Cadence Design Systems - Verktyg för design och simulering av

Låt oss skapa en egen tråd för Cadence, eftersom det finns ganska lite information om detta. Jag köpte denna i början av månaden (Ostin/myin juuri äsken (Osa 7) - #7226 käyttäjältä Yu_Gong - Osakkeet - Inderes forum) efter att ha läst om värdekedjan för AI-chip.

Tydligen finns det 2 programvaror i världen som kan designa dessa chip och simulera deras produktion. Den ena är Cadence och den andra är Synopsys. Tydligen är Cadence en stigande stjärna, och igår kom tydligen ett bra resultat och en positiv vinstvarning (posari), om jag tolkar det rätt, och aktien stiger kraftigt. :smiley: Välkommen att bulla denna med mig i den nya tråden xD

Cadence: https://www.cadence.com/en_US/home.html
Synopsis: AI Solutions for Chip Design and AI Chip Development | Synopsys
På Nordnet: Cadence Design Systems (CDNS) osake | Nordnet

11 gillningar

Q2-resultatet skulle ha kommit ut igår. :slight_smile:

Cadences andra kvartal gick starkt, åtminstone omsättningen växte tydligt och orderingången överträffade förväntningarna.

Företagets AI-baserade produktportfölj var tydligen en stor drivkraft, dessutom lyftes starka kundrelationer fram i kommentarerna, vilket ger trygghet och framtid.

Trots exportrestriktionerna till Kina växte alla affärsområden, och enligt företaget förbättrades även utsikterna för resten av året.

https://x.com/earnings_guy/status/1949923398609523103/photo/1
image
image

https://investor.cadence.com/news/news-details/2025/Cadence-Reports-Second-Quarter-2025-Financial-Results/default.aspx

FFöretagets eget material:

image

Här är ytterligare information om företaget, som är lite obekant för mig än så länge. :slight_smile:

På företagets sidor fanns en sådan här s.k. översikt över företaget:

Cadence is a pivotal leader in electronic systems design, building upon more than 30 years of computational software expertise. The company applies its underlying Intelligent System Design strategy to deliver software, hardware, and IP that turn design concepts into reality.

Cadence customers are the world’s most innovative companies, delivering extraordinary products from chips to systems, chemicals to drugs, and specification to manufacturing for the most dynamic market applications, including hyperscale computing, 5G communications, automotive, mobile, aerospace, consumer, industrial, and life sciences.

We pride ourselves on creating and sustaining a company culture that drives innovation and business success. Cadence is recognized as a Great Place to Work around the world, including as one of the Fortune “100 Best Companies to Work For” for the last 10 years.

Här är förra årets siffror:

image
image

Sedan lite sådana här siffror från idag (29.7.):

image

Och företagets aktiekurva:

image

6 gillningar

Tydligen finns det tre betydande företag som erbjuder så kallade EDA (Electronic Design Automation)-plattformar: Cadence, Synopsys och Siemens.

Det som skiljer Cadence från de andra är att de har en särskilt god integration med TSMC:s produktionsanläggningar och kan därför erbjuda en mer mångsidig design för kretskort, simulera hur produktionen genomförs i TSMC:s anläggningar och stöder även fotonikbaserade teknologier, inte bara elektronikbaserade :thinking:

Bland annat använder Nvidia på något sätt Cadence för design av kretskort.

image

https://www.cadence.com/en_US/home/company/newsroom/press-releases/pr/2024/cadence-and-tsmc-collaborate-on-wide-ranging-innovations-to.html

At the recent TSMC Technology Symposium, groundbreaking advancements were unveiled, including design tool certifications for the N2P, A16 with Super Power Rail, and N3C process. And collaborating on the A14 technology.https://t.co/93PPx59vP0 pic.twitter.com/fivVUlSsgz

— Cadence (@Cadence) July 22, 2025
7 gillningar

Vad är syftet med dessa chip? Nästan all seriös AI kretsar för närvarande kring CUDA och Nvidias chip. NPU:er introduceras gradvis i massornas datorer av Intel, AMD, Qualcomm, MediaTek, Apple och Samsung, vilket ger betydande energibesparingar vid daglig AI-drift. Det är oklart för mig vem Cadence säljer till och varför?

