Ja, jag måste också öppna munnen nu när jag har följt det här ända sedan de tidiga dagarna av FDA-ansökan. Nyemissionen lyckades till slut ganska väl och kursen har också börjat stiga något. Själv har jag mycket motstridiga känslor angående emissionsarrangemanget. Å ena sidan försöker jag förstå att Finansinspektionen (FiVa) beslutade att bevilja dispens från budplikten; det kan kanske motiveras med att det ligger i bolagets intresse. Uppenbarligen går säkrandet av bolagets verksamhetsförutsättningar före småägarnas intressen även i detta fall, precis som det ofta gör. Nu blir det ju så att den största ägaren kan kringgå budplikten med FiVa:s välsignelse. Jag tror att vi snart kommer att få se ett obligatoriskt bud, som naturligtvis ligger nära emissionspriset och som få kommer att acceptera. På så sätt kan huvudägaren friare utöka sitt innehav ytterligare fram till nästa gräns för budplikt. Det här är ju i praktiken en renodlad “corner” av bolaget. Synd för småspararna, eftersom det är så svårt att fastställa bolagets verkliga värde. Nedan följer ytterligare två citat från bolagets meddelanden rörande dispensen, särskilt det senare bekräftar bara min egen uppfattning om att huvudägaren planerar att öka sitt ägande även i framtiden.
Citat från meddelandet rörande dispensen (26.3):
“En förutsättning för dispensen är att Stephen Industries Inc Oy, Kustaa Poutiainen eller personer som agerar i samförstånd med dem inte förvärvar eller tecknar fler aktier i Bioretec eller på annat sätt ökar sin röstandel i Bioretec efter att gränsen för budplikt har överskridits.”
I flaggningsanmälan som publicerades den 28.4 står samma sak med andra ord:
“Att gränsen för budplikt på över 30 procent överskrids medför således inte en skyldighet för Kustaa Poutiainen eller Stephen Industries Inc Oy att lämna ett obligatoriskt offentligt köpebud förrän Stephen Industries Inc Oy, Kustaa Poutiainen eller personer som agerar i samförstånd med dem förvärvar eller tecknar fler aktier i Bioretec eller på annat sätt ökar sin röstandel i Bioretec.”