Tack för feedbacken
Jag har korrigerat det ursprungliga inlägget genom att ändra formuleringar och lagt till mer underbyggnad för mina åsikter ![]()
Jag tittade på Marketscreener och började fundera över vad som får analytiker att justera riktpriset. Till exempel är TP nu lägre än i april 2021, då företaget var mindre (eftersom det sedan dess har gjort förvärv och vuxit organiskt). Är analytikerna lite lata och sätter riktpriser baserat enbart på hype och kursuppgång, eller ändrar de dem när företagets fundamenta ändras? Såvitt jag förstår har Bico inte haft några motgångar i sin verksamhet, utan tillväxten har varit mycket stark. Eller vet analytikerna (eller andra?) något som jag bara inte vet?
Det är ganska typiskt att målkursen förändras med aktiekursen, och BICO är förmodligen inget undantag i detta avseende. Analytikernas motivering är vanligtvis att de multiplar som accepteras på marknaden har förändrats. Självklart har de det, särskilt för snabbt växande företag vars långsiktiga framtid är mer höljd i dunkel än för ett genomsnittligt företag.
Dessutom var BICO:s Q3/2021-resultat en besvikelse på marknaden, vilket förklarar nedgången i kursen och målkursen som skedde i november.
CollPlant och CELLINK kommer att utforska användningen av CELLINKs nästa generations bioprintrar för extrudering med hög genomströmning för framtida kommersiell produktion av CollPlants regenerativa bröstimplantat, för en marknad på 2,8 miljarder dollar med 2,2 miljoner ingrepp utförda årligen världen över.
BICO:s CFO, Gusten Danielsson, lämnar bolaget och sin roll som CFO med omedelbar verkan.
Aktierna i BICO Group faller så mycket som 26%, det mesta sedan november, efter att labbutrustningsbolaget meddelade att dess CFO och medgrundare, Gusten Danielsson, skulle lämna sin position med omedelbar verkan.
- BICO:s VD Erik Gatenholm säger i en telefonintervju att ett CFO-byte behövs för att utveckla BICO vidare som en internationell hälsovårdskoncern
- ”Det är en resa vi har framför oss som kräver att vi har rätt kompetens på rätt plats,” säger Gatenholm
CFO lämnar, kursen just nu -28%
Har redan kommit ner ganska mycket från topparna. Synd att det är så svårt att hitta nyheter om detta. Å andra sidan skulle jag vilja köpa mer, men jag kan inte riktigt motivera det för mig själv med något annat än “billigt” pris ![]()
Det verkar finnas en artikel i Dagens Industri, men den ligger bakom en betalvägg. Tydligen röstade han emot att bevilja styrelsen ansvarsfrihet. Det kan låta som att pengar har slösats bort oansvarigt, om det inte har begåtts några brott. Har någon mer information eller andra källor? Följer någon svenskspråkiga diskussionsforum?
Gusten (fd CFO) var också den ende som röstade emot omval av nuvarande styrelse och styrelseordförande. Till slut valde han att rösta med fötterna. Han fortsätter dock som ägare, eftersom han tror att företaget kommer att lyckas så länge ledningen vet hur man leder företaget i rätt riktning på rätt sätt.
Här är en översättning med Translate: BICO: BEHÖVER NY VD ENL TIDIGARE FINANSCHEF - DI (privataaffarer.se)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Gusten Danielsson, en av grundarna av Bico som lämnade sin roll som finanschef för bolaget i tisdags, anser att Erik Gatenholm inte längre är rätt vd för Bico.
Det skriver Dagens industri.
På tisdagen meddelade Bico att Gusten Danielsson lämnar med omedelbar verkan som finanschef för bolaget, något som fick Bicos aktiekurs att rasa. På den efterföljande årsstämman på tisdagen röstade Gusten Danielsson sedan emot att bevilja styrelsen ansvarsfrihet.