Baserat på webbplatserna verkar produkterna vara riktade till industrikunder och design av krävande modellering, för vilken en framgångsrik AI-hype-pivot har gjorts på grund av investerarna:

kuva

3 gillningar

Det är en bra fråga. Dessa referenser är inte de tydligaste i världen och fulla av termer som jag åtminstone inte förstår helt utan att googla eller använda Copilot. :smiley:

Men tydligen säljer Cadence till dessa chipdesigners, t.ex. Nvidia. Om jag tolkar det rätt använder Nvidia deras utrustning och mjukvara för att effektivisera chipdesignprocessen. Även omvänt finns Nvidias teknologi i Cadences utrustning.

“Huang also announced that NVIDIA plans to purchase 10 Millennium Supercomputer systems based on the NVIDIA GB200 NVL72 platform to accelerate the company’s chip design workflows.”

Cadence Taps NVIDIA Blackwell to Accelerate AI-Driven Engineering Design and Scientific Simulation | NVIDIA Blog

Istället använder andra betydande kunder, t.ex. Intel, inte nödvändigtvis Cadence just för design av AI-chip utan snarare för design och simulering av olika kretskort i allmänhet, där AI-funktioner effektiviserar processen: https://www.cadence.com/en_US/home/resources/white-papers/intel-and-cadence-collaboration-on-ucie-wp.html

4 gillningar

Ja visst, vid byggandet av en sådan superdator måste man säkert använda designprogramvara och någon anpassad lösning, eftersom det inte räcker att bara slänga in grafikkort i ett rack och koppla in kablarna :smiley:

Marknaden för superdatorer är dock inte på något sätt massiv och nyheten i länken verkar vara ett engångssamarbete. På grund av chiplet-revolutionen blir designen dock allt mer krävande, så därifrån kommer det säkert att finnas mer kundförfrågan.

Cadence used NVIDIA Grace Blackwell-accelerated systems to calculate the fluid dynamics at work when an aircraft takes off and lands. Using NVIDIA GB200 Grace Blackwell and the Cadence Fidelity CFD Platform, Cadence was able to run in under 24 hours highly complex simulations that would take several days to complete on a CPU cluster with hundreds of thousands of cores.
Cadence also used NVIDIA Omniverse application programming interfaces to visualize these intricate fluid dynamics.

Jag skulle anta att i detta pressmeddelande har en CPU-kluster använts som referenspunkt för att vilseleda och samma sak skulle säkert ha lyckats med en vanlig NVIDIA GPU-kluster utan en superdator.

Jag förstår inte företaget eller dess potential, men kursen stiger, så det kan nog inte vara en så dålig investering :man_shrugging:

6 gillningar

Säg inte att det här är bra än, det här kan fortfarande vara en riktigt dålig investering om ingen av oss förstår något av det här XD

Om jag tolkar det rätt så ligger potentialen i dessa: “aerospace, defense and automotive”- vars elektronik blir mer komplex för varje dag: Cadence reports strong revenue growth but 2025 forecast disappoints investors - SiliconANGLE

Det behövs alltmer komplexa kretskort och chip, så för dem kommer superdatorns AI-funktioner och simuleringar och integrationer med TSMC att behövas alltmer.

7 gillningar

Vänta, vilka chip? :thinking: Cadence tillverkar designprogramvara för mikrochip och elektronik, inte mikrochip själva. Nvidia är alltså kund hos Cadence och dess huvudkonkurrent Synopsys.

En jämförelse från en lite annan bransch är t.ex. AutoCAD/Autodesk som ingenjörer och arkitekter använder för att designa maskiner och byggnader.

