Berkshire Hathaway - Pengarna fortsättningsvis till Buffett eller till indexet?

Berkshire Hathaway hade ännu ingen tråd på forumet, men världens tveklöst mest legendariska investmentbolag och investerarberättelse förtjänar en sådan.

Berkshire Hathaway är alltså ett investmentbolag som styrs av en av världens mest framgångsrika investerare, Warren Buffett. Bolagets rötter sträcker sig tillbaka till textilbranschen och 1800-talet, men Buffett kom in i bilden 1962 och tog till slut kontroll över hela bolaget. Ironiskt nog var själva köpet av Berkshire Hathaway enligt Buffett ett av hans karriärs sämsta, men samtidigt byggde han ett investeringsimperium av det tynande textilbolaget, vilket expanderade till försäkringsbranschen och med hjälp av den så kallade “floaten” därifrån till i praktiken alla branscher. Aktiens värde har under åren 1965–2018 stigit med i genomsnitt 20,5 %, medan S&P 500 under motsvarande period har stigit med 9,7 %: 1 000 dollar investerade 1964 skulle idag vara värda cirka 24 miljoner.
Det rör sig alltså om en av världens mest unika serier av indexkrossande prestationer.

14

Idag är Berkshire Hathaway ett av de 10 mest värdefulla bolagen tillsammans med de för finländare kanske mer bekanta Apple, Google och Amazon. Det sysselsätter över 300 000 anställda och Warren Buffett är en av världens rikaste människor.

Berkshires överavkastning förklaras enligt en studie, utöver Buffetts obestridligt skickliga aktieurval, av användningen av hävstång: “floaten” i de försäkringsbolag Berkshire äger, det vill säga försäkringspremier betalda av kunder, investeras vidare, och dessa behöver ju i snitt inte betalas tillbaka förrän efter många år, om ens då.

“If his Sharpe ratio is very good but not superhuman, then how did Buffett become among the richest in the world? The answer is that he stuck to a good strategy—buying cheap, safe, quality stocks—for a long time period, surviving rough periods where others might have been forced into a fire sale or a career shift, and he boosted his returns by using leverage. We estimated that Buffett applies a leverage of about 1.7 to 1, boosting both his risk and excess return in that proportion. Thus, his many accomplishments include having the conviction, wherewithal, and skill to operate with leverage and significant risk over a number of decades.”

Buffett själv prisar sin float i varje aktieägarbrev, med all rätt.

38

När det gäller Berkshire är det bra att förstå, åtminstone enligt min ödmjuka uppfattning, att bolagets karaktär har förändrats mycket under dess historia i takt med Buffetts investeringsstil och de gränser som bolagets storlek sätter: även om Buffett kanske är mest känd som värdeinvesterare, ändrades Berkshires stil redan för decennier sedan till att betona kvalitetsbolag med djupa vallgravar (moats), när man får dem till ett bra pris. Sådana framgångsrika investeringar har genom tiderna varit bland annat Coca-Cola, som fortfarande är ett av de största innehaven.

När bolagets storlek växer måste köpen vara allt större för att nålen ska röra på sig. I praktiken handlar det om tiotals miljarder. Trots en aktieportfölj på cirka 170 miljarder och berömmelsen kring aktieurvalet, äger bolaget i allt högre grad sina dotterbolag till 100 %. Berkshire Hathaway påminner mer om ett konglomerat med mycket decentraliserat beslutsfattande, där självständigt opererande dotterbolag betalar utdelning till moderbolaget och kapitalallokeringen är nästan helt koncentrerad till Buffett.

Det är också bra för investerare som tittar på bokfört värde (book value) att notera: värdet på dessa helägda bolag syns inte i balansräkningen på samma sätt som börsinnehav, vilket är anledningen till att det intrinsikalt värdet (intrinsic value) har avlägsnat sig allt mer från det bokförda värdet:

44

I slutet av denna långa inledning några orosmoln gällande bolaget, även om det är byggt som en rejäl fästning.

