Kunne Digitalist Group fortjene sin egen diskussion?
Her er et nyt interview med CEO.
Kunne Digitalist Group fortjene sin egen diskussion?
Her er et nyt interview med CEO.
Hvad synes du selv? Kunne du forklare lidt mere detaljeret om dette i et åbningsindlæg? Og hvorfor skulle investorer være interesserede i dette?
Ejerlisten indeholder nogle ret store investornavne med 350.000 aktier. Erkki Sinkko.
Jeg har fulgt Digitalist ud af øjenkrogen i ret lang tid. Det føles som en evig underpræsterende virksomhed med en lys fremtid bag sig. Jeg forstår, at den gennem årene har haft brug for mange kapitalindsprøjtninger for at forblive operationel.
Tolvanen skabte et sådant fænomen i Twitters guldalder, at det er en skam, at den summende atmosfære ikke fik lov til at leve i SPAC’ernes og drømmenes æra. Manøvren med at gå på børsen brød vist også lidt rækkerne i sin implementering.
Stemningen var dog vild. ![]()
CEO skal udskiftes.
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/digitalist-groupin-toimitusjohtajan-vaihdos
Jeg glemte at linke til denne tidligere, finansieringsarrangementet, selvom linket er Satu ![]()
Lad os håbe, at de handler ‘for en god sag’
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/digitalist-group-jarjestelee-rahoitustaan-6
Og den seneste ejerliste
Dejligt, Satu, at du opdaterer! Tak.
Dejligt at opdatere.
https://digitalist.global/fi/article/mimmit-koodaa-itsensa-toihin/
Det giver et lidt dårligt indtryk af virksomheden, at bloggen er så amatøragtig. Hvorfor er halvdelen af siden bare whitespace? ![]()
Det krævede ikke de store JavaScript-færdigheder at rette det. Læsbarheden kunne dog have været forbedret ved at efterlade tomrum i kanterne. Pigerne kunne vel kode en bedre blogside til Digitalist næste gang? ![]()
Interessant observation, nemlig at 4Capes også er på listen, som er den 5. største ejer i Enedos. Det ser ud til, at manges investeringsstrategi også omfatter erhvervelse af lavprisaktier (senttiosakkeita) fra mange forskellige virksomheder.
På et tidspunkt købte jeg Ixonos, da den tilhørte cent-serien, og der var en vis håb om, at tabene ville blive mindre. Kursen faldt dog hele tiden. Jeg øgede mine indsatser lidt, da Tolvanen solgte Digitalist til Ixonos, da jeg troede, at virksomheden ville vende. Omsætningen begyndte gradvist at stige osv., men tabene fortsatte, og hovedejerne pumpede årligt 4-5 millioner euro ind i kassen, så virksomheden ikke ville gå konkurs. På dette tidspunkt trak jeg mig ud og solgte mine aktier med et klart 40 % tab. Derefter har jeg ikke rørt aktien, selv under januar-rallyerne. Meddelelserne og hjemmesiderne fortæller egentlig alt om virksomheden. Begyndelsesteksterne i årsrapporterne er ens hvert år, og de gentager det samme vrøvl om, hvad Digitalist bringer her og der. Distributionsnetværket er alt for bredt, og design osv. ser ikke ud til at efterlade noget på bundlinjen.
Efter at have set på Digitalists seneste årsrapport efter et stykke tid måtte jeg konstatere, at intet havde ændret sig. Omsætningen er faldet kraftigt, og der er stadig tab. Ehnroot’erne pumper flere penge ind i virksomheden. Jeg ved så ikke, om der er skattemæssige årsager til, at de ønsker at opretholde dette firma. Ligeledes køber og sælger Sjöblom’erne meget aktivt mellem forskellige måneder. Men her er min egen udgydelse om sagen.
Har I fulgt disse rekrutteringer? Er stillingerne besat, eller er det kun nye, der søges?
Vi hører snart om valg af administrerende direktør.
Forhåbentlig taler de om vækst.
Jeg har nu undersøgt Digitalist lidt mere grundigt end for en måned siden. Kernen i forretningen er altså udvikling af kundeoplevelser. Blandt kunderne er store virksomheder: Finnair, Spotify, Volvo… Men som det fremgår af årsregnskabet, er en svaghed, at mange opgaver er kortvarige.
Sinkola har faktisk 350.000 aktier, og ifølge situationen den 31. juli har Nordea øget sit ejerskab en smule.
Historien virker god, men jeg tænker bare, hvorfor der ikke har været resultater i løbet af disse år? Hvad kunne være den udløser, der ville skabe “tecnotrees”? Jeg har ikke fundet ud af det endnu. Andre virksomheder, som Alma og Avidly, har samme forretningsmål – helhedsorienteret forretningsudvikling og innovation for kunderne.
Jeg skal stadig overveje, om jeg vil deltage i dette. Jeg startede også i Tecnotree på samme niveau for to år siden, men der var allerede gode nyheder bag det, som støttede op om at blive ejer.
Jeg ved ikke, om det giver mening at sammenligne med Tecnotree udover den tidligere aktiekurs. Digitalist’s forretning skalerer ikke, der er stadig for mange kontorer selv i Finland, og alt i alt er design og udvikling af kundeoplevelser nok ikke de IT-områder, der har prisfastsættelseskraft. For eksempel er Digitalist ansvarlig for Kauppalehti’s kundeoplevelse og undersøgelser. Undersøgelserne har været ret stive i strukturen og har indeholdt mange stavefejl. Desuden opdeler virksomheden på ingen måde omsætningen eller rentabiliteten for de forskellige lande. For eksempel er det ret nemt at følge udviklingen i Californien hos Vincit, da det rapporteres separat. Alt i alt holder Ehnroot’erne virksomheden flydende. Der har ikke været vækst i årevis, og den tidligere vækst var udelukkende uorganisk, hvor virksomheder blev købt med aktieudveksling. For mit vedkommende fortæller den konstante udskiftning i ledelsen om virksomhedens vanskelige situation.