Jag satte mig också in i det hela lite ytligt, inspirerad av forumet. BHG Group är åtminstone inte bortskämd med priset, då resultatet från 2017–2018 i princip skulle räcka för att upprätthålla den nuvarande kursen. Bolaget befinner sig givetvis i en helt annan fas än då. Framgångsrikt seriebyggande (serial acquisition) intresserar på lång sikt, eftersom detta skapar en intern ränta-på-ränta-effekt.
Just nu är marknadsläget väldigt ogynnsamt för just “stay-at-home”- och DIY-trenden, e-handel och seriebyggare, men man börjar undra om marknaden prisar in något annat? Utöver vd:ns avgång, förstås.
Själv är jag inte alls intresserad av DIY, så jag kan bara spekulera kring affärsmodellen. Jag förstår att man smidigt kan beställa ett bastuaggregat från Harvia eller någon annan ”färdig” produkt på nätet, men hur vettigt är det att beställa till exempel kakel och virke? Eller vill man kolla in sådant även i fortsättningen på K-Raudas gård?
Jag köpte en liten bevakningsposition. Jag övervägde om jag redan nu skulle flytta en del av mina Tokmanni hit, men jag tänkte undersöka och följa upp lite noggrannare först.
Kursen är på “all time low” och över 50 % (!) lägre än under coronadippen. Givetvis har det även skett utspädning på grund av företagsköpen.
Jag har följt BHG i ungefär 6 månader och jag måste säga att värderingen börjar bli minst sagt måttlig, även om BHG:s allmänna skuldsättning inte vilar på den bästa grunden, men de lär knappast gå i konkurs . Och även om marknadsläget (för närvarande) är ogynnsamt för en verksamhet som BHG:s, så verkar värderingen ändå vara ganska måttlig. Finns det något annat som också till stor del påverkar bolagets värdering, särskilt just nu?
Det fanns inga motiveringar till sänkningen i den nyheten.
Enligt Avanza är P/S på dessa nivåer 0,18. Det verkar som att man prisar in ett ganska kraftigt omsättningstapp och eventuell utspädning, ifall man tvingas ta in mer kapital för skuldbördan.
EDIT
Så länge inte någon större aktör som ankarägaren EQT köper ut bolaget från börsen. Det fanns lite ansvarslös spekulation kring detta i Dagens Industri för några månader sedan, om det skulle börja locka.
Stora ankarägare har verkligen vid en så här låg kursnivå en frestelse att göra en riktad nyemission på småägarnas bekostnad. Om så skulle ske kan det dock vara till nytta även för småsparare; bolagets balansräkning stärks och ofta är kursutvecklingen efter en emission påtagligt positiv.
Min egen gissning är att BHG tyngs särskilt av det svaga konsumentsentimentet i Sverige samt svagheten på bostadsmarknaden och inom byggsektorn, vilket gör att ett organiskt omsättningstapp i storleksordningen 20 % är fullt möjligt. Ändå växer e-handeln snabbare än den fysiska handeln på lång sikt, kostnaderna är relativt flexibla, och P/S 0,18 är verkligen en mycket låg multipel för en lönsam e-handel; för ett år sedan värderades ju motsvarande bolag till P/S > 3, inklusive BHG.
Finns det någon tjänst där man kan hitta insynshandel för dessa svensknoterade bolag? Det syns inget under bolagsnyheter på Nordnets sida. Man kan tycka att om detta är ett fantastiskt köptillfälle så borde åtminstone representanter för den operativa ledningen köpa med båda händerna. Det här verkar nu så billigt att om ledningen vet att bolagets situation är relativt normal och att ingen akut kris är nära förestående → då borde hela ledningsgruppen prova ut köpbyxorna.
Kursen har gått ner av en anledning, det är ingen lätt marknad
BHG Group meddelar resultatutvecklingen i det tredje kvartalet 2022, åtgärder för att förbättra lönsamheten, nedskrivningar och omförhandlade lånevillkor (covenants)
Under det tredje kvartalet 2022 präglades marknaden för hemförbättring – bestående av DIY och heminredning – av geopolitisk turbulens, minskade disponibla inkomster och en viss grad av mättnad efter konsumtionstoppen under covid-19-pandemin, vilket resulterade i svagare efterfrågan i kombination med höga lagernivåer.
