Berkshire Hathaway - Pengene

det var en overraskelse, at Apple-salget fortsatte. 6,7 % igen til profit. jeg fik kvalme, da jeg hørte, at Berkshire havde købt United Health-firmaet. virksomheden er kendt for svindel og for at afvise lovpligtige krav, så den combined ratio falder. sikkert de yngre herrer bag handlen.

4 Synes om

Også det byggefirma, de købte, er ifølge Reddit-kilder kendt for dårlig kvalitet. Sikkert sagt før, men er tiden løbet fra Berkshire? :grin:

Det samme er nok blevet spurgt på hvert bull-marked. Til sidst kan spørgeren jo have ret.

4 Synes om

præcis, Yardeni charts mag 7
Der kan man f.eks. se oddsene for mag7 vs SP493

Charlie Munger sagde i en bog, frit citeret:
"Alle ser, hvad den bedste hest er i et hestevæddeløb. Men når alle vædder på den, falder oddsene. Den dårligere hest, som ingen bekymrer sig om, kan tilbyde 7x odds – og så er situationen ikke længere så klar med hensyn til gevinster."

Warren Buffett køber derimod gerne kvalitetsvindervirksomheder til en fair pris. Men hvis han ikke kan få dem til en rimelig pris, foretrækker han at sidde på kontanter og statsobligationer og vente.

Markedsværdi og vægte i porteføljen

Lennar Corp. 33,97 mia. $ (0,30 %)

Pool Corp. 12,01 mia. $ (0,39 %)

Constellation Brands 29,66 mia. $ (0,85 %)

Disse investeringer betragtes ofte som valg foretaget af de yngre porteføljeforvaltere (Todd Combs og Ted Weschler), da markedsværdien er lille i Berkshire Hathaways målestok.

UnitedHealth Group 275,33 mia. $ (0,61 %)

Denne investering er sandsynligvis også foretaget af (Todd Combs og Ted Weschler), da positionens størrelse er for lille.

Lad os se på UnitedHealth som en investering

UnitedHealth nøgletal

P/E: 11,76
P/S: 0,58
P/B: 2,59
P/CF: 8,53
P/FCF: 9,78

Disse tal indikerer, at virksomheden er prissat fordelagtigt i forhold til dens kvalitet. Vurderingsniveauerne blev i 2023–2024 påvirket af blandt andet væksten i lægebesøg efter pandemien samt et cyberangreb på Change Healthcare-enheden.

Hvorfor er UnitedHealth en pengestrømsmaskine?

1. Næsten hele omsætningen er af løbende karakter fra forsikringspræmier og servicegebyrer.
  2. Over 150 millioner kunder giver skalafordele og reducerer effekten af individuelle risici.
  3. “Float”: kunderne betaler forsikringspræmier på forhånd, udgifterne betales med forsinkelse, virksomheden får adgang til en enorm mængde kortfristet gratis kapital. (Bemærk: i modsætning til traditionel skadesforsikring er sundhedsplejens float kortere i cyklus, da udgifterne realiseres hurtigt.)
  4. Optum-forretningen genererer yderligere pengestrømme fra tjenester med højere marginer: data, lægemiddelstyring og optimering af behandlingskæder.
  5. Skalerbar struktur: jo flere kunder, desto lavere administrative enhedsomkostninger.

Hvorfor er UnitedHealth uundværlig for USA’s sundhedssystem?

En af de største betalere: UnitedHealthcare administrerer en enorm del af private forsikringer samt offentlige programmer (Medicare Advantage og Medicaid). Virksomheden er kritisk for mange stater, selvom der findes konkurrenter (f.eks. Elevance/Anthem, CVS/Aetna, Centene).

Datainfrastruktur: Optum analyserer milliarder af recepter, lægebesøg og omkostningsdata. Disse data er afgørende for omkostningsstyring og forbedring af behandlingseffektiviteten.

Integration i behandlingskæden: Virksomheden opererer på næsten alle niveauer af sundhedsplejen – som forsikringsselskab, betaler, dataadministrator, lægemiddelomkostningsadministrator og delvist også som tjenesteudbyder.

