E-sportsbranchen, en voksende branche som

Mindst én afhandling om at investere i e-sport, dens muligheder og rentabilitet er blevet lavet i år:
“Investering i e-sport”, Jeremias Hautala

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/339089/Elektroniseen%2520urheiluun%2520sijoittaminen%252C%2520Jeremias%2520Hautala.pdf%3Fsequence%3D2&ved=2ahUKEwiVjO7bxbnrAhVMl4sKHYVYB_0QFjAFegQIBhAB&usg=AOvVaw21Rg1q9JPaRJGye_Waiimo

Jeg læste den igennem, og den gav mig meget at tænke over, samt investeringsmuligheder. Jeg anbefaler den.

2 Synes om

Jeg syntes ikke, der var noget særligt ved den afhandling. De første cirka fem sider handler om e-sports vækst, men de efterfølgende tyve sider er kun overfladiske virksomhedspræsentationer.

Især diskussionen i slutningen af afhandlingen var skuffende, da jeg troede, den ville indeholde en dybere analyse af branchen.

Rammer måske ikke 100% denne tråds emne, men har købt denne fond: TIN Ny Teknik A.
Inkluderer nogle spilfirmaer…

1 Synes om

Jeg har lige taget en lille position i EGLX (https://www.enthusiastgaming.com/esports/), som er børsnoteret på Canadas NEO. Kort fortalt er det et firma, der ikke producerer spil, men ejer flere fællesskaber (hjemmesider), YouTube-kanaler og flere e-sportshold. Derudover har de kontrakter med kendte gamestreamere. Med andre ord kan man her blive en del af det voksende e-sportsfænomen uden at forpligte sig direkte til et firma, der producerer spil.

Firmaet har i øjeblikket underskud, men dets “spilfællesskaber” har en enorm brugerbase, og processen med at omdanne dette til en kontinuerlig pengestrøm er kun lige begyndt. Efter min mening er det den perfekte fase at tage en lille spekulativ position og se, hvad de kommende år bringer. Nedenfor er et interview med CEO’en, hvor han forklarer mere detaljeret, hvad det drejer sig om: https://www.youtube.com/watch?v=TzpyerGkAyQ&ab_channel=KatusaResearch

3 Synes om

Den bedst placerede case ville jeg gætte på, findes i et eller andet firma, der producerer tilbehør. Gamingstole, mus, tastaturer og musemåtter(!?) er velproduktificerede og brandede luksus-bulkvarer. På nichemarkeder er der dog ikke meget konkurrence, og de burde klare sig, selvom e-sport helt forsvandt. Desuden kommer hele omsætningen fra disse små virksomheder fra selve produktet og behøver ikke at købe 90% andet.

F.eks. har Corsair Gaming allerede fordoblet sin værdi på godt en måned efter IPO’en.

5 Synes om

Flot observation, som skal undersøges. Jeg lavede en hurtig empirisk undersøgelse blandt de hardcorespillere i min egen omgangskreds, og det mest populære mærke er tydeligvis det danske Steelseries, som desværre er privatejet. Et andet mærke, der kom frem, var Razer, som er noteret på Hongkong-børsen, men også findes på Nasdaq OTC Foreign.

1 Synes om

Som nørd kan jeg fortælle dig, at det nok mest populære mærke inden for gamingudstyr er Logitech (LOGI). Virksomheden er førende, især inden for trådløse gamingmus, hvor Logitech sætter nye standarder, og andre virksomheder forsøger at følge trop. Markedsandelen er også stærk inden for tastaturer, musemåtter, headsets og begynder-ratt/pedal-kombinationer til gaming. Logitechs gamingudstyr findes i alle supermarkeder.

7 Synes om

Hvis man tænker på enhedsproducenter, er man nødt til at fremhæve Turtle Beach, som findes under symbolet HEAR på Nasdaq. Virksomheden opkøbte Roccat sidste år og udvidede dermed sit produktsortiment, som især inkluderer tilbehør designet til gamere. Jeg kan ikke sige noget om produkternes kvalitet, men de ser i hvert fald stilfulde ud. Turtle Beach’s MarketCap: 290 mio., så det er stadig en ret lille virksomhed, og statistikkerne ser i hvert fald ret attraktive ud for mig (!ROE!): TBCH Stock Price and Chart — NASDAQ:TBCH — TradingView

Det ville være rart at høre, hvad @Atte_Riikola mener om disse virksomheder, der opererer omkring gaming-scenen.

