Cenergy Holdings SA (Ticker: CENER) (www.cenergyholdings.com) er et belgisk holdingselskab, der fokuserer på energitransmissions- og distributionsløsninger. Ville det så være et energiinfrastrukturselskab. Cenergys største ejer er Viohalco, som ejer godt 70% af selskabets aktier. Selskabets kerneforretning består af fremstilling af kabler og stålprodukter (især rør) til energisektoren. Cenergy opererer gennem to divisioner.

Kabler (Hellenic cables) (Cables): Segmentet omfatter elkabel- og ledningsløsninger, såsom jordkabler, søkabler (offshore vindkraft, olie-/gasplatforme) og telekommunikationskabler. Der produceres også kabler til mere specielle ordrer, såsom til jernbaner eller datacentre. De vigtigste kunder er energiselskaber, netværksoperatører og industrivirksomheder. Datterselskabet Hellenic cables er en af Europas største kabelproducenter. Dette segment står for omkring 60-70% af selskabets omsætning. Udover kabler tilbyder selskabet installation, vedligeholdelse og teknisk support.

Stålrør (Corinth Pipeworks) (Steel pipes): Fremstiller stålrør primært til olie- og gasindustriens behov (rørledninger, offshore), vandforsyning og byggeindustrien. Så vidt jeg forstår, er dette segment en af verdens førende producenter af stålrør. Selskabet producerer især højkvalitets korrosionsbestandige rør til krævende forhold. Produkterne anvendes primært til transport af olie og gas samt til byggeprojekter.

Geografisk spredning
Selskabet opererer globalt, men dets hovedmarkeder er i Europa, især i Grækenland, Rumænien og Bulgarien. Selskabet sigter mod vækst i Nordamerika, Mellemøsten og Asien. Selskabets hovedkontor ligger i Grækenland. Selskabet har fabrikker i Grækenland, Rumænien, Bulgarien, og i 2027 forventes den nye amerikanske fabrik også at være i fuld drift. Selskabet handler betydeligt i Europa, og EU’s Green Deal-investering er måske slet ikke en dårlig drivkraft for et selskab af denne type (EU klimaneutralt inden 2050), som drager fordel af yderligere investeringer i den grønne omstilling. Selskabet har kunder fra over 55 forskellige lande (bl.a. ExxonMobil, Shell).

Konkurrencefordele
Selskabet er markedsleder inden for produktion af stålrør til energisektoren og en af de største kabelproducenter i Europa. Produktudvalget er bredt og dækker både traditionelle og vedvarende energibehov, såsom offshore vindkraft og olierørledninger. Produktionsanlæggene er moderne og omkostningseffektive, og de findes forskellige steder i Europa og snart i USA. Selskabet har en meget stærk ordrebog (Q1 2025 3,4 mia. EUR), hvilket viser, at der er behov for kvalitetskabler og -rør. Selskabet har også over 50 års erfaring i branchen og langvarige relationer til store kunder, hvilket kan bidrage til kundefastholdelse.
Fremtiden
Med EU’s Green Deal vil offshore vindkraft og elnet blive moderniseret betydeligt. Dette vil drive kabelsegmentets fremtidige vækst i lang tid. Faktisk er alle energiinfrastrukturinvesteringer i Europa potentielle muligheder, hvorfra selskabet kan hente sin del. Hvad angår rør, er olie lidt umoderne, men på kort og mellemlang sigt understøtter behovet for udvikling af olie- og gassektoren væksten i rørsegmentet. Fremtidige udfordringer kunne være relateret til råvareprisudsving og geopolitiske risici. Politiske risici vedrørende den grønne omstilling kan også påvirke, men EU er heldigvis så trægt i beslutningsprocessen, at selv hvis ideen om at annullere den grønne omstilling skulle opstå, ville det tage år, før noget skete
.
Vejledning
Selskabet vejleder en justeret EBITDA for 2025 på 300-330 mio. EUR. Selskabet er efter Q1 overbevist om, at dette mål vil blive nået.

Jeg vender tilbage for at redigere og supplere tråden, når jeg får tid! Nu er dette blot en indledende åbning, så det er lettere at starte igen næste gang, når noget er klar. ![]()
Ved offentliggørelsen af dette ejer jeg aktier i selskabet. Det er muligt, at jeg også har misforstået nogle af de præsenterede oplysninger.