Stifel Financial Corp. er en amerikansk investeringsbank og kapitalforvaltningskoncern, der blev grundlagt i 1890. Den tilbyder en bred vifte af finansielle tjenesteydelser, herunder kapitalforvaltning, investeringsrådgivning, aktie- og renteforskning samt fusions- og overtagelsestjenester (M&A) til enkeltpersoner, institutioner og virksomheder i USA og Europa.
Jeg har stadig ikke modtaget indkaldelsen til generalforsamlingen. Mødet er flyttet til Helsinki, og indkaldelsen kommer under alle omstændigheder på et helt usædvanligt tidspunkt (virkelig sent og i modsætning til normalt ikke kl. 8 om torsdagen/fredagen).
Hvis der ikke er noget særligt bag dette, så er det bare at sende en besked til Karoliina om, at denne form for drilleri af investorer ikke er særlig sjov ![]()
Jeg går ud fra, at de har hænderne fulde af arbejde hos Bittium, og bedre ting at lave end at skrive pressemeddelelser til glæde for os investorer. Indkaldelsen til generalforsamlingen sendes ud, når de har tid, eller senest inden fristen udløber.
Disse virksomheder har en ansat, hvis arbejde det er at håndtere disse sager. En kommunikationsekspert, der forstår, at denne form for tilbageholdelse i sig selv er en besked. Man kan skrive indkaldelsen til generalforsamlingen når som helst, hvis indholdet er grundlæggende. Nu er det ikke – det er soleklart. Den kommer usædvanligt sent (et par uger forsinket i forhold til normal praksis), og der er store positive ting på listen, fordi man skal vise sig frem for de store. De normale ting kunne man også have klaret i Oulu.
I det usandsynlige tilfælde, at der ikke kommer noget nyt frem nu, så forudser jeg absolut et ekstraordinært møde senere. Der kan være noget i baggrunden, som man ikke når at få klar til dette.
Sænkningen af Tysklands D-LBO (digitalt radiosystem til landbaserede operationer) mislykkedes i efteråret sidste år, som det blev rapporteret her. Die Welt har udgivet nogle hemmelige testrapporter, og det lader til, at der er plads til forbedring.
Teknologien er med andre ord mere udfordrende, end man skulle tro, og det er fantastisk, at Bittium ser ud til at have udfordringerne under kontrol. Der skal bare sælges, desværre lader forskellige lande til at have tid til at justere.
\u003e
Den tyske hær står over for en af de største moderniseringsfejl i de seneste år. Ifølge en hemmelig testrapport offentliggjort af avisen Die Welt den 20. marts 2026, mislykkedes det nye digitale radiosystem til landbaserede operationer (D-LBO – Digitalisierung landbasierter Operationen) fuldstændigt i praktiske tests i november 2025.
\u003e
\u003e Projektet, der er omkring 20 milliarder euro værd, skulle give Bundeswehr moderne, krypteret og netværksforbundet kommunikation, der ville forbinde soldater, køretøjer og hovedkvarter i realtid. I stedet afslørede et internt dokument katastrofale mangler, der ifølge hæren udgør en “Gefahr für Leib und Leben” – en direkte trussel mod soldaters liv og helbred selv under rutinetræning.
\u003e
\u003e Testene udført i november 2025 måtte afsluttes tidligt. Systemet, hvis hovedleverandør er det tyske firma Rohde & Schwarz (med deltagelse af Rheinmetall og andre virksomheder), blev vurderet “ungenügend” (utilstrækkeligt). De alvorligste problemer omfatter forbindelsens fuldstændige ustabilitet: der er ingen garanti for, at en kritisk ordre – f.eks. om øjeblikkeligt at indstille ilden – overhovedet vil nå modtageren.
\u003e
\u003e Stemmekommunikation erstattes ofte af “boblen” og høj støj, så soldater ikke kan forstå hinanden. Aktionsradius viste sig at være betydeligt lavere end krævet – i reelt terræn ofte mindre end 10 kilometer i stedet for de planlagte titusinder af kilometer med pålidelig rækkevidde.
