Jag hänvisade till kostnaderna på 3-5 miljoner för en emission på 15 miljoner. Exakta siffror var inte tillgängliga, men till exempel i liknande emissioner i Sverige har de legat i den storleksordningen om det funnits en garant. Jag kan förstås leta fram siffrorna någon gång, jag minns inte om Bioretecs emissionsprospekt hade en uppskattning av kostnaderna.
Det är förstås bra om de hamnar under min uppskattning.
Nåväl, jag hittade inte snabbt stöd för min grova uppskattning, arrangemangs-, marknadsförings-, noterings- etc. kostnader specificeras ofta inte. Vi sänker uppskattningen av kostnaderna till cirka 10%, där huvuddelen skulle vara garantiarvodet. Dess storlek återstår att se, beroende på genomförandet.
Låt oss dock säga att om någon, t.ex. Stephen, tänker ta över detta, så är det nu.
Om emissionen inte säljer bra och teckningsgraden hamnar någonstans runt 30%, genom att teckna de sekundära, oops, så har du redan 70% av företaget, och priset är precis de kontanter som lagts in i bolaget.
Tecknarens pris förebådar åtminstone ingen större entusiasm bland de nuvarande ägarna.