Denne rigtig gode præcisering fra @JP199 af mine egne skriverier for nylig blev ved med at køre rundt i hovedet på en forstyrrende måde.
Jeg har hyldet firmaets fantastiske åbninger (Storbritannien, Indien, Sydkorea, Chile) og deres enorme potentiale her. Jeg mener stadig, at denne ketchupeffekt er reel. Jeg har dog nu muligvis ét lille forbehold, i det mindste til den nuværende aktiekurs.
Ifølge Inderes leverer firmaet et stærkt resultat.
“Biohits driftsresultat i H2 var 1,7 MEUR, hvilket voksede kraftigt fra sammenligningsperioden og oversteg vores estimat (1,3 MEUR). Overskudsgraden (EBIT-margin) var i H2 fremragende 21 % og for hele året 19 %.”
Bortset fra at pengene ikke lander på firmaets konto.
“Den operative pengestrøm for hele året endte med et underskud på 0,7 MEUR (H2: +0,2 MEUR).”
Citater her: Biohit H2'25: Vahva tulos – kasvunäkymät aiempaa maltillisemmat - Inderes
Ifølge websitet Stockanalysis .com var FCF på 0,2M i H2/2025 og i første halvår -1,5M, solidt i minus. Det frie cashflow for 2025 var altså -1,3 mega.
Det, der ramte mig mest i dag, er følgende:
Firmaet havde likvider (Cash & Equivalents) pr. 31.12.2025 på 3,5M. Mængden af likvider er forblevet nogenlunde den samme i H2/2024 (3,8M) og H1/2025 (3,9M). Et lille fald, som jeg ikke er bekymret over.
Men.
Short Term Investments er i den periode kollapset til nul.
- H2/2024 3M H1/2025 1,3M og H2/2025 0
Altså er hele den likvide beholdning (Cash & Short Term Investments) næsten halveret (-47,8 %) siden H2/2024
- H2/2024 6,7M H1/2025 5,2M H2/2025 3,5M
Firmaet har kun selve kontanterne tilbage. Antti konstaterede også, at
Vi har altså et firma, der leverer et stærkt, voksende resultat på papiret.
Samtidig har det brændt sine likvide midler af uden (i det mindste endnu) at skulle røre ved de faktiske kontanter.
Nu er der kun de 3,5M i kontanter tilbage. Hvor langt rækker det, når analytikeren også advarer om, at der ikke kommer penge ind i firmaet i øjeblikket, og at de store (og usædvanlige) licensindtægter fra Kina praktisk talt var det?
Hvor store operationer tror I, man kan starte op for 3,5 millioner i Storbritannien, Indien, Sydkorea og Chile?
Mit eget gæt (som jeg af hele mit hjerte håber viser sig at være forkert) er, at der stadig vil være brug for penge. Muligvis ret snart.
Hvor stor en (rettet) emission eller i værste fald endda en VVK-ordning (konvertibelt gældsbrev) ville I forvente?
På hvilket tidspunkt?
Og til hvilken pris?