• På grund av den stora storleken är det också allt svårare för Berkshire att prestera bättre än index, faktum är att det under de senaste 10 åren till och med har hamnat efter S&P 500:s totalavkastningsindex.

• Warren Buffett och hans parhäst Charlie Munger är redan 88 och 95 år gamla. Inom Berkshire har man redan genomfört ansvarsöverföringar, men Buffetts aura är unik. Vem efterföljaren i kapitalallokeringen än kommer att bli, så är det stora skor att fylla. Buffett har också fått mycket förlåtelse av investerare, även för ganska knapphändig extern rapportering: kommer efterföljaren att få samma förlåtelse och förståelse?

• Berkshire Hathaway är inget innovationsmecka utan fokuserat på mycket “traditionella” branscher eller varumärkesbolag. Senast i Kraft Heinz kursras ser vi hur disruption och trendförändringar slår mot allt fler branscher. Är bolagen i Berkshires portfölj tillräckligt rörliga?

• Brist på teknologikompetens: Buffetts äventyr med IBM gick inte bra, och innehavet i Apple har också kritiserats. Teknikens vikt i indexet är dock stor, vilket torde vara en delvis förklarande faktor till varför Berkshire har blivit efter de senaste 10 åren.

En ganska lång inledning, vilka tankar väcker bolaget hos andra meddiskutanter? :slight_smile:

Ps. Berkshires modell har även gett upphov till en rad “mini-Berkshires”, det vill säga kopierare. Av dessa är Markel förmodligen den mest framgångsrika. På tekniksidan har Google ibland snuddat vid tanken på att vara teknikens Berkshire, och i Asien har Tencent också jämförts med att vara “teknikens Berkshire Hathaway”.

Ps.ps. Buffetts aktieägarbrev är mycket lärorika, jag kan bara rekommendera att sluka vartenda ett. :smiley: De hittas här: http://www.berkshirehathaway.com/letters/letters.html

20 gillningar

Buffett gästar CNBC

Sampo är fokuserat endast på finanssektorn (försäkring, banker och finansiella tjänster), medan Berkshire har bredare gränser och är en märklig försäkrings-energi-industri-investerings-hybrid :smiley: . Båda förenas dock också av ledningens uttryckta kloka beslut att hålla sig inom sitt eget kompetensområde.

https://www.cnbc.com/2019/02/25/buffett-says-berkshire-hathaway-overpaid-for-kraft-following-last-weeks-stock-plunge.html

Reuters har också en artikel:

”Kraft Heinz meddelande väckte frågor om 3G Capitals finansiella strategi för Kraft Heinz, vars varumärken inkluderar Jell-O, Kool-Aid och Philadelphia cream cheese, och om det verkar alltmer ur takt med konsumenter som söker hälsosammare, fräschare alternativ till bearbetade livsmedel.

Buffett erkände dessa förändringar, men sade att större press kommer från återförsäljare som Amazon (tråd om FAANGs), Walmart Inc och Costco Wholesale Corp, bland annat genom den senares Kirkland-märke.

“Möjligheten att prissätta har förändrats, och det är enormt”, sade Buffett.”

Det här kan absolut inte jämföras med Sampo. Även om Wahlroos har lyckats bra har det varit otroliga “turträffar” involverade som bara råkade lyckas. Överlag var det faktum att Nalle lyckades snärja Sampo åt sig själv med en otroligt bra affär inte bara Nalles överlägsenhet, utan snarare den finska statens inkompetens. Tidpunkten för försäljningen av Sampo Bank var perfekt. Därefter försökte de köpa en svensk bank före finanskrisen, men affären föll. Och förvärvet av Nordea har inte heller varit särskilt bra. Även om Wahlroos säkert har varit kompetent i sitt jobb, så är det lite extra hype med i bilden, och samma sak har smittat av sig på Sampo.