\u003e
\u003e Andre alvorlige fejl omfatter ekstrem latenstid (i tidligere tests op til 59 minutter for levering af en enkelt chatbesked), ukorrekte eller fuldstændig manglende positionsdata, overophedning af enheden og kompleks kontrol, hvilket snarere komplicerer situationen i kamp. Dokumentet advarer udtrykkeligt om, at systemet ikke engang er egnet til normal drift, endsige til indsættelse i en reel konflikt.
\u003e
\u003e Spørgsmålet er, om kampberedskab vil blive opnået inden udgangen af 2026.
\u003e D-LBO-projektet skulle digitalisere op til 16.000 Bundeswehr-køretøjer inden 2027 og give hæren teknologisk overlegenhed i moderne netværkskrigsførelse. I stedet er det blevet et symbol på de langvarige problemer med tysk forsvarsanskaffelse. Oppositionen (CDU/CSU) kræver øjeblikkelig indsendelse af en fuld rapport og kritiserer skarpt forsvarsminister Boris Pistorius.
\u003e
\u003e Han lover rettelser og softwareopdateringer, men ifølge tilgængelig information har ingen løsning kunnet eliminere de grundlæggende mangler.
\u003e Denne fejl kommer på et tidspunkt, hvor Tyskland øger forsvarsudgifterne som reaktion på geopolitiske trusler. Milliarder af euro investeret i et system, der endnu ikke virker, underminerer tilliden både inden for hæren og blandt skatteyderne.
\u003e
\u003e Foreløbig forbliver Bundeswehr afhængig af ældre analoge systemer – med lavere effektivitet og højere risiko i tilfælde af en indsættelse. Spørgsmålet er: hvor meget mere tid og penge skal der til, før det tyske militær erhverver sig den kommunikationsteknologi fra det 21. århundrede, som hele moderniseringen er afhængig af?
\nhttps://x.com/i/status/2035649167318515969
En overophedet maskine, der tager en time at levere en chatbesked og bringer brugerens liv i fare selv under træningsforhold, for ikke at nævne en reel situation. Vil tyskerne ydmyge sig selv og bede om hjælp fra nogen, der kan levere et fungerende system, eller vil de holde fast i det analoge system, så længe Rohde & Schwarz (Rohde & Schwarz) muligvis får deres produkt i orden?
Opdatering fra tysk analytiker: 40 € og køb. Problemerne med det tyske radioprojekt er blevet fremhævet, og der tales allerede om muligheden for at overføre Bittiums teknologi til R&S.
Edit: Selve købsanbefalingen og kursmålet er tilsyneladende ikke ændret, men begrundelsen er blevet præciseret.
Det kan altså være, at selskabet bevidst tilbageholdt indkaldelsen til generalforsamlingen med den tanke, at der stadig ville komme ændringer til den. På den anden side har der sikkert været travlt og vigtigere ting at tage sig af end denne rutinemæssige lille sag. Bemærk, at selskabets ledelse ikke primært er ansat i firmaet for vores skyld, men for forretningens og kundernes skyld. Også på kommunikationsafdelingen har de vigtigere opgaver end at skrive indkaldelser og pressemeddelelser til os, hvilket er lovpligtigt og obligatorisk, men som i sig selv ikke fremmer forretningen, hvilket i sidste ende er det allervigtigste. Hvis der skulle have været noget ekstraordinært på denne generalforsamling, skulle det have været meddelt særskilt og derefter forelagt generalforsamlingen til beslutning. Det er altså også af tidsmæssige årsager naturligt, at man på grund af de ekstraordinære sager ofte skal afholde en ekstraordinær generalforsamling.
Du tænker åbenbart på det ud fra en IT-professionels synspunkt. Hvis og når Bittium laver/lavede et lignende off the shelf-produkt ud af det, som deres nuværende løsninger er, så kræves der ingen IT-professionel til installationen. En uddannet person er tilstrækkelig. Alt er dog sikkert, fordi udstyr og software er designet, så enhver, der har modtaget træning, kan installere og vedligeholde det sikkert.
Den eneste forskel her er, at det fungerer over et kommercielt netværk og med let tilgængeligt udstyr. Ikke kun i Bittiums eget netværk skabt af Bittium-udstyr, men som et supplement til det.