Uundværlig størrelse: USA’s sundhedspleje er fragmenteret og dyr. UnitedHealth fungerer som et “lim”, der forbinder forsikringssystemet, behandlingskæderne og betalingerne. Uden sådanne aktører ville omkostningsstyring og standardisering af tjenester være næsten umuligt.

Moat check :white_check_mark:
Pris check :white_check_mark:
Fremtidsudsigter :white_check_mark:
Forståelig branche :question:

30 Synes om

Buffett siger nej:

https://www.reuters.com/business/buffett-shoots-down-talk-berkshire-railroad-merger-csx-shares-slide-2025-08-25/

3 Synes om

Nedenfor er en artikel om Warren Buffett, der netop er fyldt 95 år, og hvis næsten 70-årige karriere har ændret investeringsverdenen.

Han opbyggede langsomt Berkshire Hathaway til et gigantisk konglomerat, samlede en enorm formue og donerede det meste af den til velgørenhed. Her er en lille artikel fra Blumm om ham i anledning af fødselsdagen. :slight_smile:

“This means that when we study him many decades from now, his legacy will not just be that of a very talented and passionate investor, but also someone who committed themselves to try to make the world a better place… that’s both incredibly relevant and it’s timeless.”

17 Synes om

Her er et tweet om Warrens “beholdninger” :slight_smile:

https://x.com/ASESOREFA/status/1964401636534604125

image
image

11 Synes om

https://forum.inderes.com/t/byd-build-your-dreams-kiinan-nouseva-sahkoautojattilainen/40600/145?u=sijoittaja-alokas

Berkshire ejer faktisk ikke længere BYD. :slight_smile: :backhand_index_pointing_down:

https://x.com/StockMKTNewz/status/1969843918138388852
image
image

12 Synes om

Berkshire Hathaway har øget sine ejerandele i Japans store konglomerater til en værdi af over 30 milliarder dollars, og opkøbene fortsætter. For eksempel er ejerskabet i Mitsui (Mitsui & Co.) nu 10,1 procent og i Mitsubishi 10,2 procent.

Buffett startede investeringerne allerede i 2020 med ejerandele på omkring fem procent og har siden øget dem lidt mere. Ifølge ham er disse aktier sådanne, og desuden er hensigten at beholde dem “i 50 år eller endda for evigt”.

https://www.cnbc.com/2025/10/11/berkshires-japanese-stock-positions-top-30-billion.html

14 Synes om

Her er en artikel fra SalkunRakentaja om Berkshires seneste træk. :slight_smile:

*Berkshires mest betydningsfulde tilføjelse har været boligbyggeren *L

10 Synes om

Det ville være yderst interessant at høre Warrens overvejelser om demografi. At købe en boligbygger med en P/E på over ti viser tro på, at enten fødselsraten og/eller immigrationen eksploderer, eller at huse, som ældre generationer efterlader tomme, ikke er acceptable på markedet, men bliver jævnet med jorden for ikke at skæmme landskabet. Selvfølgelig sker der altid byggeri, når folk flytter efter arbejde, men fremtiden for branchen har nu så stærke mak

6 Synes om

I artiklen nedenfor fortælles det, hvordan Warren Buffett har foretaget sit største virksomhedskøb i tre år, dvs. en investering på 9,7 milliarder dollars i et texansk selskab (tidligere ejet af Occidental Petroleum?), som ifølge artiklen styrker Berkshire Hathaways position i usikre tider. Handlen signalerer angiveligt en tilbagevenden til mere aktiv vækst og vil sandsynligvis øge tilliden blandt udbytteinvestorer:

Buffett fremhæver ofte virksomheder med en holdbar udbyttehistorik og stabile indtægtsstrømme. Det fremgår af artiklen, at investeringen i det texanske selskab sigter mod at styrke porteføljen og langsigtet vækst i økonomisk usikkerhed samt at sikre fortsatte afkast til investorerne fremover, eller noget i den retning.