Buffett har å andra sidan lyckats göra upprepade gånger bättre affärer än marknaden i genomsnitt. Men när man tittar på den avkastningskurvan har de största vinsterna gjorts före 2000-talet. Därefter har man inte uppnått betydligt högre avkastning än marknaden, även om Buffett under finanskrisen lyckades göra helt otroligt bra affärer med sina tillgängliga medel. Bättre än vad aktier som köptes på marknaden erbjöd. Det lönar sig därför att jämföra avkastningen de senaste åren snarare än avkastningen från början.

Jag skulle vilja hävda att även Buffets färdigheter har rostat med åldern. Ingen 90-åring kan vara på topp längre, även om det inte syns några större hälsoproblem utåt. När man tittar på Barkshires investeringar skulle jag personligen åtminstone inte lägga mina pengar i bolaget. De har Apple (vars grepp håller på att glida lite), Coca-Cola som har problem med nuvarande trender (även om de expanderar till t.ex. vatten, så är det största värdet i varumärket och med det kan man inte bara sälja vatten).

4 gillningar

Du har en lite förenklad syn, men jag delar din oro för några av dina poänger. Jag skulle lägga till flygbolagsinnehav till din lista, för åtminstone personligen anser jag att den miljöpolitiska risken är stor.

Man måste dock komma ihåg att Berkshire är mycket diversifierat: List of assets owned by Berkshire Hathaway - Wikipedia

Förutom publika företag får du även en mängd onoterade företag.

Jag kommer själv att behålla min position i Berkshire. Indexavkastning räcker för mig, även om jag förstås hoppas på en avkastning som överträffar indexet. Men jag ser det här som en semi-defensiv stabil “gratis” fond, och inte som någon tillväxtaktie med +20% p.a.

3 gillningar

Detta är hårklyveri, men en investerare (jag kommer tyvärr inte ihåg vem) kommenterade Berkshire också som ett tillväxtföretag. Visst profilerar sig många företag som står helt stilla också som tillväxtföretag… Berkshires omsättning har dock nästan fördubblats på 10 år.

3 gillningar

Ja, låt oss hoppas det. Jag beskrev dock min inställning till BRK i min portfölj… “En pessimist blir inte besviken”, etc.

Men jag ser nu många utmaningar under de kommande åren, som nämnts ovan;

• Vissa positioner är riskfyllda för olika förändringar (Apple, försäkringssidan, flygbolag…)
  • Framgången med Charlies & Warrens succession
  • BRK:s storlek och den skärpta konkurrensen minskar möjligheterna på marknaden (vilket Warren redan klagar högt över)

Så nu är jag nöjd med en måttlig värdeutveckling.

1 gillning

Buffett ägde av misstag över 10 % av Delta. Det säger för övrigt att konkurrensen i den konsoliderade amerikanska flygsektorn är över.

Jag uppskattar också ärliga kommentarer om osäkerhet och när man inte riktigt vet. Han verkar skeptisk till om Apple kan konkurrera på innehållssidan. Apple har dock råd med några misstag, konstaterar han.

2 gillningar

En del av Berkshires kontanter på 112 miljarder dollar kan komma att sättas i arbete:

https://www.reuters.com/article/us-anadarko-petrol-m-a-occidental-buffet/frothy-markets-turn-dealmaker-warren-buffett-into-a-bankroller-idUSKCN1S62GN

Ur Buffets synvinkel är högkvalitativa företag med goda tillväxtutsikter fortfarande “skyhöga” i sina prislappar. Men ammunitionen räcker när tiden är mogen.

1 gillning

Någon borde tipsa Buffett om att Nokia och Nordea finns billigt här på de finska utkanterna…

7 gillningar

En sådan observation från Berkshire är att Buffett & Munger för länge sedan har börjat fostra sina efterträdare. Dessa fyra personer är enligt min uppfattning centrala:
http://fortune.com/2018/05/07/warren-buffett-four-successors/

Berkshires portfölj hanteras nu också av investeringscheferna Todd Combs och Ted Weschler. Buffett har tydligen tilldelat båda en viss miljard summa att investera fritt. Baserat på vad jag har läst kan man anta att verkligt stora positioner kräver Buffets godkännande (t.ex. Apple var kanske inte Buffets egen idé, men den nuvarande positionen som har vuxit till 39 miljarder fick säkert hans godkännande).

