vänkrets, och det överlägset mest populära märket är danska Steelseries, som tyvärr är privatägt. Ett annat märke som kom upp var Razer, som är noterat på Hongkongbörsen, men som också finns på Nasdaq OTC Foreign.

1 gillning

Som nörd kan jag säga att det förmodligen är det mest populära märket inom spelutrustning Logitech (LOGI). Företaget är en pionjär, särskilt inom trådlösa spelmöss, där Logitech sätter nya standarder och andra företag försöker följa efter. Marknadspositionen är också stark inom speltangentbord, musmattor, hörlurar och ratt-/pedalkombinationer på nybörjarnivå. Logitechs spelutrustning finns i varje snabbköp.

7 gillningar

Om man tänker på tillverkare måste jag lyfta fram Turtle Beach, som finns under symbolen HEAR på Nasdaq. Företaget köpte Roccat förra året och utökade därmed sitt produktsortiment, som innehåller kringutrustning speciellt designad för spelare. Jag kan inte säga något om kvaliteten på produkterna, men de ser åtminstone snygga ut. Turtle Beachs MarketCap: 290 miljoner, så det är fortfarande en ganska liten aktör, åtminstone för mina ögon ser statistiken ganska lockande ut (!ROE!): TBCH Stock Price and Chart — NASDAQ:TBCH — TradingView

Det skulle vara intressant att höra vad @Atte_Riikola tycker om dessa företag som är verksamma inom spelscenen.

6 gillningar

Jag har inte riktigt tittat så mycket på dessa tillverkare och liknande, och när jag har letat efter investeringsobjekt inom spelbranschen har fokus främst legat på spelutvecklare. Tillverkarnas affärsmodell är inte heller så lockande för mig; jag föredrar en mer skalbar mjukvaruverksamhet.

Jag har också ibland tittat på potentiella investeringsobjekt inom e-sport. Tiden är dock begränsad och jag hinner inte gräva i allt. Hittills har jag inte stött på något så lockande att det skulle ha väckt ett större intresse. Jag har en känsla av att de bästa e-sportinvesteringarna fortfarande är onoterade företag. Förmodligen kommer fler av dessa att dyka upp på börsen inom några år, när marknaden börjar mogna. Vi är fortfarande i startgroparna när det gäller tillväxten i det stora hela.

9 gillningar

Hallå där! Jag var tvungen att börja leta på Inderes forum för att se om någon annan ägde Enthusiast Gaming (EGLX), och här hittade jag åtminstone en hjälte (@eddywee) ifall du fortfarande har detta i din portfölj! :smiley:

Jag har följt denna aktie sedan i höstas och gjorde de första köpen i december till cirka 3 CAD, varefter jag stadigt har ökat innehavet. De senaste tilläggen gjorde jag förra veckan före rapporten, när en bra uppgång var igång, men efter rapporten har det förstås sjunkit stadigt och dagsvolymen har återigen varit mycket liten. Rapporten var dock sådan att det känns relativt säkert att sitta kvar, och detta har vuxit till min största position. Inom kort borde det också ske en byte till Nasdaq, då det på Conference Call den 22.3 sades att papperen borde vara klara inom de närmaste veckorna och noteringen skulle ske strax därefter.

Jag har sällan grävt i företag själv då detta forum har skött det så briljant å mina vägnar. När det gäller detta har jag gjort det, och jag har läst mindre på hela forumet på sistone eftersom det har varit min största position, så jag har varit tvungen att använda den lilla tid jag haft till att uppdatera mig om EGLX! :smiley:

Här är direkta utdrag från rapportens höjdpunkter (22.3)
Fjärde kvartalet 2020 Höjdpunkter:
• Intäkterna var 42,5 miljoner dollar, en ökning med 34 % jämfört med proformaintäkterna på 31,7 miljoner dollar under Q3 2020;
• Bruttovinsten var 8,1 miljoner dollar, en ökning med 52 % jämfört med proformabruttovinsten på 5,3 miljoner dollar under Q3 2020;
• Netto- och totalförlusten var 6,9 miljoner dollar, vilket resulterade i en netto- och totalförlust per aktie, grundläggande och utspädd, på 0,06 dollar, jämfört med en proforma netto- och totalförlust på 8,0 miljoner dollar respektive 0,10 dollar under Q3 2020;
• Direkta annonsförsäljningar var 3,3 miljoner dollar, en ökning med 230 % jämfört med 1,0 miljon dollar under Q3 2020;
• Betalda prenumeranter växte med 60 % under de senaste 12 månaderna för att avsluta året med 122 000;
• Totalt antal visningar av skriftligt och videoinnehåll var 9,9 miljarder för Q4; och,
• RPV (intäkt per tittare) var 0,52 dollar, en ökning med 100 % från 0,26 dollar under Q3 2020, drivet av att Omnia Media-resultaten ingår för ett helt kvartal, samt starka resultat från Media och innehåll.

