Här är en repetition av bolagets värdeutveckling från 1.1.2025 fram till i dag
1.1.2025 2,25 euro * cirka 27,5M aktier = 61,9 miljoner euro
15.5. efter emissionen (1 gammal ger 4 nya à 1,5 euro) 1,8 euro * 30M aktier = 54 miljoner euro
I slutet av oktober 2025 efter resultatrapporten 90c * 30M = 27 miljoner euro
Nu fick bolaget in 12,9 miljoner euro och värderingen baserat på de nya aktierna är:
0,011 c * 1,336 miljarder aktier = 14,7 miljoner euro (Nordnet anger fel antal aktier, där har man räknat med 100 % teckning, det korrigeras säkert snart)
Så om man drar av nettokassan, uppskattningsvis 12 miljoner euro, blir värdet på verksamheten och patenten cirka 2,7 miljoner euro. I början av år 25 var de likvida medlen cirka 6,3 miljoner euro, vilket innebär att värderingen av verksamheten och patenten, beräknat på samma sätt, var cirka 55 miljoner.
Ett rejält tapp på drygt ett år. Vi får se om situationen korrigeras nu, eller om man först väntar på eventuella bevis på framsteg. Enligt Siltasens beräkningar finns det tid fram till mitten av 2027, och uppsidan till Siltasens riktkurs på 0,018 cent är cirka 60 %.
Emissionen sålde överraskande bra med tanke på att man i praktiken kunde köpa nya aktier på börsen till teckningskurs medan emissionen fortfarande pågick. Av någon anledning föll värdet på teckningsrätten väldigt snabbt till i praktiken noll, även om det förstås ofta händer i emissioner.
Nu kan man kliva på ett bolag som fått igång verksamhet till nästan priset av nettokassan. Jag skulle säga att det här är det billigaste tillfället i hela bolagets historia, men det finns ändå inga garantier för att man lyckas den här gången. Allt startuppkapital som investerats före denna emission är i praktiken nollat. Själv är jag med nu, trots att jag förstår de stora riskerna. Det blir inga nya försök om man inte får fart på tillväxten i verksamheten nu. Det finns en liten möjlighet att någon vill köpa upp det här. ”men man fick det ju billigt”.