OP’s fonde har igen tilføjet omkring 130.000 stk. netto. OP’s anbefaling til amatørinvestorer (tuulipuvuille): REDUCER.
Hvorfor agerer man imod anbefalingen? Dette øger bestemt ikke tilliden til OP’s anbefalinger og reducerer generelt lysten til at følge anbefalingerne. Jeg har selv haft succes et par gange ved at gå imod anbefalingerne.
Men “alle” venter på den næste handelsnyhed fra Bitt, og kursen er i en afventende tilstand, dvs. i hvilken retning vi skal bevæge os næste gang.
En større shortposition er også blevet åbnet.
OP’s aktieanalytiker forvalter ikke OP’s fonde og træffer ikke deres investeringsbeslutninger.
Nå, så er det sådan. Vi kan i det mindste drage den konklusion fra analysen, at forvalterne af de pågældende fonde ser situationen anderledes. Så hvorfor ikke selv gøre det samme. Disse analyser tilbydes dog investorer som støtte til deres egen beslutning, og enhver kan derefter drage deres egne konklusioner om sådanne aktiviteter. Analyser er ofte lettere tilgængelige end de enkelte fondes beholdninger og tilføjelser. Det er også godt at huske, at fondsforvaltere (aktive fonde) sjældent klarer sig bedre end indekset.
Ja, præcis. For fondenes vedkommende er det også vigtigt at bemærke, at når investorerne indløser andele, er fonden tvunget til at sælge beholdninger for at dække indløsningerne.
Fondens investorer er heller ikke nødvendigvis aktieudvælgere, så på den måde er analogien mellem analyse og tilgængeligheden af fondens beholdninger efter min mening ikke så ligetil. Det er usandsynligt, at en fonds investor har investeret i fonden for at eje specifikt Bittium.
Jeg ser først og fremmest på det ud fra et sikkerhedsperspektiv. Bittium kan gøre sin del sikker op til en vis grænse, når vi taler om en virtuel maskine. Men styring af sikkerheden af det “let tilgængelige udstyr”, f.eks. hvad angår komponenter, og konfiguration af virtualiseringsplatformen, så den er sikker, og Bittiums software ikke kan angribes via den, er ikke helt trivielt.
Jeg synes derfor, at dette er en god salgstale fra Bittium, og det vil helt sikkert vække interesse. Jeg tror også, at sikkerhedskritiske organisationer vil være i stand til at vurdere, hvordan tingene skal implementeres. Jeg venter med spænding på at se, hvor dette i sidste ende bliver implementeret.
Jeg har på det seneste tænkt over Bittium, især fra et droneperspektiv, og dette åbner efter min mening en ret interessant vinkel på hele investeringscasen. Suomi voi nousta drooniajan suunnannäyttäjäksi – nyt on aika ottaa seuraava askel | Uusi Suomi Puheenvuoro
Krigen i Ukraine har grundlæggende ændret krigsførelse. Droner, sensorer og en konstant datastrøm har praktisk talt tvunget hære til at overgå til en netværksbaseret driftsmodel. På dette punkt bliver én ting kritisk: kommunikation.
Det er ikke nok at have droner eller sensorer; man skal også have:
-
pålidelig dataoverførsel
-
modstandsdygtighed over for jamming
-
evne til at fungere uden fast infrastruktur
Og dette er netop det område, hvor Bittium opererer.
Særligt interessant er problemet med “jammer vs. egen kommunikation”. Dronebekæmpelse (jamming) forstyrrer let også egne radioer. Hvis Bittium reelt kan fungere i et sådant miljø (som samarbejdet med Sensofusion antyder), er der ikke længere tale om en enkelt radio, men om hele slagmarkens arkitektur.
En anden interessant vinkel er denne hybridnetværksfilosofi:
-
taktisk netværk (Bittium)
-
lang rækkevidde (f.eks. KNL)
-
mulig integration med andre systemer (FUSOR, 5G osv.)
Dette begynder at ligne mere en “platform” end et enkelt produkt.
Hvis man ser på dette i et lidt større perspektiv, er spørgsmålet måske ikke:
“sælger Bittium radioer?”
Men:
“er Bittium en del af det netværk, som den moderne slagmark bygges på?”