BHG Group AB (Publ) (”BHG”) bedömer att verksamheten under det tredje kvartalet utvecklades starkare än marknaden som helhet. Nettoomsättningen under det tredje kvartalet ökade, trots den utmanande marknadsmiljön, med totalt 1,5 % till 3 107 MSEK (3 060), jämfört med motsvarande period 2021. Den organiska tillväxten uppgick till -5,3 %. Orderingången under kvartalet översteg dock nettoomsättningen med drygt 100 MSEK, vilket förklaras av långa installationstider för vissa produktgrupper, främst inom värmepumpssegmentet, där försäljningen utvecklas mycket positivt som ett resultat av energiprisutvecklingen. Orderingången under det tredje kvartalet kommer att redovisas som nettoomsättning under det fjärde kvartalet 2022.
Den relativt starka nettoomsättningsutvecklingen förklaras främst av positiva effekter från det pågående arbetet med att förfina kunderbjudandet, ökat fokus på kundbehov och optimerade marknadsföringsaktiviteter.
Justerad EBIT för perioden uppgick till 48 MSEK (164), med en justerad EBIT-marginal på 1,5 % (5,4). Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades till -133 MSEK (-232). Den svaga justerade EBIT förklaras främst av den nuvarande prispressen på BHG:s marknader, på grund av svag efterfrågan. Det negativa kassaflödet från den löpande verksamheten förklaras av leverantörsbetalningar hänförliga till det säsongsmässigt starkare andra kvartalet.
Koncernens likvida medel vid utgången av det tredje kvartalet uppgick till 692 MSEK, jämfört med 520 MSEK vid utgången av det andra kvartalet och 274 MSEK vid årets början. Koncernens outnyttjade kreditfaciliteter uppgick till 500 MSEK vid periodens slut, jämfört med 1 000 MSEK vid slutet av det andra kvartalet och 800 MSEK vid årets början.
I tillägg förväntas ett antal åtgärder för att förbättra lönsamheten och kassaflödet ge ett betydande lyft för balansräkningen:
BHG kommer att sänka sina kostnader med 150–200 MSEK på årsbasis för att anpassa verksamheten till den utmanande marknaden och för att motverka inflationistiska ökningar av exempelvis kostnader för lokaler och energi. Arbetet med kostnadsbesparingarna inleds omedelbart, med förväntad full effekt på kostnadsnivåerna från och med det andra kvartalet 2023. Besparingarna avser främst personalneddragningar och åtgärder såsom effektivisering av lagerkostnader, och kommer att genomföras i enlighet med arbetsmarknadslagstiftning och rutiner.
Bolaget arbetar aktivt för att minska lagret. Lagervärdet minskade med 98 MSEK under det tredje kvartalet. Ett mål har satts att initialt minska lagret med ytterligare 100–200 MSEK under det fjärde kvartalet, och därigenom förbättra kassaflödet i verksamheten. Arbetet med att minska lagret kommer därefter att fortsätta med målet att reducera lagret ytterligare under 2023.
Dessutom förväntas utbetalningar av tilläggsköpeskillingar (earn-outs) relaterade till förvärvade bolag bli lägre än vad som tidigare kommunicerats. Totalt uppgår skulder relaterade till tilläggsköpeskillingar till 1 398 MSEK vid slutet av det tredje kvartalet 2022, jämfört med 1 787 MSEK vid slutet av det andra kvartalet 2022.
Styrelsen har, utöver ovanstående åtgärder, beslutat att redovisa en nedskrivning på 375 MSEK av lagervärdet per den 30 september 2022. Nedskrivningen, som kommer att belasta resultatet för det tredje kvartalet 2022 och främst avser säsongsvaror, beror på svagare försäljning under sommarmånaderna 2022. Nedskrivningen påverkar inte kassaflödet.