Berkshires stora positioner (över 5% av portföljen med nuvarande kurser) finns i:
Apple,
Bank of America,
Wells Fargo
Coca Cola
American Express
Kraft Heinz

Dessa är förmodligen Buffets och Mungers verk.

Om man tittar på nyare mindre positioner (nya under Q4 2018), så är dessa förmodligen Combs eller Weschlers drag:
Red Hat (RHT),
Suncor (SU),
StoneCo Ltd. (STNE)

Generellt sett är tillväxten inom IT-sektorn i Berkshires portfölj till den näst största sektorn (22,6%) förmodligen tack vare dessa “nya” aktievaljare. Finanssektorn är fortfarande enorm (44,4%).

Källa för ovanstående siffror här:
https://www.dataroma.com/m/holdings.php?m=BRK

Som tips kan nämnas att Dataroma också har portföljer för andra kända “värdeinvesterare” – dock med fördröjning i takt med att investeringsbolag/fonder tvingas offentliggöra dem.

7 gillningar

Buffetts investeringsfilosofi är exceptionell – vill kunna påverka utvecklingen av företaget och är å andra sidan väldigt konservativ. BAC skulle ha varit ett bra alternativ för mig istället för Nordea. Om Nordea inte tar fart kommer jag att flytta de pengarna till BAC.

1 gillning

Buffet är inte intresserad av <10% investeringsandelar. Nokia är nog för dyrt ur hans synvinkel.

BAC är säkert en ganska rimlig idé.

Enligt 13F-ansökningarna hade BRK under första kvartalet 2019 köpt ytterligare 9,4 miljoner aktier i JPM. Jamie Dimons JP Morgan Chase är kanske den bäst skötta banken på denna planet just nu. Ett bra och konservativt drag av Buffet.

Dessutom BRK:s lån till OXY / APC-företagsförvärvet, 10 miljarder dollar, med 8 % (åtta, Eight) ränta och en anmälningsavgift på 50 miljoner dollar.

Jag har BRK.B och WFC i min portfölj, jag ser BRK som ett slags försäkringsskal för fattiga män.

2 gillningar

Buffett litar på banker, men i Europa och även här på forumet är man orolig för bankernas framtidsutsikter. Eurozonens banker har förstås andra problem. Ofta har det talats här om att banksektorn är i förändring och att framtida vinster urholkas från alla håll. Varför slår bankaktier nya rekord i USA? Är bankernas utsikter annorlunda där och är de immuna mot denna kommande omvälvning? Eller fattar bara inte amerikanska investerare och Buffett? :smiley:

3 gillningar

2008 efter finanskrisen höjdes kapitalkraven för banker i Amerika och årliga stresstester infördes.

Federal Reserve kommer att meddela resultaten av sina tillsynsstresstester senast den 30 juni 2019.

Efter offentliggörandet av resultaten har många banker vanligtvis höjt sin utdelning om de klarar stresstestet godkänt.

Feds scenarier inkluderar att arbetslösheten stiger till 10 procent

Amerikanska banker är under mycket strikt tillsyn av myndigheterna så att de inte längre behöver stödjas med skattebetalarnas pengar.

Antti Rinnes regeringsprogram har förmodligen ett stresstest i stil med: Om sysselsättningen “bara” stiger till 74,9 % blablabla.

Jag har funderat på samma sak. Min egen blygsamma uppfattning är att bankkrisen i USA hanterades bättre direkt (stora bailouts), räntemiljön har varit gynnsammare vilket möjliggjort bättre resultat och stora satsningar på digitalisering av verksamheten. I USA är checkar fortfarande en stor sak, det kan också vara så att konsumenterna inte är lika digitaliseringsentusiastiska som i Kina eller Nordeuropa.

