Caverion - Er der nok beviser for vendingen?

Kappas, @Olli_Koponen’s nye kursmål er en glædelig overraskelse (i hvert fald for mig :slightly_smiling_smiling_face: )! Jeg venter spændt på rapporten!

8 Synes om

Ikke noget nyt her, men Handelsbankens gæt fangede min opmærksomhed:

Caverion

Der forventes stærk støtte fra EU’s genopretningspakker til bæredygtige investeringer i de kommende kvartaler. Dette kan have betydelige positive effekter på Caverions projektforretning. På længere sigt forventer vi, at Caverions installationskontrakter også vil få et nyt løft, da virksomheden samler installation og vedligeholdelsesservice.

EU’s initiativer kan især gavne Caverions bygningstjenester fremover. Selv i et forsigtigt scenarie, kun i Finland, forventer vi, at EU’s nye direktiv om bygningers energianvendelse (EPBD) og lovændringer vil udløse årlige investeringer på 200-300 millioner euro i bygningsautomation og styresystemer, køling og opladningsinfrastruktur for elbiler. Cirka en sjettedel (17%) af Caverions omsætning kommer i øjeblikket fra Finlands bygningstjenestesegment, og vi forventer, at dette område vil få yderligere medvind fra lovgivningen.

Bygningsautomationsløsninger er allerede installeret relativt mere i Finland end i resten af Europa. Derfor vil accelerationen i andre lande sandsynligvis være endnu hurtigere end i Finland.

KØB – kursmål 7,5 EUR

Oprindelige analyser: Mika Karppinen 28.9.2020 kl. 7:30 CETL

Yderligere oplysninger om anbefalinger og de oprindelige analyser er tilgængelige på Handelsbankens filialer. Analytikere vurderer løbende anbefalingerne, og de opdateres regelmæssigt.

2 Synes om

{“content”:“Jeg har selv fulgt Antti Herlin lidt blindt efter en leder i sin tid. Jeg ved, at de værdsætter servicebranchen højt der. Selvom udbyttet endnu ikke er imponerende på dette tidspunkt, gætter jeg på, at dette stadig vil blive en pengemaskine.”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

5 Synes om

Administrerende direktør holder præsentation af kvartalsrapporten i dag kl. 10.

https://cloud.webcast.fi/caverion/caverion_2020_1105_q3/

Hvilken type virksomhed opfattes Caverion som? Er det blot en installatør og vedligeholder af tekniske installationer i bygninger, hvis forretning aftager i takt med at byggeriet går ned? Eller er det en virksomhed, der fokuserer på energigenbrug, og hvis produkter efterspørges uanset konjunkturerne? Efterspørgslen efter vedvarende energikilder stiger ikke så hurtigt, som efterspørgslen efter ikke-vedvarende energikilder falder. Når der er meget vindkraft, er det energibalancen, der afgør det. Det er afgørende at udjævne forbruget og reducere spidserne. I denne opgave kan Caverion have enormt meget at bidrage med.

2 Synes om

Sådan ser jeg gerne Caverion

5 Synes om

Og sådan noget. Det er et godt forretning: man bygger teknologien og opkræver så kunden i mindst 20 år bagefter. En konstant indtægtsstrøm efter en engangsbetaling.

4 Synes om

Caverions tekniske ekspertise og evne til at levere ensartede, bæredygtige tjenester i Norden var afgørende for PostNords valg af partner. PostNord sætter også pris på Caverions serviceindstilling og vilje til løbende at udvikle tjenester, der understøtter PostNords kerneforretning. Bæredygtighed er et strategisk fokusområde for både PostNord og Caverion.

Vi glæder os til at starte samarbejdet med Caverion på over 100 lokationer i Danmark, Sverige og Finland. Vores partnerskab er på nuværende tidspunkt indgået som en midlertidig løsning på grund af en uenighed med en tredjepart om udbuddet. Hos PostNord lægger vi altid vægt på moderne digitale løsninger og bæredygtig udvikling af vores aktiviteter,” siger Christian Göttsche, Facility Management Director, PostNord.

“At støtte PostNords kerneforretning er en fantastisk mulighed, og vi håber på at udvide vores samarbejde i fremtiden. Caverions mål er at sikre PostNord konkrete resultater fra tjenester som optimering af energi og omkostninger samt høj kundetilfredshed. PostNord vil også implementere Caverion SmartView i Norden, hvilket giver en digital realtidsvisning af ejendommens status,” siger Thomas Hietto, Executive Vice President og leder af Services-divisionen hos Caverion.

4 Synes om

KL hævder, at Caverion i 2019 udbetalte et udbytte på 0,08 euro. Har bestyrelsen truffet beslutning om at udbetale udbytte? Jeg må have overset dette?

Bemyndigelse af bestyrelsen til at træffe beslutning om udbytteuddeling

Generalforsamlingen godkendte bestyrelsens forslag om, at der for regnskabsåret 2019 ikke udloddes udbytte direkte ved beslutning på den ordinære generalforsamling, men at generalforsamlingen bemyndiger bestyrelsen til efter eget skøn at træffe beslutning om udlodning af udbytte fra de akkumulerede overskud på maksimalt 0,08 EUR pr. aktie. Bestyrelsen er på grundlag af bemyndigelsen berettiget til at træffe beslutning om udbyttets størrelse inden for den nævnte maksimumgrænse, skæringsdatoen for udbyttebetalingen, betalingsdatoen for udbyttet samt andre nødvendige foranstaltninger. Selskabet offentliggør en eventuel bestyrelsesbeslutning om udbytteuddeling separat og angiver i samme forbindelse de relevante skæringsdatoer for udbyttebetalingen og betalingsdatoen for udbyttet.