“Jag anser att Bico med rätt ledarskap har en ljus framtid. Jag äger fortfarande alla mina aktier i bolaget. Att jag avgick som finanschef för Bico den 25 april, återspeglar dock min slutsats att Erik Gatenholm inte längre är rätt ledare för bolaget – även om han förblir en kontrollerande aktieägare”, uppger Gusten Danielsson för Dagens industri och fortsätter:
“Under tiden förväntar jag mig att styrelsen upprätthåller god bolagsstyrning som syftar till att skydda alla Bicos aktieägare. Mina röster på gårdagens årsstämma återspeglar den förväntningen.”
Gusten Danielsson är Bicos åttonde största ägare med knappt 1,3 miljoner aktier, varav en liten del är A-aktier, motsvarande 2,01 procent av kapitalet och 2,63 procent av rösterna, enligt ägardatabasen Holdings.
Bolagets styrelses svar:
Vad händer idag? Kursen är nu -57 %…
Jag måste försöka hitta information på nätet.
Edit: Nu hittade jag det, dåliga nyheter (via Google Translate):
BICO Group rasar med över 50 % efter vinstvarning – Varning för osäkert marknadsläge
Ekonomisk tid • Idag 16:37
Bioteknikföretaget BICO Group rasar på fredagseftermiddagen. Detta efter att bolaget vinstvarnat på fredagseftermiddagen och gett sin syn på det framtida marknadsläget samt samtidigt lanserat ett kostnadsbesparingsprogram. Strax efter klockan 15 hade BICO rasat med över 50 %. Den preliminära omsättningen (exklusive kundfordringar) för andra kvartalet var 543 MSEK (293), vilket motsvarar en tillväxt.
Originallänk till nyheten:
Har haft Cellink i min egen portfölj sedan tiderna, första köpen 12/20 och ytterligare köp våren -21, nu fina -90% på tavlan![]()
Jestas. Jag trodde redan att det var ett kungligt misstag och att produkten inte fungerade eller något liknande. Visst gnager det i en, men avmattningen i tillväxten beror tydligen mer på externa faktorer än interna problem. Åtminstone hoppas jag det. Nu måste jag hålla i hatten. Tydligen är det inget fel på själva kärnverksamheten, men kunderna har valt att skjuta upp stora inköp till framtiden i en osäker marknadssituation. Förståeligt med tanke på kriget i Ukraina och den allmänna inflationen. Flera källor förutspår recession istället för tillväxt.
Med denna snabbt föränderliga marknadsmiljö kan vi se en förändring i våra kunders likviditet och köpbeteende, med köpbeslut för större CAPEX som skjuts framåt, till exempel, vilket påverkar försäljningen inom Biosciences och Bioautomation.
Kostnadsreduktionsprogrammet siktar på att minska utgifterna med 100 MSEK på en tolvmånadersbasis.
“Medan vi upplever en alltmer osäker värld omkring oss, fokuserar vi på att uppnå önskvärd organisk tillväxt samtidigt som vi levererar ett positivt EBITDA,”
Mer data förväntas den 24.8.2022.
Den fullständiga finansiella utvecklingen och utsikterna, samt en uppdatering om kostnadsnedskärningar, kommer att presenteras i delårsrapporten januari – juni 2022 som planeras till den 24 augusti 2022.
Här är nyheten från Bicos hemsida.
Nu testas modet.
Edit: Jag skyller på Ryssland för detta (också).
Är någon med? Skulle kunna sammanfatta det för forumet, om de får chansen att lyssna.
On the occasion of the press release issued on Friday July 15 2022 regarding the preliminary performance for the second quarter, BICO invites to a combined presentation audiocast and telephone conference with the opportunity to ask questions. The conference will take place on Monday 18 July at 10:00 CET. President and CEO Erik Gatenholm, and Interim CFO Mikael Engblom will hold a short presentation, and thereafter be available to answer questions. The conference will be held in English.
Presentationsaudiocasten kan nås via följande länk:
Inderes pressmeddelande:
https://www.inderes.fi/en/tiedotteet/invitation-presentation-bicos-preliminary-q2-performance-2022
Här är höjdpunkterna från ABG:s senaste rapport. Riktkursen har sänkts till 35 SEK (210) och rekommendationen har sänkts till BEHÅLL (KÖP).
