I går aftes kom der lidt flere nyheder, som man vist havde forberedt lidt i investorkaldet:
Det vil sige, at man agter at købe to nye T-klasse fartøjer fra Cosco-værftet (i det væsentlige et A-klasse fartøj med tekniske forbedringer - levering 2030 og 2031) samt et brugt tungløftsfartøj, der skal konverteres til et rørudlægningsfartøj, og til dette formål udstedes der maksimalt 10% nye aktier i en rettet emission (accelereret procedure).
På grund af dette er handlen suspenderet i dag, indtil resultaterne heraf foreligger.
Dette vækker altid modstridende følelser, da det betyder udvanding af ens egen position. På den anden side vokser selskabets flåde, og jeg er ret overbevist om, at behovet for disse er blevet drøftet med kunderne. Det er derfor meget sandsynligt, at disse vil øge selskabets indtjeningsmuligheder i fremtiden mere, end udvandingen påvirker.
Men alligevel begynder der at være elementer i dette samlede billede, som jeg selv er mere skeptisk overfor. Selskabet talte meget om den fuldservice turbineinstallationsservice i tirsdagens præsentation. Ja, dette øger selskabets andel af hele feltets konstruktion, men også risiciene øges. Der er indtil videre blevet fortalt ret lidt om håndteringen af disse. Jeg forstår også, at kunderne gerne vil skubbe disse risici fra sig, men er prisen attraktiv nok? Jeg synes, at gårsdagens præsentation, f.eks. hvad angår Hornsea 3-projektet, efterlod mange spørgsmål ubesvarede. Da jeg så finansdirektøren under denne del af præsentationen, var jeg skeptisk over, om han ser sagen på samme måde som CEO’en?
Så i grafen nedenfor ville arealet se ud til at være betydeligt større, men da indtjeningen kommer senere (på grund af kundeårsager), vil pengene først vise sig senere i selskabets kasse. Hvad betyder alt dette for finansieringsbehovet?
Baseret på tirsdagens præsentation troede jeg, at de ville fortsætte forsigtigt på denne front. Men så kom nyheden om disse nye fartøjer i aftes (mange ting fra præsentationen kom i et nyt lys). Formentlig vil selskabet uddybe dette lidt mere i den nærmeste fremtid.
Jeg må vel prøve at skitsere virkningen af dette på det samlede billede lidt mere detaljeret med tiden. Men jeg tror, at dette på sin egen måde er forbundet med den tidligere omtalte forpligtelse fra Nordsø-landene (som CEO’en sagde, dette bragte den nødvendige synlighed for fremtiden → lettere at investere).