Dette hænger også sammen med, hvorfor licensmodellen (Indra) er så interessant. Hvis lande ønsker deres egen produktion, men har brug for fungerende teknologi, kan Bittium komme ind uden at være hovedleverandør.
Det store spørgsmål for mig er i øjeblikket stadig det samme som før:
→ hvor mange af disse muligheder bliver reelt til kontrakter?
Men på den anden side:
-
markedet eksisterer
-
problemet er reelt
-
og Bittium ser ud til at være involveret i de rigtige diskussioner
Det bliver interessant at se, om de første større “drone + kommunikation”-løsninger kommer på markedet i de kommende år. På det tidspunkt kan denne case tage det næste skridt, som måske endnu ikke er tænkt ind i aktiekursen?
Det havde været rart at høre mine egne tanker, men teksten viser tydeligt, at den er AI-genereret. Jeg synes, det ville være godt altid at inkludere kilder og i det mindste en omtale af brugen af AI. Det spørgsmål, der blev stillet til AI’en, dvs. “prompten”, ville også være godt at have med.
Sagen er i sig selv ret relevant og aktuel. Hvad kunne Bittiums rolle være i dronekrigsførelse og deres modarbejdelse i Finland og internationalt?
Din egen refleksion ville have været rar at høre, men det er tydeligt i teksten, at den er AI-genereret. Jeg synes, det ville være godt altid at inkludere kilder og i det mindste en omtale af brugen af AI. Det spørgsmål, der blev stillet til AI’en, altså “prompten”, ville også være godt at inkludere.
Emnet i sig selv er relevant og aktuelt. Hvad kunne Bittiums rolle være i droneskrig og deres forsvar i Finland og internationalt.
Selvfølgelig bruger jeg AI, når jeg reflekterer lidt dybere over noget, men det var helt nyt for mig, at man skulle offentliggøre prompter? Mine individuelle opslag er ikke kun AI-tekst, men en kombination, hvor AI selvfølgelig er stærkt involveret.
Selv Inderes’ analytikere har svaret på spørgsmål om brugen af AI med “alt går gennem AI nu om dage”, men der ses heller ingen prompter eller separate omtaler i deres analyser. Er det ikke efterhånden en selvfølge i dag, at AI er involveret i refleksioner? Og siden hvornår har man skullet nævne kilder i almindelige forumindlæg? Jeg nævnte selv i starten nyhedslinket, som denne refleksion med AI startede fra.
Og i stedet for selv at deltage i denne diskussion, med eller uden AI, var 99% af dit bidrag at kritisere mine indlæg, og derefter gentog du mine spørgsmål. Du skulle nok bruge AI…
Bittium og Telia samarbejder.
“Med FUSOR bringer vi for første gang kampklart dataoverførsel direkte til 5G-netværk.”
Kursen takker -7%.
Jeg foretrækker handelsoplysninger, men i mellemtiden;
Bittium og Telia har i samarbejde implementeret et hybridnetværk, der udvider Forsvarets kampklare datakommunikation til 5G-netværket. Hybridnetværket kombinerer Bittiums taktiske datakommunikationsnetværk, som er kernen i Forsvarets kommandosystem, og Telias 5G-netværk, som er en omfattende rygrad for trådløs digital kommunikation. Den sømløse helhed tilbyder Forsvaret sikker kommunikation og datatransmission i et endnu mere omfattende netværk. Løsningen understøtter også fleksibiliteten og funktionsdygtigheden af forsvarsoperationer samt samarbejdet med myndigheder og allierede.
I centrum af netværkenes interoperabilitet er Bittiums næste generations FUSOR-software-router, som muliggør en agil og omkostningseffektiv udvidelse af Bittiums taktiske netværk. FUSOR kan installeres på virtuelle platforme og udvider det taktiske netværks kampklare datakommunikation problemfrit til 5G-netværket. FUSOR-software-routeren og Bittiums taktiske netværksroutere anvender den samme avancerede routingprotokol, som danner et dynamisk MANET-netværk (Mobile Ad-hoc Network), der altid vælger den bedste rute for datakommunikation. Datakommunikationen er kontinuerlig uanset skiftende situationer.
Børs- og pressemeddelelser - Bittium Pörssi- ja lehdistötiedotteet - Bittium