Bioretec - Öppnar USA-marknaden?

Jag är kanske lite dålig på att förklara mina tankar här i skrift, så jag försöker använda ett exempel för att berätta hur jag tänker kring detta. Mer erfarna investerare får gärna rätta mig om jag är helt ute och cyklar.

Det är förstås självklart att man kan behålla sin ägarandel i en emission genom att delta fullt ut. Själv investerar jag små summor från min lön när det är möjligt; jag har inte investerat i decennier så att jag skulle ha hunnit samla på mig en sådan förmögenhet att jag enkelt skulle kunna lägga den summa som behövs i den här emissionen. Jag har dock investerat i Bioretec i flera år nu och har varit med om tidigare emissioner också, så jag har ändå en del pengar bundna här. Bostaden är inte belånad och livet går inte under på grund av det här, men man vill ju ändå att det ska bli något kvar i handen någon gång.

Därför har det stor betydelse för mig hur många nya aktier som tillkommer. Om jag till exempel ägde 10 000 aktier och Bioretecs värde en vacker dag var 100 miljoner euro, så är det ju en stor skillnad för mitt innehav beroende på om det totala antalet aktier är 178 miljoner eller 1 780 miljoner. En snabb uträkning ger att värdet på mina aktier då skulle vara 562 €–5 618 €. För mig är det i alla fall en betydande skillnad. Och beroende på när man har investerat sina pengar, måste bolagets värde stiga till miljardklassen för att man ens ska kunna få tillbaka sina pengar från de gamla investeringarna. För att inte tala om vinst.

2 gillningar