Bittium. Tanker?

Det udelukker det ikke, men det mindsker væsentligt frygten for, at Thales endnu kunne dominere markedet på en måde, så det mindre Bittium ikke ville være i stand til at konkurrencedygtige.

Staten er altid involveret i disse aftaler. Og så vidt jeg kunne se, var der endda en general til stede ved underskriftsceremonien. Inviterede de ham for sjov? Jeg tolker det uden tvivl sådan, at staten ønsker et konkurrencedygtigt alternativ. Virksomhederne vil naturligvis også gerne sælge – andre steder end bare i Frankrig. På den anden side, hvorfor overhovedet lave et sådant papir, da man jo kan købe radioer og andre produkter ved at bestille dem direkte fra hylden. Svaret er meget enkelt, og det er den politiske vilje til, at en fransk virksomhed er med. Det er selvfølgelig svært at få præcise oplysninger om disse ting, men min egen fortolkning er rent faktisk, at der næsten uundgåeligt vil komme et salg ud af dette, og det vil ske via en licensmodel. Meddelelsen er ret klar. Den beskriver målet om at få produktion til Frankrig. Denne produktion bliver bestemt ikke kørt op, uden at der er en stærk forventning om, at der kommer ordrer.

Til sidst en lille bemærkning. Du sammenligner vist selv dette med en hensigtserklæring (aiesopimus) i stil med Indra, selvom det korrekte udtryk jo er en hensigtserklæring / et memorandum (yhteisymmärryspöytäkirja). Den aftale, der blev indgået med Indra før licensaftalen, hed en hensigtserklæring, og den blev offentliggjort i en lidt fremskyndet tidsplan, da Spaniens forsvarsminister kom til at forsnakke sig og nævne Bittiums navn i et opslag – først blev det endda afvist en smule, og det blev fortalt, at samarbejdet var helt i sin vorden, og en uge efter kom den nævnte hensigtserklæring. Med Frankrig lever vi efter ret ens tidslinjer – det har helt sikkert stået klart siden efteråret, at man ønsker at lave denne type dokument. Og der er forskel på disse termer. Et memorandum refererer specifikt til, at den statslige eller offentlige side er mere stærkt involveret. En hensigtserklæring er mere et dokument mellem virksomheder.

8 Synes om