Preliminära siffror för Q2 och kreditreservering
Den preliminära försäljningen för Q2 uppgick till 543 MSEK (-9% mot ABGSCe 594 MSEK) och EBITDA uppgick till -20 MSEK (-165% mot ABGSCe 31 MSEK). Den organiska tillväxten var 9% (ABGSCe 31%), driven av en inbromsning inom framväxande biofarmaci och bioteknik relaterat till de senaste makroekonomiska utmaningarna. Ledningen har också granskat historiska kundfordringar, vilket har lett till en mer konservativ försäljningsprocess och en kreditreservering på -59 MSEK (-43 MSEK netto efter COGS), vilket innebär att rapporterad EBITDA i Q2 kommer att vara -63 MSEK. Reserveringen avser försäljning under 2021 för vilken kunder inte har kunnat betala, på grund av den föränderliga marknadsmiljön. Produkterna har returnerats och kommer att kunna säljas till andra kunder. Vidare kommer ledningen att implementera ett kostnadsreduceringsprogram för att minska kostnaderna med 100 MSEK på årsbasis, med full effekt från Q1 2023.
Osäkerhet kring historiska och framtida finanser
För oss är detta meddelande en stor oro, som förvärras av CFO:ns abrupta avgång för tre månader sedan. Med historisk finansiell prestanda nu ifrågasatt är vi osäkra på den verkliga efterfrågenivån från kunder som kan göra betalningar. Vidare anser vi att ytterligare kreditreserveringar inte kan uteslutas, till exempel från försäljning som registrerats under de senaste 6 månaderna som ännu inte har förfallit. Q2-siffrorna är en annan oro, med marknaden som saktar ner samtidigt som BICO:s kostnader fortsätter att öka snabbt.
Ner till BEHÅLL på grund av osäkerhet och balansräkningsproblem
Vi reviderar våra uppskattningar och blir mer försiktiga, med antagande om 15% organisk tillväxt för 2023e-2024e. Trots att vi antar endast blygsam opex-tillväxt (~8%/år) och en stor minskning av capex (500 MSEK till 200 MSEK), förväntar vi oss inte att BICO kommer att generera ett positivt FCF förrän 2025e. Med nuvarande kassa på 1,2 miljarder SEK och 1,5 miljarder SEK i konvertibla skulder som förfaller 2026e, samt 470 MSEK i earn-outs som ska regleras 2022-2024e, anser vi att det finns en risk för en nyemission. Med tanke på den betydande osäkerheten i verksamheten och finanserna nedgraderar vi till BEHÅLL (KÖP) med en ny riktkurs på 35 SEK (210).
Finansiella problem, ner till BEHÅLL
Vi anser att fredagens meddelande väcker flera frågor:
- Om BICO:s finansiella resultat för 2021 baserades på försäljning till kunder som inte kunde betala för sina produkter, vad är då företagets verkliga finansiella resultat?
- Har ledningen vidtagit några försiktighetsåtgärder för försäljning som skett under de senaste sex månaderna, men där produkter ännu inte är förfallna? Kommer det att bli ytterligare kreditreserveringar?
- Varför har kunder köpt produkter de inte har råd med, men avstått från att använda dem så att de nu (6-18 månader senare) fortfarande är i säljbart skick?
- Varför har denna fråga inte identifierats tidigare, till exempel i februari, när ledningen “initierade åtgärder för att förbättra faktureringsprocessen för att minska antalet dagar tills betalningar”?
- Hur relaterar detta till CFO:ns plötsliga avgång i april?
- Vilket företag (eller vilka företag) rör dessa problem? Förvärvades företaget nyligen eller ingick det i koncernen när detta hände?
