Jag kastar in några perspektiv här som jag tycker är bra att notera. Oavsett hur läget i firman är, så öppnar inte en VD upp om det i en offentlig intervju. Det är praxis (även) i USA så att man inte riskerar att ställas till svars på grund av detaljerade regelverk. Alla vet att om omsättningen är ca 4 miljoner euro så säljer väl RemeOs inte särskilt bra, även om allt skulle bestå av det. Det är också förståeligt att Sarah blev skrämd av kursreaktionen på emissionsspekulationerna. Den kommer, men man kan inte säga det säkert förrän det finns ett styrelsebeslut. Så agerar alla som tänker på företagets bästa – och det roar inte alltid oss investerare. Jag tror att omsättningen dök just på grund av omorienteringen av distributionskanaler och resurser som gjordes förra året. Så blir det när olönsamma koncept läggs ner och nya dras igång. Ett tapp på en miljon sker snabbt. 1 miljon euro är väldigt lite pengar när en firma trimmas för lönsamhet och sätts på ett spår mot verklig tillväxt. Och sådant berättas inte offentligt för att inte ge störande aktörer en gratis lunch. Kanske de där 15 miljonerna euro var ett faktum man kunde ha funderat mer på. Om man med den finansieringen och ett starkt lokalt säljteam lyckas övertyga/utbilda påverkare och få fart på tillväxten, så är det inte så illa. Men om det behövs en till om 1,5 år så… Jag vet inte, men jag tror att genom att undvika borttagningsoperationer så ökar klinikernas marginaler, eftersom de ju inte jobbar på timbasis. Visst minskar antalet besök, men kostnaderna minskar mer än tappet i täckningsbidrag. En läkare kan också hinna fakturera fler faktiska operationer under samma tid osv. Men visst har jag haft precis samma frågor som ni, inget snack om det. Men det här kommer att ta tid, men det finns i alla fall godkända produkter som väntar på genombrott och mer är på väg.
4 gillningar