När det gäller mikrochip “ritas” - eller i praktiken programmeras - med EDA-verktyg alla de miljarder transistorer, ledare och andra funktioner som ingår i mikrochip, och man designar hur de praktiskt tillverkas i fabriken.

De största företagen inom branschen är Cadence och Synopsys, och som tredje ett något mindre Siemens EDA. Jag känner inte till några av dessa företags konkurrensfördelar eller svagheter, men ofta är företag som designar eller tillverkar halvledare (bl.a. AMD, Apple, Broadcom, Nvidia, Qualcomm, Samsung, TSMC osv.) enligt min uppfattning kunder hos mer än ett EDA-programvaruföretag samtidigt inom olika områden.

Kina är för övrigt en egen historia. Cadence fick precis för en vecka sedan böter på över 140 miljoner dollar för att ha sålt programvara till ett kinesiskt universitet som står på sanktionslistan: Office of Public Affairs | Cadence Design Systems Agrees to Plead Guilty and Pay Over $140 Million for Unlawfully Exporting Semiconductor Design Tools to a Restricted PRC Military University | United States Department of Justice

@Pandakarhu har du förresten några synpunkter/åsikter om dessa EDA-företag? :nerd_face:

5 gillningar

Ytterligare en anmärkning om skalbarheten i affärsverksamheten är att dessa EDA-mjukvaruföretag inte direkt drar nytta av att t.ex. Nvidia säljer stora mängder Blackwell eller något annat chip till ett högt pris, eftersom de inte får några royalties baserade på försäljningsvolymer eller priser. Nvidia betalar dem samma belopp oavsett om det blev en hit eller en miss.

Företagens tillväxt kräver alltså någon kombination av ökad kvantitet/kvalitet av mjukvarulicenser som säljs till halvledar- och elektronikföretag (antingen till gamla eller nya kunder) och ytterligare förbättrad prissättningsförmåga.

Edit: Det finns dock även ett IP-affärssegment (13% av omsättningen) där de säljer t.ex. färdiga designkomponenter för implementering av protokoll, gränssnitt eller bussar. Dessa har förmodligen också potential för royaltyintäkter.

7 gillningar

Jag tänker inte gissa vem som kommer att gå vinnande ur det här. Dessa SoC-designföretag är inte direkt mitt expertområde. Jag vet att de behövs alltmer, eftersom deras mervärde bland annat sänker kostnaderna inom halvledarindustrin avsevärt. Tidigare tillverkades komponenterna färdiga och sedan testades och itererades de tiotals gånger, och det är det som kostar pengar.

Som en kuriositet kan nämnas att KLA och Lam Research har köpt små olistade designföretag som specifikt fokuserar på till exempel litografi- och plasmaetsningssimulering. Om jag skulle gissa något, så kommer all slags simulering att betonas avsevärt under de kommande åren.

4 gillningar

Det verkar ha blivit ett ganska bra resultat. Måste kolla närmare när jag har tid ^^

4 gillningar

Cadence hade ett bra kvartal och dessutom höjde bolaget sina helårsutsikter. :slight_smile:

Orderboken är rekordstor, vilket ger god synlighet för framtiden. Utvecklingen i Kina har delvis stöttat bolagets framgång, även om Kina tidigare, såvitt jag förstår, oroade investerare. :thinking:

Bolagets berättelse drivs ytterligare av AI-boomen, som får kunder att investera, och andelen återkommande intäkter återgick till sin målnivå, vilket lugnar investerare.

Kassflödet försvagades och omsättningstiden för kundfordringar förlängdes för tredje kvartalet i rad. :grimacing: I vilket fall som helst verkar folk vara nöjda med resultatet som helhet. :slight_smile:

https://x.com/tenet_research/status/1982912546173759941

Bolagets eget material

5 gillningar

Asianometry om användningen av AI inom halvledardesign. Hotar AI även Cadences och Synopsys ställning? Längd 19 min.

1 gillning