2 gillningar

Det var en bra artikel på Bloomberg TV tidigare i veckan. Sammanfattning: Ingen av de största tyska bankerna tjänade sin kapitalkostnad under de senaste 3 åren.

Banker i Europa är en helt annan sak än banker i Amerika.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-05-22/what-deutsche-bank-s-troubles-say-about-germany-s-ailing-lenders

1 gillning

Tack Verner för det utmärkta trådstarten. Jag har själv funderat på att investera i Berkshire och gjorde det nyligen. Dessutom har jag investerat i Spiltan Global Investment Bolag, där Berkshire naturligtvis är en av de största investeringarna.

Under sommarlovet hade jag tid och hann bland annat titta på diverse saker på Youtube. Jag tittade mycket på Buffett. Han sa i en intervju att han skulle kunna uppnå 50% årlig avkastning med mindre summor. Videon förklarade ganska väl varför han inte gör det. Investeringarna är som att fisa i Sahara i Berkshires verksamhet. Medan Buffett skulle tjäna 50% avkastning, tjänar Berkshire mångfaldigt mer kontanter.

Jag kan själv berätta en sak där Buffett är utomordentligt bra. Han kan förståeligt relatera storlekar. Han förstår att det inte är värt att pyssla med några hundra miljoner när det finns 122 biljoner i kontanter. I en video berättade han hur många flaskor Coca-Cola som säljs per dag. Han räknade ut hur mycket extra en prishöjning på 1 cent skulle ge och vad det skulle innebära på årsbasis.

På samma sätt har han nu köpt Bank of America. Han vet säkert hur många transaktioner företaget gör och vad en prishöjning på en cent innebär för dem. Han vet också vad en räntehöjning på 25 punkter innebär för bankens intäkter. Han har en uppfattning om var vi befinner oss i cykeln och tror att räntorna kommer att vara högre inom 5-10 år, vars värde han ungefär vet.

Jag tror att uppdelningen kommer att bli precis som Ultra Long sa. Jag tittade på bolagsstämmor på Youtube och det slog mig att Buffett tar ställning i de frågor han själv känner till. Om det inte är hans expertområde, ger han ordet till den som är ansvarig för ämnet. Han vill att jobben ska göras av den som är bäst på dem.

Investeringsframgången kanske inte har varit densamma som tidigare, men det beror delvis på att det inte har funnits några bra tillfällen (läs: krascher). Det nämndes att under finanskrisen gjordes de bra dragen. Berkshire gör skillnaden mot indexet särskilt i en svagare ekonomisk situation. Dess lysande affärer genererar pengar i en sämre situation och Buffett tar fram elefantsmugglaren vid panik i penningallokeringen.

Som investeringscase ser jag Berkshire som en bra, säker “nästan indexinvestering” och verksamheten är fortfarande utmärkt efter Buffetts bortgång. Företaget genererar fortfarande starkt kassaflöde och kan, om det vill, betala en växande utdelningsström i årtionden. Den största rädslan är att den framtida ledningen börjar krångla för mycket och slösar bort verksamheten. Om de nöjer sig med att pyssla med kassaflödet och får någon avkastning på det och delar ut en del med växande utdelning, så är företaget säkert ett bra investeringscase. Här ser vi då Buffetts syn. Han köpte Burlington Santa Fe. Företaget hade kontanter, han får förmodligen inte 20% årlig avkastning på företaget, men företaget genererar kassaflöde och vinst för företaget. Det är bättre än att låta pengarna ligga på kontot. Om man vill kan man sälja eller sanera företaget, slakta tågen så att säga. Men Buffett vet att det är en bra affär som sakta men säkert genererar pengar, som han sedan investerar någon annanstans. När tiden är rätt, investerar han mer.

17 gillningar