Som några kanske redan märkte, tar VD:n lite ledigt.
“CDON:s VD Kristoffer Väliharju avgår tillfälligt från sin position som VD på grund av sjukdom. Kristoffer Väliharju har under en tid haft problem med oregelbunden hjärtrytm, vilket har påverkat Kristoffers fysiska förmåga. För att hantera problemen har Kristoffer genomfört en planerad procedur och behöver nu en period av vila. Han förväntas återgå till sin position som VD för CDON inom 6 månader.”
Redeye påbörjar bevakning av CDON, en online-marknadsplats med höga marginaler och kapitallätt affärsmodell med
2,3 miljoner aktiva kunder och 1 500 anslutna handlare. Även om den senaste tidens uppgång har drivit
värderingen till ohållbara nivåer och bolaget nu står inför en formidabel konkurrent i
Amazon, ser vi långsiktigt värde i dess spännande omvandling till marknadsplats och stärkande
nätverkseffekter.
Kasps kunder beställer 10 gånger per år. För några år sedan var det under 2.
CDONs kunder beställer 1,7 gånger per år. Det innebär att GMV per kund måste höjas, och det kommer snarare att ske genom fler beställningar än att kunderna beställer dyrare produkter. Ledningen är medveten om detta och arbetar med det.
Låter oss citera Arimattis gamla meddelande igen nu inför morgondagens Q1-rapport. Det kan nämnas att Redeyes basscenario förutspår en 30 % 3P GMV-tillväxt. Imorgon får vi se hur det går
Q1 var lite svagt när det gäller 3P GMV: bara 25% tillväxt. Redeye förväntade sig 30%. Antalet aktiva säljare överträffade dock förväntningarna (+56%).
Nu har vi tagit lite syre efter den orimligt kraftiga uppgången, men historien måste ses längre än enskilda kvartalsresultat. Jag misstänker att tillväxten kan se svag ut även framöver, när jämförelseperioden är de kvartal som boostades av corona. Potentialen är enligt min mening stor här, om nätverkseffekterna (network effects) får ett ordentligt genomslag som ett resultat av tillväxten hos både aktiva säljare och köpare.
Jag lägger till lite. Den senaste datan ser svag ut när det gäller CDON. Det kan hända att besöken på webbplatsen är 30-40% lägre jämfört med föregående år i Q2-rapporten. Det betyder att 3P GMV också kan vara negativt. Vi får se hur marknaden reagerar på detta… å andra sidan, som jag sa, på lång sikt är det en helt otrolig uppsida om de får det att fungera. Vi får se
Jag tänkte själv följa kursgrafen och använda stopp. Jag kommer förmodligen att bygga upp en slags position med tiden.
Priset har redan sjunkit ganska länge. Jag kommer att gå in med små bitar, redo för små förluster, och jag tror att jag kommer att använda en stop-köporder, vilket innebär att kursen måste stiga för nästa köp…
Adam Wyden har lite syrliga åsikter om svenska småsparare efter att först ha drivit upp kursen till skyarna med sina egna aktieköp och sedan har aktien fallit med 65% från sina toppar
SEB sänker Cdon:s riktkurs för svag GMV-uppdragsanalys SEB sänker riktkursen för e-handelsbolaget Cdon till 750 (800) kronor, i samband med den senaste uppdragsanalysen.
Den lägre riktkursen reflekterar sänkta estimat för bolaget. Det gäller GMV (bruttoförsäljningsvärde), där SEB sänker prognosen med 5 procent för 2021 och 3 procent för 2022-2023. Även EBIT-prognosen för 2021 revideras till 10 miljoner kronor från tidigare väntade 19 miljoner kronor.
För det andra kvartalet spår SEB att GMV kommer att ha minskat med 5,5 procent, detta till följd av dämpade trafiksiffror under perioden.
Cdon-aktien handlas oförändrat på Stockholmsbörsen.
En GMV-nedgång på 5,5 % skulle redan vara ett högt tal. Jag förväntar mig själv en betydligt brantare nedgång.
-Totalt antal besök: 18,5 - 19 miljoner. En nedgång på 35-40 % jämfört med föregående år.
-3P GMV 340-380 MSEK. En nedgång på 5-20 % jämfört med föregående år.
-1P GMV 80-100 MSEK. En nedgång på 30-50 % jämfört med föregående år.
-Total GMV 420-480 MSEK. En nedgång på 15-25 % jämfört med föregående år.
Nåväl. På onsdag får vi se siffrorna. Och naturligtvis är det bara ett kvartal. Men om nedgången är så här brant blir det intressant att se marknadens reaktion.
Redeye sänker förväntat GMV i Q2’21 då vi sett indikationer på mer dämpad sidotrafik. Andra nyckelområden i rapporten kommer att vara nyheter om plattformen (automatisering och sökindexering), antal aktiva kunder (och investeringar i kundupplevelseområdet), samt merchant intake. Vi förväntar oss också att höra mer om CDON Ads, som lanserades i maj.
Inte alls en så dålig rapport som många säkert förväntade sig. Q3 verkar vara på god väg igen. Jag ser verkligen fram emot den kommande rekryteringen av VD. Vad är dina tankar om rapporten @Arimatti_Alhanko?
Jaha. Roaming låg precis i mitten av det egna intervallet. 3P GMV var mycket bättre bara för att take rate sjönk kraftigt. Fanns det möjligen några rabatter som boostade GMV-siffran men som naturligtvis påverkade omsättningen negativt?
Take rate Q4 20: 11,7 %
Take rate Q1 21: 10,7 %
Take rate Q2 21: 9,5 %
Kanske det enda positiva var MTD-siffran för juli, men det är bara 13 dagar sedan. Värderingen är nu 2,5 miljarder SEK, rullande 12 månaders 3P-omsättning 205 miljoner SEK. Det vill säga en omsättningsmultipel på 12,5x. Verkligen inget fynd och mycket att bevisa. Marknaden är stor och om de kan accelerera tillväxten på allvar kommer fallet säkert att vara bra. Vi får se
Jag vet inte om det har varit uppe här än, men Cdon.com har tydligen köpt Discshop. Vet inte hur stor omsättning den butiken har, men jag har varit kund hos båda när jag fortfarande köpte filmer.