Jag tänkte starta en tråd för ett sådant här företag som jag har följt ett tag. Hoppas någon har nytta av den här tråden också
Implantica är ett företag inom medicinteknikbranschen och deras produkter består av olika medicinska implantat. Företaget har en bred patentportfölj för en E-hälsa-plattform, som möjliggör fjärrprogrammering av implantat, samt att de har ett patent för ett laddningssystem som kan utföra laddning av implantat, m.m. batterier, genom huden.
För närvarande är deras viktigaste produkt RefluxStop, som är en behandlingsmetod för refluxsjukdom. RefluxStop är ett implantat som installeras i övre delen av magsäcken genom endoskopi och det förhindrar magsyra från att komma in i matstrupen. Jämfört med mediciner är RefluxStops fördel att det faktiskt förhindrar magsyra från att komma in i matstrupen och därmed också förebygger ett tillstånd som kallas Barretts esofagus. Barretts esofagus uppstår när magsyra orsakar cellförändringar i matstrupen som senare kan utvecklas till cancer.
RefluxStop är CE-märkt sedan 2018 och studier utförda 2017 visade att implantatet var en säker och effektiv behandlingsmetod. Den 11.11.2020 publicerade Implantica resultaten från en treårig uppföljning av 47 patienter, och dessa var mycket positiva. Ingen av patienterna hade behövt refluxmedicinering under denna tid och inga komplikationer hade uppstått.
Den 2.11.2020 ansökte Implantica om godkännande för RefluxStop från FDA och förväntar sig att få ett möte med dem inom de närmaste 75-90 dagarna. Enligt min mening kan det dock uppstå förseningar i detta, eftersom FDA har fullt upp med arbete och därmed har många godkännanden försenats på sistone.
Nedan länkar till forskningsresultaten för RefluxStop-implantatet och företagets Q3-resultat.
Lite off-topic, det är synd att RefluxStop inte kom ut på marknaden tidigare. Jag har kämpat med en bebis som har extremt svår reflux i över 7 månader. Denna personliga erfarenhet gör dock det här fallet intressant ur ett investeringsperspektiv. Starkt bevakning.
Jag bekantade mig med företaget vid tiden för IPO:n. Företagets VD har tidigare sålt sin uppfinning till en läkemedelsjätte (var det J&J?). Nu har han sedan gjort en lång rad nya uppfinningar, till stor del med egen finansiering, varav behandlingen för refluxsjukdom är den första som man försöker kommersialisera. VD:n vill själv bygga upp företaget till en medicinteknikjätte.
Ett mycket intressant företag, men lite för mycket risk i detta skede för mig. Omsättningen är än så länge obetydlig, och jag vill se bevis på att tillstånd har beviljats och att den kommersiella framgången uppnåtts. Visst, om dessa förverkligas kan kursen vara mycket högre, men den avkastningen unnar jag de mer risktörstande
Du har rätt i att det fortfarande finns betydande risker i detta företag. Å andra sidan verkar det vara på god väg, åtminstone enligt studier, och det kommer säkert att finnas efterfrågan på RefluxStop. Enligt VD:n lider cirka 375 miljoner människor i världen av denna åkomma, och företaget ser en potentiell årlig volym på över 2 miljoner RefluxStop-operationer. Men inom vilken tidsram? Det är den stora frågan.
Å andra sidan är operationen enklare jämfört med nuvarande operationer och erbjuder uppenbarligen ett bättre resultat.
Tack för att du delar med dig! Jag lider själv av denna sjukdom och det var helt ny information att den kan behandlas på detta sätt (förhoppningsvis inom en snar framtid). Många i min bekantskapskrets lider av liknande besvär, och i samtal med läkare har det framkommit att sjukdomen ökar i västvärlden. Den kopplas ofta till välfärdssjukdomar, det vill säga övervikt och ohälsosamma levnadsvanor ökar risken att drabbas. Jag tror alltså att det finns en marknad och en betalningsvilja bland kunderna, eftersom åtminstone medicinsk behandling har sina nackdelar och inte heller fungerar för alla. Jag kommer att följa vad som händer med detta och även undersöka köpställena, både för att stödja och varför inte också i syfte att bli rik
Liten handel och en stor del av aktierna ägs av insiders, så om man vill ha aktier måste man betala ett “högt” pris. Naturligtvis höjer närmandet av FDA-godkännandet och därmed tillgången till stora marknader aktiens värde.
Men på lång sikt finns det utrymme för att stiga kraftigt med dessa drivkrafter.
Jag skulle ändra den DÄR RUBRIKEN!!! Appen Implantica AG är ett tyskt implantatföretag i svårigheter (som verkade ha en del intressanta prototyper) och det SVENSKA FÖRETAGET är refluxföretaget!
Implantica ingår nu i NASDAQ First North 25 index.
Implantica inkluderas i Nasdaq First North 25 index
Implantica AG (publ) meddelade idag att de ingår i FN 25-indexet från och med handelsstarten i morse.
Implanticas inkludering i First North 25-indexet tillkännagavs av Nasdaq i sin senaste halvårsvisa översyn av indexet. First North 25 består av de största och mest handlade aktierna noterade på First North Growth Market.
Implanticas VD Peter Forsell sa: ”Det är en ära att bli utvald för inkludering i FN 25-indexet och validerar det stora intresse vi har fått från investerare sedan vår notering i september. Vi ser fram emot en spännande framtid där e-hälsa förväntas helt reformera hälsovården, och vi tror att vår avancerade e-hälsoplattform kommer att placera oss i framkanten av denna transformation.”