7 Synes om

Det drejer sig altså om Chevron. Man ville gerne fortælle det lidt indirekte.

5 Synes om

Jeg forstod ikke med det samme, at Oxy Chemical (købt for 9,7 milliarder), som Buffett købte, ikke bare er en “enhed”, men et selskab - dog ikke et børsnoteret selskab, som tilhørte Occidental Petroleum (værdi ca. 42 milliarder dollars). :slightly_smiling_face:

Og Occidental Petroleum og Chevron (værdi ca. 319 milliarder) er forbundet på en eller anden måde? :slight_smile: Jeg prøvede at søge og finde ud af det, og jeg forstod, at de har været involveret i de samme projekter, men jeg fandt ikke helt ud af, hvordan de ellers er forbundet. :slight_smile:

2 Synes om

Jeg ved altså ikke selv noget om det, i artiklen var der kun et opfølgende link, bag hvilket der så blev fortalt om det.
image

Det kan godt være, at jeg tager fuldstændig fejl, men sådan forstod jeg de artikler.

2 Synes om

Berkshire opnåede et ganske godt resultat, hvor forsikringsvirksomhed, jernbaneaktiviteter og industridrevet forretning trak resultatet opad. Driftsresultatet voksede markant, og forsikringssektoren tog et klart spring fremad. Inden for energiaktiviteterne gik det derimod dårligere, selvom årets første del også er i plus der.

Nettoresultatet steg tydeligt, men Buffett mindede igen om, at værdifluktuationer i investeringer, der indgår i regnskabet, let fordrejer det samlede billede. Investeringsgevinster blev akkumuleret både som realiserede og regnskabsmæssige, men det blev understreget, at de ikke bør tolkes som et operationelt resultat.

Float (forsikringsreserver) forblev selskabets hjørnesten og fortsatte med at vokse, hvilket styrkede balancens likviditet. Udbytte, kontantforbrug eller gældstal blev ikke uddybet i meddelelsen, og der blev heller ikke givet mere detaljeret vejledning om fremtiden.

https://x.com/earnings_guy/status/1984591721053720625

Selskabets hjemmeside

Og her er knap 60 sider at læse :slight_smile: :backhand_index_pointing_down:

2025 Third Quarter Report (PDF-fil)

Her er også en CBNC-artikel om resultatet :slight_smile:

"Key Points

• Berkshire’s operating profit generated from the conglomerate’s wholly owned businesses including insurance and railroads jumped 34% year over year to $13.485 billion in the third quarter.
  • The gains were driven by a more than 200% surge in insurance underwriting income, which rose to $2.37 billion.
  • Buffett once again refrained from repurchasing shares despite a significant pullback in the stock."

https://www.cnbc.com/2025/11/01/berkshire-hathaway-brk-earnings-q3-2025.html?__source=sharebar|twitter&par=sharebar

20 Synes om

I morgen kommer Buffets brev, som omhandler filantropi, Berkshire og andre forhold af interesse for aktionærerne:

“On Monday, November 10th, Berkshire will be issuing a press release which will contain a message from Mr. Buffett regarding philanthropy, Berkshire and other matters that Berkshire shareholders and others may find to be of interest. The press release will be posted on Berkshire’s website.”

12 Synes om

Nedenfor er Buffetts brev, som blev lovet i den forrige besked. Den ungdommelige 95-årige lover på første side ”Thanksgiving-breve” fremover årligt, selvom han trækker sig tilbage fra ledelsen. Jeg kan ikke referere brevet yderligere endnu, da jeg ikke nåede længere endnu. Læs det derfor selv.

9 Synes om

Godt råd til alle. Jeg læste brevet, og det var meget underholdende og handlede om ret tidløse emner. En læseanbefaling fra mig også! (Jeg vil ikke referere mere detaljeret endnu, læs brevet i ro og mag).

6 Synes om

Berkshires amerikanske aktieporteføljes ændringer er igen offentliggjort med 45 dages forsinkelse. Status for slutningen af september er altså:

13 Synes om