Better Collective - Ledande mediekoncern inom sportspel

Jag undrade varför de publicerade de siffrorna, men det är ju en positiv vinstvarning på finska.
Jag tror att aktien har mycket uppsida kvar, eftersom aktien såldes hänsynslöst efter den negativa vinstvarningen. Den brasilianska marknaden gick live 2025-01-01. Därifrån kommer vi säkert att få ett bra resultat från nya kunder. Och Better Collective har också en mycket stark finansiell position, eftersom aktieemissionen gjordes till ett bra kurspris i början av året. De pengarna samlades in för ett företagsköp som ännu inte har genomförts. Marknaden prissatte riskerna alldeles för högt. Vad jag har undersökt har BetCO nästan alltid gjort vinst, nu kom bara en inbromsning i tillväxten. Men den där positiva vinstvarningen kom lite oväntat.
Aktien slutade på spelarvänliga siffror :wink:
image

1 gillning

Q4-rapporten ute. Följer någon annan bolaget?
Ser bra ut i mina ögon, även om den där negativen var ett riktigt spöke.

Den här delen av rapporten stack ut:

Vägledning för Brasilien

image
image

Det innebär att skattesatsen höjs, och spelarna måste återaktivera sina konton. Kommer de gamla goda revenue share-kundrelationerna att bestå?

4 gillningar

Nyckeltalen var ju kända redan på förhand, så mitt intresse riktades mot guidningen. För mig var det nog en besvikelse att guidningen för 2025 gällande omsättning och EBITDA i praktiken är platt jämfört med 2024, det vill säga svårigheterna verkar fortsätta ännu detta år. Nu byter man från M&A-läge till effektivisering och att försvara/återstarta den organiska tillväxten, vilket onekligen låter mer som en försvars- än en offensiv rörelse. Med nuvarande värdering är ett återköp som täcker cirka 1,5 % av aktiestocken dock en ganska positiv nyhet för att stödja priset. Jag fruktar själv att resultatet inte kommer att tas emot särskilt positivt. Är de nuvarande multiplarna fortfarande motiverade på kort sikt om det inte ens utlovas tillväxt för detta år?

3 gillningar

När sentimentet nu har rensats ut, anser vi att BETCO presenterar en attraktiv R/R-möjlighet. Jag har bifogat en djupgående analys av företaget – hoppas kunna få igång en diskussion utifrån detta!

[ursäktar att jag inte skriver på finska; begränsade diskussioner om detta namn på andra ställen]

6 gillningar

Det var en bra artikel, tack för att du delade!

Ja, det är inte mycket diskussion om företaget.
Jag har ingen aning om hur marknaderna kommer att uppfatta Q1-resultaten, men det låter som att de är på rätt spår. Det var positivt att höra att de går bra i LatAm utanför Brasilien. Från att ha följt Betsson tror jag att länder som Argentina är lika viktiga för tillväxten.

De omformar också ledningen, vilket låter bra.

I slutet av april har Better Collective påbörjat en transformativ resa för att anpassa vår organisationsstruktur till våra långsiktiga strategiska mål. Med insikten om behovet av förbättrad skalbarhet, fokus och global integration har vi övergått till en modell som bättre stödjer våra tillväxtambitioner.

Centralt för denna omvandling är införandet av en Co-CEO-ledningsstruktur. Christian Kirk Rasmussen har anslutit sig till Jesper Søgaard som Co-CEO, där Christian fokuserar på innovation, affärsutveckling och operativt utförande, medan Jesper fortsätter att leda externa strategiska initiativ och engagemang med externa intressenter. Tillsammans bildar de en robust ledarduo, redo att guida Better Collective in i en ny tillväxtperiod.

Min övergripande syn på BETCO är att de står inför tillfälliga motvindar men att de långsiktiga utsikterna är utmärkta. Deras balansräkning är i god form, eftersom de kunde ta in aktiekapital i början av Q1/24 med en hög aktiekurs.
Jag skulle definitivt inte kalla det ett krisbolag eller något liknande.
Det återstår att se vilka de långsiktiga effekterna av SEO-förändringar är, och hur mycket “Slower US partner activity” bidrar till de finansiella resultaten.

1 gillning

Håller med! Här är vår syn på kvartalet.

3 gillningar

BETCO ner -5% idag. Spelsektorn (FLUT & DKNG etc.) var nere eftersom Illinois tillkännagav skattehöjningar i form av en transaktionsskatt per satsning. Jag ser inte att de påverkar BETCO som en affiliate.
Andelen blankningar ökar långsamt och ligger för närvarande på 6%. Ser du potential här om blankare tvingas stänga? Jag tror att alla blankare borde vara i vinst nu, så det är bara en tidsfråga innan de stänger.

https://www.fi.se/en/our-registers/net-short-positions/
image

1 gillning

Bra fråga. Jag spekulerar inte i sådana saker eftersom verkligheten är att vi inte vet. De kanske vet något vi inte vet – men jag har ganska hög övertygelse om att detta fall kommer att utvecklas som jag skriver i min fullständiga analys (åtminstone riktningsmässigt)… Jag kan ha fel; tiden får utvisa.

1 gillning