6 Synes om

Jeg har ikke rigtigt kigget så meget på disse hardwareproducenter osv., og når jeg har ledt efter investeringsmuligheder i gamingsektoren, har mit fokus primært været på spiludviklere. Desuden er hardwareproducenternes forretningsmodel ikke så tiltalende for mig; jeg foretrækker mere skalerbar softwarevirksomhed.

Jeg har også af og til kigget på potentielle investeringsmuligheder inden for e-sport. Tiden er dog begrænset, og jeg når ikke at grave igennem alt. Indtil videre er der ikke kommet noget så tiltalende frem, at det har vækket større interesse. Jeg har en fornemmelse af, at de bedste e-sportsinvesteringscases stadig er unoterede selskaber. Mon ikke der begynder at falde flere af disse ind på børsen inden for et par år, når markedet modnes. Vi er stadig i startfasen, hvad angår vækst i det store billede.

9 Synes om

Halløj! Jeg var nødt til at starte med at kigge på Inderes-forummet for at se, om der var andre, der ejede Enthusiast Gaming (EGLX), og her fandt jeg mindst én helt (@eddywee), hvis du stadig har den i din portefølje! :smiley:

Jeg har fulgt med i den pågældende aktie siden sidste efterår og foretog endelig mine første køb i december til omkring 3 CAD, hvorefter jeg jævnligt har tilføjet flere. De seneste tilføjelser foretog jeg i sidste uge før regnskabsmeddelelsen, da der var en god stigning i gang, men efter regnskabsmeddelelsen er den selvfølgelig faldet jævnt, og den daglige handelsvolumen har igen været meget lav. Rapporten var dog sådan, at det føles relativt sikkert at sidde med, og dette er nu blevet min største beholdning. Inden længe skulle der også komme en overgang til Nasdaq, da det blev sagt på Conference Call den 22. marts, at papirarbejdet skulle være klar inden for de næste par uger, og snart derefter ville den blive noteret.

Jeg har sjældent selv gravet dybt i virksomheder, da dette forum har klaret det så fremragende for mig. Men med denne har jeg gjort det, og jeg har læst mindre på hele forummet på det seneste, da det har været min største beholdning, så jeg har brugt den sparsomme tid på at opdatere mig på EGLX-information! :smiley:

Her er direkte uddrag fra rapportens højdepunkter (22.3)
Fjerde kvartal 2020 Højdepunkter:
• Omsætningen var $42,5 millioner, en stigning på 34% sammenlignet med proforma-omsætningen på $31,7 millioner i 3. kvartal 2020;
• Bruttofortjenesten var $8,1 millioner, en stigning på 52% sammenlignet med proforma-bruttofortjenesten på $5,3 millioner i 3. kvartal 2020;
• Netto- og samlet tab var $6,9 millioner, hvilket resulterede i et netto- og samlet tab per aktie, basis og udvandet, på $0,06, sammenlignet med et proforma netto- og samlet tab på henholdsvis $8,0 millioner og $0,10 i 3. kvartal 2020;
• Direkte reklamesalg var $3,3 millioner, en stigning på 230% sammenlignet med $1,0 million i 3. kvartal 2020;
• Betalte abonnenter voksede 60% i de seneste 12 måneder og endte året på 122.000;
• Samlede visninger på tværs af skriftligt og videoindhold var 9,9 milliarder for 4. kvartal; og,
• RPV (indtægt per seer) var $0,52, en stigning på 100% fra $0,26 i 3. kvartal 2020 drevet af inkluderingen af Omnia Media-resultater for et helt kvartal, samt stærke resultater fra Media og Content.

