Citycon som investeringsobjekt

God pointe. Skal jeg købe for en sikkerheds skyld i morgen tidlig? :smiley:

1 Synes om

{“content”:“Nu fik jeg svar fra Citycons IR vedrørende dette. Det er sandsynligvis kun en teknisk ændring: "Gazit Globe har tidligere flyttet aktier mellem nominee-registrerede og direkte aktieejerskaber. Disse er altså forholdsvis almindelige hændelser og kan være relateret til nogle af Gazit Globes finansielle arrangementer. Overførsler mellem forskellige depotkonti forpligter ikke til at afgive meddelelser om ledelseshandel til Finanstilsynet."”,“target_locale”:“da”}

7 Synes om

:+1::medal_sports: Tak for afklaringen. Det ville ikke have været nemt at finde svaret på egen hånd.

1 Synes om

Kurverne er steget dødeligt jævnt:arrow_up:

3 Synes om

Tak for det interessante billede.

Når man regner per-indkøbscenter-tallet, ser det ud til at falde en smule. Jeg ville ikke være bekymret med hensyn til Citycon, fordi de fokuserer på rigtig gode steder. Også her gælder ‘beliggenhed beliggenhed…’, som i resten af ejendomsbranchen.

4 Synes om

Jeg lagde mærke til noget ret interessant, er dette nyt, eller er jeg bare blind? :thinking:

Så i praksis kan CPP forhindre Gazit i at købe hele Citycon til sig selv uden en betydelig præmie (selvom det er usandsynligt, at vores pensionsselskaber ville have opgivet det gratis). Gazit kan selvfølgelig stemme over 50 %, men vil i hvert fald ikke få de 90 % til den nuværende pris.

E: Det ser ud til, at Citycon holder CMD i dag

Interessant nok fangede følgende mit øje:

• “På kort sigt er Citycons nye ledelses mål at maksimere værdien af virksomhedens nuværende ejendomme.”

• “På lang sigt er vores mål at være ejer og udvikler af multifunktionelle urbane ejendomme.”

• Vi har allerede en del boliger, men vi har betydelige muligheder for at øge andelen af boliger og kontorer i vores ejendomsportefølje.

:face_with_monocle: Er Citycon mon begyndt at købe kontorejendomme i store bycentre? :thinking:

I øjeblikket har afkastet fra Citycon været ca. 12 % (inklusive udbytte), siden jeg startede min investerings"karriere" i begyndelsen af vinteren 2017.

2 Synes om

Nå, endelig er flagskibet ved at blive bygget.

En anden bemærkelsesværdig ting, jeg lagde mærke til, er, at Gazits købstilbud på Atrium ikke gik igennem.

De forsøgte altså at købe til 3,75€/aktie, når Epra nav var 5,05€

1 Synes om

Er det værd at hoppe med på vognen, er den faldet ret meget? :slight_smile:
Jeg solgte tidligere til 9,30 €, og jeg har lyst til at købe den tilbage til samme pris.

3 Synes om

For mig er Citycon et klart udbyttepapir. Det giver et stabilt afkast fire gange om året. Udbytteprocenten er nu omkring 6,9. Ifølge Inderes er Citycon hverken billig eller dyr sammenlignet med andre europæiske indkøbscenterselskaber. Citycon har ganske gode indkøbscentre, ikke kun i Finland, men også i de andre nordiske lande. Der har været tale om en mulig indløsning fra Gazit (når ejerskabet overstiger 50%), men jeg regner ikke med det. Det ville dog være ærgerligt, hvis endnu et finsk firma forsvandt fra børsen. Belåningsgraden forværredes lidt i forhold til målet, så der er måske nogle justeringer på vej. Men det burde ikke være noget mærkeligt. Jeg synes, det er en ok virksomhed.

7 Synes om

@Elina_A Jeg dyrker primært udbytteinvestering. Det passer i øvrigt godt ind i porteføljen med de andre. :slight_smile: Du har ret, det er ærgerligt, når alt bliver købt ud af børsen. Men der kommer selvfølgelig også gode virksomheder ind i stedet for. :upside_down_face:

1 Synes om

Hvordan ser I ellers på færdiggørelsen af de nye indkøbscentre ud fra Citycons perspektiv? Altså i Helsinki, er det betydeligt for dem?