Vidare har BHG omförhandlat och beviljats en tillfällig lättnad avseende vissa lånevillkor (covenants) av sina kreditgivande banker. Denna lättnad kommer att gälla från den 30 september 2022 till och med den 31 december 2023 och innebär att kreditgivarnas krav relaterade till skuldsättningsgrad och räntetäckningsgrad kommer att sänkas under denna tid.
”Vi har stor respekt för den nya verklighet som konsumenterna befinner sig i, och vi bedömer att marknaden kommer att bli ännu mer utmanande innan den blir bättre och har därför valt att proaktivt förbereda BHG för den osäkerhet som förväntas råda på konsumentmarknaden under en tid framöver. Vi förväntar oss att de åtgärder vi nu vidtar kommer att leda till en positiv resultat- och kassaflödesutveckling, och utgör ett första steg i att framtidssäkra BHG för framtida lönsam tillväxt. Den tidigare aviserade omorganisationen och den förfinade verksamhetsmodellen är en ytterligare del av detta arbete”, säger Gustaf Öhrn, tillförordnad VD och styrelseledamot i BHG Group.
Marknaden har ju förutspått konkurs, räcker tid och kassa till för korrigeringsåtgärder?
Jag vet inte hur länge man har funderat på dessa åtgärder, men dumpningen av aktier har varit kraftig sedan maj.
Jag förstår inte ett scenario där EQT, Ferd och bankerna skulle låta ett lönsamt företag, som är en av de ledande inom sin bransch och region på en sekulärt växande marknad, gå i konkurs. Om inte målet är att köpa ut bolaget och minoritetsägarna billigt från börsen.
Skulden är trots allt inte orimligt stor (2,8B banklån + 1,4B M&A earnout-skulder - 0,7B kassa = 3,5B exkl. 0,9B leasingavtal, om jag tolkar den senaste uppdateringen rätt, att kreditfaciliteten har använts med ytterligare 0,5B) om man bara får det nästan lika stora lagret på 3,2B att omsättas (Q2-siffra, Q3 tbd och där tillkommer en nedskrivning på -0,375B för sommarvaror). Lättare sagt än gjort, förstås. Det största problemet torde ha varit just hanteringen av rörelsekapitalet (lagren), särskilt när det gäller säsongsvaror. Nåväl, nu när inflationen skenar finns det billigt inköpta varor redo för försäljning till nästa sommar
Bolagets fair value är i mina egna beräkningar, även med konservativa antaganden, 2–3–N gånger den nuvarande kursen på drygt 13.
Jag plockade upp 10k st till direkt vid öppningen på drygt 13. Får se hur det går, nu såg det åtminstone ut att ha tagit fart i rätt riktning.
I grunden är det så och värderingsnivån är verkligen så låg att den lockar. Men något står inte rätt till här, problemet kan inte enbart bero på problem med sommarförsäljningen. Lageromsättningen är en absolut livsnödvändighet för ett bolag av den här typen – bolagsledningen har åtminstone varit långsam med att reagera. Nu kändes det som att utredningen gjordes i absolut sista stund och att man lyckades få ner kovenanterna i ren panik? Om kursen inte korrigeras rejält tror marknaden åtminstone inte på en vändning i verksamheten, och en vändning kommer inte att ske utan stor köpkraft.
Det kan hända att även VD:ns avgång var kopplad till detta. Kanske den aktuella personen inte erkände situationens allvar utan försökte fortsätta på sin egen linje, vilket fungerade under åren 2020–2021.
Helt sant, ledningen har tydligt inte varit på tårna. Jag gissar att man inte har förstått förändringen i omvärlden tillräckligt snabbt efter att ha haft åratal av accelerationsbana mot skyarna bakom sig. Styrelsen däremot tycker jag var vaken – VD:n fick gå i augusti, organisationen och verksamhetsmodellen stöptes om, och som interim-VD sitter nu en erfaren grundarpartner från styrelsen. Alltihop vettiga förändringar.