Dessutom har avtal ingåtts under detta år med bland annat Samsung och Tiktok…
Men ja, har andra detta i sitt innehav och vilka tankar har ni? Jag har egentligen inte hittat något negativt med denna aktie och därför förbryllar det mig lite, missar jag något eller sitter vi verkligen med på en bra resa? :smiley:

8 gillningar

Hej! Jag var tvungen att börja leta på Inderes forum för att se om någon annan ägde Enthusiast Gaming (EGLX) och här hittade jag åtminstone en hjälte (@eddywee) om du fortfarande har denna i din portfölj! :smiley:

Jag är fortfarande med, just nu är den trevligt nog upp +220%, men det är en väldigt liten position sett till storleken på min egen portfölj. Jag tänker dock fylla på mer av denna någon gång innan NASDAQ-noteringen. Här är också en bra analys om EGLX: Latest Communication Services Stock Analysis Articles | Seeking Alpha

3 gillningar

Trevliga nyheter för $EGLX nu när noteringen på Nasdaq får lite fart och kursen också är på en trevlig uppgång efter nedgången :+1:

“Adrian Montgomery, VD för Enthusiast Gaming Holdings Inc, ansluter sig till BNN Bloomberg för att diskutera varför det Toronto-baserade företaget planerar att notera aktier på Nasdaq så tidigt som nästa vecka, och den enorma tillväxt deras företag har sett under pandemin.”

5 gillningar

CSGO-scenen är mystisk. Astralis stjärnspelare Device flyttar till den svenska NIP-organisationen. Övergångssumman är en miljon dollar, vilket är den största övergången någonsin i e-sportvärlden.

Astralis är ett av få börsnoterade företag och på fredagen sjönk aktiekursen med 6%. Det är konstigt att den inte sjönk mer med tanke på att den bästa spelaren i världens bästa CSGO-lag någonsin lämnade laget, och enligt rykten är även andra spelare missnöjda med organisationen och vill sluta eller flytta.

https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/osakekurssit/17150971-astralis-group

Astralis laguppställning är det bästa CSGO-laget någonsin, men 2021 har varit tufft.

Det blir intressant att se hur starkt Astralis varumärke egentligen är, eller om populariteten bara har byggt på spelarna och deras prestationer. Övergångssumman kommer säkert att värma ett tag, men att ersätta en stjärnspelare är nästan omöjligt och förväntningarna är mycket låga för resten av året.

5 gillningar

Enthusiast Gaming $EGLX Q1 ute.

  • Intäkterna uppgick till 30,0 miljoner dollar, en ökning med 321 % jämfört med Q1 2020:s intäkter på 7,1 miljoner dollar.
  • Bruttovinsten uppgick till 5,9 miljoner dollar, en ökning med 80 % jämfört med Q1 2020:s bruttovinst på 3,3 miljoner dollar.
  • Nettoförlusten och den totala förlusten uppgick till 13,6 miljoner dollar, vilket resulterade i en nettoförlust och en total förlust per aktie, grundläggande och utspädd, på 0,12 dollar.
  • Direktreklamförsäljningen uppgick till 2,2 miljoner dollar, jämfört med 60 tusen dollar under samma period förra året.
  • Betalda prenumeranter växte med 49 % under de senaste 12 månaderna till 137 000 betalda prenumeranter per den 31 mars 2021.
  • 9,9 miljarder totala visningar av skrivet och videoinnehåll.
  • Stärkt balansräkning med cirka 50 miljoner dollar genom en kombination av en finansiering med garanterad emission (bought deal financing) för bruttointäkter på 42,5 miljoner dollar och en minskning av skulderna genom konvertering av utestående obligationer på cirka 9 miljoner dollar.
  • Tillkännagav viktiga partnerskapsavtal med Samsung och TikTok.
  • Rankades som en av de 100 bästa internetegenskaperna i USA av Comscore, en av endast två spelegenskaper som kom med på listan tillsammans med Amazons TWITCH.TV, och rankades som nummer 1 inom spelinformation för unika besökare från mobila enheter.
  • Tillkännagav och slutförde efter Q1, förvärvet av Vedatis SAS, ägare av Icy Veins, en av de största Activision Blizzard-fankommunerna.

Starkt resultat, det enda som sticker ut för mig är nettoförlusten. Får se hur marknaden reagerar.

3 gillningar