Bayer og Monsanto

Hvad mener folk om Bayer? Den er faldet en del i løbet af de sidste par dage. Der er netop faldet en afgørelse fra en nævningedomstol, som nemt kan ændre sig i de højere instanser. Der er selvfølgelig en omdømmemæssig risiko, men den er næppe langvarig, da denne sag har været i søgelyset længe. Det kunne være en god købsmulighed.

I hvert fald Monsanto bliver kritiseret Client Challenge

Jeg vækker denne ”lidt” stille tråd til live igen. Bayer fortjener absolut sin egen tråd, da dette konglomerats indflydelse er betydelig, også i Finland.

Jeg har været aktionær i flere år, og det har gået ret trægt, selvom en vending altid ser ud til at være lige om hjørnet. Så taber man en retssag om skadevirkningerne fra Roundup, og så dykker kursen igen.

Jeg vil derfor spørge, om nogen har et kvalificeret gæt på, hvor meget Monsanto-sagen kan ende med at koste? 1 mia.? 10? 100?

Efter hver tabt sag hører man, at der er hundreder af dem i køen. Bayer mener stadig, at ingen forskning viser, at glyphosat er farligt, når det bruges korrekt.

”I en peer-review arrangeret af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) blev det konstateret, at glyphosat, baseret på resultater fra dyreforsøg og epidemiologiske undersøgelser, ikke er kræftfremkaldende. Det samme konstaterede Det Europæiske Kemikalieagentur ECHA’s risikovurderingsudvalg.”

Ellers har jeg lyst til at købe mere til disse priser, da der trods alt er et enormt vækstpotentiale på plante-siden, og de nuværende lægemidler genererer et fint cash flow. Udbyttet begynder også at se rigtig fornuftigt ud..

2 Synes om

“NEW YORK (dpa-AFX Broker) - Analysehuset Jefferies har i første omgang fastholdt anbefalingen for Bayer på “Køb” med et kursmål på 60 euro efter et tilbageslag i studiet med det lovende lægemiddel Asundexian. Dette er et alvorligt tilbageslag for kemi- og medicinalvirksomhedens udviklingspipeline, som står over for en “patent cliff” med sin bestseller Xarelto, skrev analytiker Charlie Bentley mandag morgen. Udfordringerne for den nye topchef vil derfor blive endnu større. Pipelinen er svag, og der kræves investeringer, mens gælden er høj. Hertil kommer, at koncernen fortsat er plaget af juridiske tvister./tih/ag” 20.11.2023

Artiklen gennemgår kortfattet Bayers nuværende situation, og hvordan det går herfra. Der kræves ændringer fra den nye administrerende direktør, men man må vente på dem til begyndelsen af 2024.

Analytikere forventer, at et salg af forbrugersundhedsdivisionen (consumer health), som producerer håndkøbsmedicin og anslås at være omkring 18 mia. euro værd, er det mest sandsynlige scenarie.

Pharma-divisionen, som genererer næsten halvdelen af koncernens omsætning, står over for tabet af eksklusivitet for sine to bedst sælgende lægemidler inden 2026, da patenterne på det blodfortyndende middel Xarelto og øjenbehandlingen Eylea udløber. Deres samlede salg på 7,7 mia. euro sidste år udgjorde 40 procent af divisionens samlede omsætning.

Anderson står også over for nye bekymringer omkring Roundup-retssagerne, en af de største produktansvarsager i erhvervshistorien.

”Vi mener stadig, at virksomheden er en utroligt aktivrig virksomhed med et stort potentiale,” sagde McCoy Penninger, partner hos McGinn Penninger Investment Management, hvis lille aktiepost i Bayer udgør 3 procent af det amerikanske firmas portefølje. Nogle ”dristige beslutninger på koncernniveau” kunne frigøre dette potentiale, sagde han og tilføjede, at den nuværende nedgang meget vel kunne være en købsmulighed.

Bayer faldt i dag godt 5 % på grund af en Roundup-regning på et par milliarder.
Droppede tilbage til omkring 30,5 €-niveauet, hvor den var for 2 mdr. siden.
image

https://in.marketscreener.com/quote/stock/BAYER-AG-436063/news/Bayer-shares-drop-4-5-after-jury-verdict-over-2-25-billion-in-damages-45828871/

2 Synes om

Monsanto er nok verdenshistoriens dårligste investering. Hvis der stadig er 1000+ lignende sager i køen, så ved man, hvor pengene forsvinder hen de næste hundrede år.

2 Synes om

Udbyttet falder med 95 %, hvilket betyder, at Bayer de næste 3 år vil udbetale et udbytte på 0,11 euro. Tidligere var udbyttet 2,4 euro. I praksis kan dette tolkes som, at udbyttebetalingen reelt indstilles de næste 3 år, da det er så lille et udbytte, at man ikke kan bruge det til noget.

https://www.bayer.com/media/en-us/bayer-plans-to-amend-its-dividend-policy-to-reduce-debt/

Denne meddelelse kom vist efter børsens lukketid? Hvorfor kan de ikke engang finde ud af at sætte tidsstempler på disse meddelelser. Gad vide om der kommer et ordentligt smæk i morgen…

Selvom det i sig selv er fornuftigt at stoppe udbyttebetalingen for at reducere gælden, er det stadig et dårligt signal om virksomhedens situation.

Man kan ikke rigtig sige andet end, at Tyskland er et lorteland. Jeg har mest lyst til at sælge disse tabsgivende aktier, men nu er det allerede med et tab på -30 %…

5 Synes om

Markedet tog den voldsomme udbyttebeskæring ret roligt. Selvom udbytte er en fin gestus over for ejerne af selskabets overskud, bør lånene betales først.

Bayer offentliggjorde sit Q4-resultat
https://www.bayer.com/media/en-us/bayer-aims-to-enhance-performance-and-regain-strategic-flexibility-by-2026--adjusted-guidance-for-2023-achieved/

Resultatet var svagt sammenlignet med sammenligningsperioden, men ramte dog den øvre ende af guidance. Der er masser af udfordringer og problemer, men administrerende direktør har i det mindste tro på, at de vil blive løst.

Præsentation
https://www.bayer.com/sites/default/files/2024-03/q4fy-2023-2024-05-03-presentation-charts-en.pdf

Rapport
https://www.bayer.com/storage/bayer-annual-report-2023.pdf

2 Synes om

Det har været stille herinde. Er der andre Bayer-aktionærer? Jeg købte selv sidste år, da kursen i lang tid var markant under 30 EUR. Dette er delvist et væddemål på retssagen, men der er kommet gode nyheder derfra. Man må håbe, at den bliver afsluttet snart. Det har allerede varet utilstedeligt længe. Monsanto-opkøbet var godt nok elendigt for Bayer, det kostede vist 70 mia. dollars, hvilket er tydeligt over den nuværende markedsværdi. Derudover er patenterne på de to bedst sælgende lægemidler, Xarelto og Eylea, udløbet eller ved at udløbe. Det positive er, at besparelser og på et tidspunkt gødningscyklussen vil trække resultatet op. Der er et enormt potentiale her (70-100 euro?) på 3-5 år, men det kræver, at den retssag bliver afsluttet. Andres tanker?

1 Synes om