En decentraliserad verksamhetsmodell med över 100 varumärken online och tillhörande system kan vara en orsak till att lagerstyrningen är svår. Detta övervägs säkert nu, liksom vad man överhuvudtaget ska ha i eget lager och vad strategin för de egna butikerna ska vara.
Att återfå marknadens förtroende kommer att ta lång tid med ett kursfall på 90 % på ett år bakom sig, och marknaden lär förbli svag i 12–24 månader. Det svenska konsumentförtroendet är på sin lägsta nivå sedan mitten av 90-talet, och butiksförsäljningen föll mer än på länge, om jag minns rätt -5 % yoy.
Men värderingsnivån, ändå . Min tes är att kursen kommer att mångdubblas på 2–3 års sikt och/eller att bolaget köps ut från börsen.
Bra diskussion och roligt att det väcks intresse även för dessa mindre pärlor. Det är bra att komma ihåg gällande BHG och det refererade problemet med rörelsekapital att bolaget i sin kärna har en egenutvecklad plattform och en strategi med starkt fokus på direktleveranser från leverantör direkt till kund (plattformen integreras sedan stegvis i förvärv, vilket också skapar kostnadssynergier på längre sikt). Jag beställde nyligen själv en stekpanna från deras Kodin1, som kom direkt från importören till en Alepa-automat. En differentierande faktor i plattformen är också starka integrationer mot leverantörernas lagerhantering (information om leverantörernas lagersaldon osv.) och logistikkedjan, så bolaget är ganska balansräkningslätt när det skalar upp eller ner i takt med efterfrågan. I början av året gjorde de, såvitt jag förstår, proaktiva och visionära inköp eftersom problemen i försörjningskedjan var omfattande inför den stora vårsäsongen, och det är möjligt att de även tog position gällande inköpspriset i takt med att inflationsutsikterna stärktes.
Men jag skulle säga att man bör se på detta bolag som ett som i allt högre grad drivs av marknadsplatslogik, då de driver detta starkt mot en plattformsekonomi i de produktkategorier där det finns lokala konkurrensfördelar och gott om lokala leverantörer. Denna balansräkningslätta affärsmodell, i kombination med den ökande online-penetrationen i den nordiska marknadens DIY & home improvement-kategorier (som även i internationell jämförelse är låg), utgör kärnan i min investeringstes. Om det inte är just BHG som i främsta ledet konsoliderar och omvandlar onlinemarknaden för dessa kategorier till en marknadsplats, vilken aktör skulle det då vara?
Jag instämmer med föregående skribent om sannolikheten att bolaget köps ut från börsen om aktiekursen inte utvecklas. Jag tycker det är indikativt att de nuvarande huvudägarna i maj i år tecknade en emission på cirka 100 miljoner euro till ett pris av 61 SEK per aktie.
__
TILLÄGG: Inom DIY-segmentet år 2021 var andelen direktleveranser 70 %, och av de 30 % som lagerförs är en stor del BHG:s egna varumärken med högre marginaler. Lagerhållningsmodellen är alltså mer kopplad till hemprodukter än till bygghandeln på nätet.
Om kursen inte utvecklas är det svårt att se ett så stort bud som skulle tillfredsställa huvudägarna. Förutsatt att anskaffningspriset har legat kring 60 SEK-nivån.
Aktien är i en stigande trend, +60 % från botten, och i dag spräcktes redan 20 SEK (intraday). Vi är fortfarande långt ifrån ”fair value”, så resan fortsätter väl mot månen . Nåväl, det kan dyka upp några gupp på vägen ännu, men vi är nu på en bättre väg och ledningens åtgärder samt ledningens och huvudägarnas aktieköp ökar förtroendet genom den svårare tiden.
Det är sannerligen intressanta tider inom e-handeln. Jag har haft ögonen på BHG Group ända sedan tråden startades, men jag har inte vågat göra några drag för att bli delägare ännu. Kursen har sjunkit mycket under året och mot slutet av året visade den vissa livstecken.
Vilka tankar väcker 2023 när det gäller BHG Group?