Kan någon berätta vad som har tryckt ner detta på sistone? Det har varit på min bevakningslista, produkten verkar intressant (undertecknad lider också av reflux). Jag har inte satt mig in i företagets nyheter, så om någon kunde/orkade sammanfatta kort om det har kommit några dåliga nyheter, eller om det bara är en normal rekyl? Jag har funderat på att hoppa in i denna aktie, men finns det negativa saker i luften som eventuellt trycker ner kursen ännu mer?
Det har inte kommit några nyheter, men börsintroduktionen (IPO) var ganska överköpt och, typiskt för tidsperioden, noterades till ett högt pris. Nu blåses överflödig luft ur aktien i väntan på FDA-godkännande, vilket sannolikt kommer att försenas på grund av covid, precis som många andra godkännanden.
Sakta men säkert går det framåt med RefluxStop, även om covid fortfarande bromsar även denna process. Man skulle kunna tro att det finns en efterfrågan på produkten i ett land med många storkonsumenter av fet och friterad mat.
Implantica AG (publ) meddelar idag att RefluxStop™ kommer att börja säljas i Storbritannien med ersättning.
Implantica förstärker nu försäljningsorganisationen med brittiska säljare när företaget börjar sälja RefluxStop™ med ersättning i Storbritannien. Implantica förutser att Storbritannien kommer att bli en viktig marknad för företaget framöver. Kirurgisk utbildning kommer att starta med webbinarier från början av mars med representanter från Schweiz största universitetssjukhus, Inselspital, i Bern.
“Vi ser verkligen fram emot att påbörja försäljning med ersättning i Storbritannien, vilket kommer att accelerera när covid-19 avtar”, säger Peter Forsell, VD för Implantica. “I detta skede fokuserar vi på NHS-sjukhus (offentligt finansierad sjukvård). Vi avser att samla in standardiserad vårddata i ett register för RefluxStop, vilket har förberetts och är redo att lanseras, inklusive ett webbaserat datainsamlingssystem.”
Låt oss fortsätta att prata om detta ämne, denna gång med Q4-resultatet i fokus.
Hela året
Nettoomsättningen uppgick till 152 TSEK (28)
• Rörelseförlusten (EBIT) ökade till 10 641 TSEK (4 570) driven av noteringskostnader
• Förlust efter skatt uppgick till 10 277 TSEK (4 805)
• Grundläggande och utspädd förlust per aktie av klass A uppgick till 0,20 EUR (0,11)
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 10 364 TSEK (3 573) där noteringskostnader var den huvudsakliga drivkraften
Så, företaget går med förlust, vilket knappast är någon överraskning för ett företag i detta skede.
Verksamheten fortskrider i Storbritannien och Tyskland, och godkännandeprocessen är igång i 30 länder. Ett möte har hållits med en FDA kirurgisk “expert” eller motsvarande efter att ansökan lämnats in. De förväntar sig att nästa steg med FDA är ett tredje möte, “pre-submission supplement leading to a third meeting”.
Generellt nämns i rapporten att de har fått mycket positiv feedback på produkten, uppföljningsresultaten är utmärkta och de tror att de kommer att vara pionjärer inom e-hälsa i framtiden.
Vad är det här företagets marknadsvärde @Pevitaha? Nordnet visar inte denna information alls av någon anledning. Antalet aktier och marknadsvärdet visar noll eller ett streck
Jag funderade på samma sak i går kväll och kom efter lite efterforskning fram till följande siffror, @Pevitaha eller andra får gärna korrigera mig om jag har fel:
Det finns 53 211 537 Class A-aktier på börsen och 56 250 000 Class B-aktier. A-aktierna värderas dock till 2 CHF i balansräkningen, medan B-aktierna värderas till 0.4 CHF. Således, “omräknat” för att motsvara värdet av A-aktierna, skulle antalet B-aktier vara 56 250 000*(0.4/2.4) = 9 375 000 st. Totalt alltså 62 586 537 aktier. Börsvärdet är alltså 62 586 537*144.8 SEK = 9 062 530 558 SEK. Omräknat till euro är marknadsvärdet alltså ca 895 MEUR.
Värderingen är ganska vild med tanke på att det i praktiken inte genereras någon vinst än (150 TEUR). IPO:n gjordes med en värdering på ca 400 MEUR, vilket inte heller var billigt. När man bläddrar igenom IPO-materialet kan man dock hitta produkternas möjliga framtida potential, som ligger i miljardklassen/år. Företaget är enligt min åsikt övervärderat, men jag bestämde mig ändå efter min nattliga forskning att jag inom en snar framtid kommer att ta en bevakningsposition i denna. Troligtvis kommer vi inte ens att nå P/S 10 förrän någon gång 2024-2025… Kursen kommer då dock förmodligen redan att fronta helt andra års siffror.
Det är verkligen en hög värdering om marknadsvärdet är i den storleksordningen. Intressanta produkter hur som helst och säkert stor potential. Jag får ta mig tid att studera IPO-materialet i lugn och ro. Tack för svaret
Det som stör mig lite i det här fallet är den höga värderingen av ett företag som ännu inte har någon försäljning och vars produkt fortfarande är i godkännandefasen på många marknader.
Jag är naturligtvis intresserad av RefluxStop, som har potential att vara en lösning på ett vanligt och mycket obehagligt problem, men också av den omfattande patentportföljen. Det finns flera intressanta möjliga nya projekt och idéer i deras material på hemsidan.
Jag har investerat mycket försiktigt i detta företag eftersom det fortfarande finns mycket risk, som i de flesta företag inom medicinområdet som befinner sig i tillväxtfasen/lanseringsfasen.