Oroande utveckling under Q2
Utöver försäljningen till tveksamma kunder är vi oroade över utvecklingen i Q2 där marknaden uppenbarligen såg en inbromsning samtidigt som BICO:s kostnader fortsatte att öka. Om bruttomarginalen var 73% ökade kassa-opex till cirka 415 MSEK i Q2, vilket motsvarar en ökning med 15% kvartal för kvartal från Q1. Det bör också noteras att detta skedde under en period då ledningen uppgav att den skulle se endast blygsamma kostnadsökningar under året. Enligt vår mening behandlades denna utveckling inte i pressmeddelandet. Om capex är liknande tidigare perioder, anser vi att den underliggande EBITDA indikerar ett negativt FCF i intervallet -100 MSEK till -150 MSEK under kvartalet. Med detta i åtanke anser vi att de årliga kostnadsbesparingarna på 100 MSEK inte är tillräckliga för att vända utvecklingen.
Jag ökade rejält med risk när vi var under trettio, kursfallet i juli kändes så överdrivet. Riktigt bra rapport och riktningen på verksamheten ser återigen mycket bra ut. I skrivande stund en reaktion på +38 % på rapporten ![]()
Bico vaknar upp ur koman stötvis. Vid skrivande stund ser vi tidernas största kursuppgång på en enskild dag.

Det vill säga, Sartorius köper en andel på 10 % av Bico och det rör sig om nya aktier som späder ut ägandet. Paradoxalt nog orsakade denna nyemission en tillväxtrusning i aktien. Det är åtminstone för mig ett mysterium varför det blev en sådan kraftig kursreaktion. Kan det vara marknadens överentusiasm? Åtminstone får bolaget rejäla kassareserver som ett resultat av denna emission, så strävan efter tillväxt kan fortsätta och kanske är de tidigare planerade besparingsåtgärderna onödiga under det kommande året? Tiden får utvisa.
Styrelsen för BICO Group AB (publ) (“BICO” eller “Bolaget”) har utnyttjat det bemyndigande som beviljats av årsstämman att emittera upp till 6 408 626 B-aktier (“Nya aktier”) i sin helhet, motsvarande tio procent (10 %) av utestående aktier i bolaget
Eventuellt skulle kursreaktionen kunna förklaras av att den asiatiska marknaden öppnas upp på ett helt annat sätt än tidigare. Jag känner inte alls till Sartorius, så det är svårt att bedöma effekten av detta, men om kursreaktionen är korrekt kan detta ha en påtaglig positiv inverkan på den framtida omsättningen.
I samband med aktieemissionen har BICO och Sartorius kommit överens om ett omfattande samarbete inom teknik samt försäljning och marknadsföring. Som en del av partnerskapet kommer båda företagen att inleda ett forsknings- och utvecklingssamarbete avseende 3D-cellutskrift och tillhörande teknologier samt digitala lösningar för arbetsflöden inom cellinjeutveckling. Dessutom kom man överens om att Sartorius ska bli distributör av BICO-produkter i regionen Asien-Stillahavsområdet (APAC).
Och ner på kanvassen igen ![]()
BICO Group AB (publ) meddelar idag beslutet att skriva ner goodwill i Ginolis med totalt 625 miljoner SEK, inför bokslutskommunikén för 2022 som publiceras den 22 februari 2023.
Holy shit. Kl. 10 blir det stryk… ![]()
Bokslut publicerat kl. 07.00. Intressant att se vad marknaden tycker.
Här är tydligen något om Bico, men det visas bara för prenumeranter.
Den här nyheten som publicerades i början av juli har inte lagts upp här än:
Nästa steg i partnerskapet med Sartorius slutfört: flera avtal om vidareförsäljning och distribution samt avtal om FoU-projekt har undertecknats
De har alltså ingått avtal med Sartorius under maj–juni och i och med det har aktiekursen redan stigit med +30 % sedan början av juni.
Vi väcker den här tråden till liv igen. Bicos 2024-resultat har kommit ut och efter ett par års ökenvandring ser det faktiskt ganska bra ut.
Förlusten har minskat avsevärt från 2023 och Q4/2024 har varit ett lönsamt kvartal.

Källa: https://bico.com/investors/
Om någon fortfarande är med, kan resan fortfarande förbättras riktigt bra härifrån. Visst slår detta Hesulin =)