{“content”:“Det ser ud til, at Citycon har skilt sig af med indkøbscentret Arabia, som geografisk ville have ligget tæt på Redi og Tripla, så det har sandsynligvis ikke den store betydning. Jeg har dog ikke opdateret min viden om Citycon i et stykke tid, da jeg ikke ejer aktier i det.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Hvis man virkelig ønsker at eje et butikscenterfirma af høj kvalitet, så er det værd at kigge på den canadiske side. Brookfield Property Partners (BPR) er et eksempel, der ejer en af de mest kvalitative porteføljer i Nordamerika.

Næsten ingen af de finske ejendomsselskaber vækker stor begejstring. Nu er mange blevet opkøbt, men problemet for dem alle har været, at den kritiske masse og skala ikke er tilstrækkelig. For hver lille renovering og hvert køb søges der penge og udstedes nye aktier til en allerede billig (med god grund) værdiansættelse.

3 Synes om

{“content”:“Jeg ser ikke den store risiko ved dem. Indtil videre har de været tilstrækkelig langt fra hinanden. For vest-espoonitter er Iso Omena f.eks. tæt på, og Redi eller Tripla vil næppe tage andre end pendlere fra Pasila herfra. De er ellers ret langt væk. \n\nCitycon har haft et godt princip i sine egne indkøb og udviklingsprojekter. De køber primært steder, hvor der er dagligvarebutikker, og som er trafikale knudepunkter. Derudover anser de serviceydelser for vigtige.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Tak for tippet :slightly_smiling_face: Jeg skal lige kigge på det.

Med hensyn til Citycon er det rart, at man konkret kan følge i hvert fald nogle af disse investeringer. Jeg er mere en ejer end bare en spekulant. Med hensyn til Citycon blev min interesse også vakt af, at de er involveret andre steder end i Finland, altså – for at citere deres hjemmeside – er de ‘Nordens førende ejer og udvikler af indkøbscentre’.

Også det faktum, at hovedejeren Gazit ligger lige under 50 %, er ikke en dårlig indikator. En ejer, der har den bedste indsigt i virksomheden, ønsker at købe mere… De har tydeligvis haft en appetit på at købe mere, men har indtil videre ikke ønsket at overskride indløsningsgrænsen.

3 Synes om

Ja, ud over Citycon har porteføljen også EPR, BPYReit og MPW. DLR + O overvåges.

1 Synes om

Nogle oplyste kommentarer til Citycons obligationshandel? @Jesse_Kinnunen? Renteniveauet er tilsyneladende forholdsvis forventet, ikke alle blev solgt, men bliver de ofte underudnyttet alligevel?

Rentestrukturen for hybridobligationerne virker dyr for en amatør.

1 Synes om

Renten på omkring 4,5 % var lidt højere end vores tidligere estimat (3,5-4 %). Sådanne grønne hybridlån har så vidt jeg ved ikke tidligere eksisteret for ejendomsselskaber i Norden, så jeg kan ikke give en direkte sammenligning. Udlånet blev foretaget via en book building-proces, hvilket betyder, at investorerne afgav tilbud på, hvilke betingelser de var villige til at tegne hybridlånet, og derefter besluttede selskabet udstedelsen og prisfastsættelsen baseret på disse tilbud. Et maksimum på 400 mio. EUR var estimatet, og de besluttede derfor at udstede 350 mio. EUR. De kunne sandsynligvis have fået 400 mio. EUR, hvis de ville. Her er vores tidligere kommentar om finansieringsordningen: Citycon harkitsee vihreän hybridilainan liikkeeseenlaskua - Inderes

4 Synes om

Man kan vel ikke finde ud af, hvem der har tegnet lånet? I princippet ville hovedejeren jo få afkast forbi minoritetsejerne, hvis de tegnede lånet?

1 Synes om

{“content”:“Så vidt jeg forstår, får man ikke kendskab til tegnerne, før lånet er udstedt og børsnoteret (22.11). I princippet kunne hovedejeren opnå afkast med hybriden uden om de andre ejere, men en årlig rente på 4,5 % er ikke imponerende sammenlignet med f.eks. Citycons udbytte, som i øjeblikket er omkring 7 %. Jeg anser det ikke for sandsynligt, at Gazit ville tegne denne hybrid og nøjes med så lavt et afkast (Gazit er selv en ejendomsinvestor). Det ville være en anden sag, hvis renten på hybriden f.eks. var 8-10 %, så kunne Gazit overveje at tegne.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om