Derudover er der indgået aftaler i år med bl.a. Samsung og TikTok…
Men er der andre, der ejer den, og hvilke tanker har I? Jeg har egentlig ikke fundet noget negativt ved denne aktie, og derfor undrer det mig lidt, om jeg misser noget, eller om vi faktisk sidder med en god aktie. :smiley:

8 Synes om

Hej! Jeg var nødt til at begynde at lede på Inderes-forummet for at finde ud af, om nogen andre ejer Enthusiast Gaming (EGLX), og her fandt jeg mindst én helt (@eddywee), hvis du stadig har den i din portefølje! :smiley:

Jeg er stadig med, det ser ud til, at den i øjeblikket er en pæn +220 % i fortjeneste, men det er en meget lille position i forhold til min porteføljes størrelse. Hensigten er dog at fylde mere op på et tidspunkt før NASDAQ-noteringen. Her er også en god analyse af EGLX: Latest Communication Services Stock Analysis Articles | Seeking Alpha

3 Synes om

Gode nyheder for $EGLX, da Nasdaq-noteringen får lidt momentum, og kursen er pænt stigende efter nedturen :+1:

“Adrian Montgomery, CEO for Enthusiast Gaming Holdings Inc, deltager i BNN Bloomberg for at diskutere, hvorfor det Toronto-baserede selskab planlægger at notere aktier på Nasdaq allerede i næste uge, og den enorme vækst deres virksomhed har oplevet under pandemien.”

5 Synes om

Det sker mærkelige ting i CSGO-scenen. Astralis’ stjernespiller Device skifter til den svenske NIP-organisation. Transferbeløbet er en million dollars, hvilket er den største transfer nogensinde i e-sportens verden.

Astralis er et af de få børsnoterede selskaber, og fredag faldt kursen 6%. Det er mærkeligt, at den ikke faldt mere, da den bedste spiller fra det bedste CSGO-hold nogensinde forlod holdet, og rygterne siger, at også andre spillere er utilfredse med organisationen og ønsker at stoppe eller skifte væk.

https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/osakekurssit/17150971-astralis-group

Astralis’ holdopstilling er det bedste CSGO-hold nogensinde, men 2021 har været trægt.

Det bliver interessant at se, hvor stærkt Astralis’ brand virkelig er, eller om populariteten kun har været baseret på spillerne og deres præstationer. Transferbetalingen varmer sikkert et øjeblik, men at erstatte en stjernespiller er næsten umuligt, og forventningerne til resten af året er meget lave.

5 Synes om

Enthusiast Gaming $EGLX Q1-resultater er ude.

• Omsætningen var $30,0 millioner, en stigning på 321 % i forhold til Q1 2020-omsætningen på $7,1 millioner.
  • Bruttoprofit var $5,9 millioner, en stigning på 80 % i forhold til Q1 2020 bruttoprofit på $3,3 millioner.
  • Nettoresultat og samlet tab var $13,6 millioner, hvilket resulterede i et nettoresultat og samlet tab pr. aktie, primært og udvandet, på $0,12.
  • Direkte reklamesalg på $2,2 millioner, sammenlignet med $60 tusind i samme periode sidste år.
  • Betalte abonnenter voksede med 49 % over de sidste 12 måneder til 137.000 betalte abonnenter pr. 31. marts 2021.
  • 9,9 milliarder samlede visninger på tværs af skriftligt og videoindhold.
  • Styrket balance med ca. $50 millioner med en kombination af en finansiering af købstransaktion (bought deal financing) for et bruttoprovenu på $42,5 millioner og reduktion af gæld gennem konvertering af udestående gældsbreve på ca. $9 millioner.
  • Annoncerede vigtige partnerskabsaftaler med Samsung og TikTok.
  • Blev rangeret som en af de 100 bedste internetejendomme i USA af Comscore, en af kun to spilejendomme, der kom på listen sammen med Amazons TWITCH.TV, og rangerede som nr. 1 spilinformations-ejendom for unik besøgstrafik fra mobile enheder.
  • Annoncerede og afsluttede efter Q1, opkøbet af Vedatis SAS, ejere af Icy Veins, et af de største Activision Blizzard (Activision Blizzard) fan-fællesskaber.

Resultatet er godt, det eneste, der springer i øjnene for mig, er nettotabet. Lad os se, hvordan markedet reagerer.

3 Synes om