Eventuelt udbytte, der udloddes i henhold til bestyrelsens beslutning, udbetales til de aktionærer, der på skæringsdatoen for udbyttebetalingen er registreret i selskabets aktionærregister, der føres af Euroclear Finland Oy.

Bemyndigelsen er gyldig indtil begyndelsen af den næste ordinære generalforsamling.

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/caverion-oyjn-tilinpaatostiedote-11-31122020

Nå, det gik ikke helt som forventet.

3 Synes om

Det gik ikke, men der er engangsposter og nogle forsinkelser. Det er rart at høre analytikernes kommentarer.

Udbyttet er dog 0,2 €, hvor konsensus kun forventede 0,09 €.

3 Synes om

OP - Caverion Q4-resultat 11.2.2021

2 Synes om

Q4-resultatet hos Caverion var en lille skuffelse, som jeg skrev i morges:

Det ville have været rart at få en vejledning, men nu må vi leve uden den. Selskabet ønsker ifølge webinaret ikke at risikere sin vejledning endnu på grund af covid-variant- og eskaleringsrisici. Dette er forståeligt, da situationen i Centraleuropa stadig er svagere end i Norden.

Efter at have lyttet til webinaret eller resultatmeddelelsen var det positive, at selskabet var ret optimistisk i sine kommentarer for i år og forventer en klar forbedring. Der kan forventes vækst inden for services, selvom udsigterne for projekter er svagere. Imidlertid er lønsomhedsniveauet for projekter nu også bedre end tidligere, og risikoniveauet er lavere.

Q4-resultatet syntes også ifølge webinaret at indeholde en del engangsudgifter, og kvartalet syntes at være et naturligt tidspunkt til at forberede sig på en forværret situation. For eksempel blev marginprognoserne for projekter sænket. Derudover reducerede manglen på yderligere arbejde inden for services, tabet af produktivitet i projekter på grund af covid og de produktivitetsudfordringer, der blev forårsaget af spareprogrammet, lønsomheden.

Med besparelser på 25 MEUR bør forbedring af lønsomheden ikke være et problem, som jeg skrev i morges, men der er stadig meget usikkerhed ifølge selskabet.

8 Synes om

Hvordan skal man tolke virksomhedens genererede pengestrøm?
Den operationelle pengestrøm er 158 mio. EUR, og pengestrømmen fra driftsaktiviteter er 140 mio. EUR. Efter investeringer er den 128 mio. EUR. Derefter er der forskellige lån, der er optaget og betalt, men “betalinger af leasingforpligtelser” på 48 mio. EUR er sandsynligvis kontorleje mv. Hvis man trækker dem fra de 128 mio. EUR, er der 80 mio. EUR i kontanter tilbage. Hvilket i forhold til markedsværdien er 1:10.

Eller næsten 1:10 i forhold til virksomhedsværdien, for med hensyn til gæld oplyser virksomheden, at den ville være nettogældfri, hvis leasingaftalerne ikke blev betragtet som gæld (som det var tilfældet før den nylige IFRS-ændring).

Vores rentebærende nettogæld var 118,6 (168,4) mio. euro eller -10,6 (31,5) mio. euro eksklusive leasingforpligtelser ved udgangen af fjerde kvartal. Forholdet mellem nettogæld og EBITDA var -0,2x (1,4x). Vores likvide midler var 149,3 (93,6) mio. euro.

Er det rigtigt at forestille sig, at virksomhedens pengestrømsproduktionsevne på trods af alt er fremragende??!!

3 Synes om

Det er korrekt at forestille sig netop dette!

Cash flow-konverteringen var næsten 160 %, hvilket er et rigtig godt tal. Det måler, hvor godt virksomhedens driftsindtjening konverteres til cash flow.

Dette giver ammunition til virksomhedsopkøb og udbyttebetaling. Når man går ind i en vækstperiode, vil der sandsynligvis blive bundet driftskapital igen (eller i det mindste ikke frigjort i samme omfang), så en lignende cash flow-konvertering bør ikke forventes hvert år.

8 Synes om

@Olli_Koponen offentliggjorde en ny rapport om Caverion tidligt i morges, hvor anbefalingen falder til reducer fra øg, og målkursen er justeret fra 6,5€ → 6,0€. En hurtig fortolkning viser, at det nuværende potentiale ikke er tilstrækkeligt til at opveje det øgede risikoniveau.

Er du @Olli_Koponen forresten travl på arbejde i dag? Jeg tænkte, om jeg måske kunne ringe til dig efter kl. 13.00, hvis jeg havde et par spørgsmål om Caverions situation og lidt andet? :slight_smile:

2 Synes om

Danske Bank → 6,1 EUR & Hold

CAVERION
Danske Bank sænker Caverion til behold (køb), kursmål 6,10 euro - BN (Finwire)
2021-02-12 08:57
Danske Bank sænker Caverion til behold (køb), kursmål 6,10 euro - BN

2 Synes om