Solpaneler på taket - Verklig utdelning i solskenet?

Kuluvana vuonna solpaneler har ökat i popularitet när Europa hamnade i en energikris. I den här tråden försöker vi fundera över att skaffa solpaneler i investeringssyfte och undersöka hur lönsamma de egentligen är. Eller är de det överhuvudtaget?

Jag är ingen expert på ämnet och mina egna paneler har bara varit i bruk i knappt ett halvår. Förhoppningsvis kan tråden ändå vara till nytta för läsarna. I det här första inlägget delar jag mina egna erfarenheter och presenterar den data som hittills samlats in. Min synvinkel kommer säkert att betona boende i ett egnahemshus, eftersom uppvärmning förbrukar el på ett annat sätt än till exempel i ett radhus.

Först dock några ord om solpaneler. Paneler och system jämförs med varandra med ett kWp-värde (toppkilowatt), som beskriver panelernas effekt under vissa standardförhållanden. Man kan tänka sig det som panelernas maximala effekt, även om det inte är exakt sant. Close enough. Ju högre kWp-värde, desto mer el kan systemet potentiellt producera.

Ett solpanelsystem inkluderar förutom panelerna även en växelriktare, som omvandlar den elektriska energin från panelerna till en lämplig form för att matas in i fastighetens elnät. Växelriktaren är den dyraste enskilda delen av systemet och måste dimensioneras tillräckligt stor för att klara av panelernas producerade effekt. Till exempel är mitt eget system 4,32 kWp och växelriktaren är 6 kW. Många växelriktare erbjuder möjlighet till realtidsövervakning, vilket är en trevlig funktion. Vissa system inkluderar förstås också ett batterilager för att möjliggöra lagring av producerad el, så att överskottsproduktionen kan användas för eget bruk t.ex. på natten.

Vad är då den “rätta” storleken för systemet? Jag kan inte svara ordentligt, någon klokare kan göra det bättre. Jag ska dock försöka klargöra saken genom mitt eget system. För småskaliga producenter är elproduktionen skattefri, även försäljning av överskottsproduktion. Om panelerna däremot har skaffats i syfte att generera inkomst, och inte för eget bruk, ska skatt betalas (mer information från Skatteförvaltningens webbplats). Jag minns att gränsen åtminstone hos Helen var 100 kW, så man måste skaffa en hel del paneler för att överskrida det.

Tyvärr producerar panelerna oftast mest när den egna förbrukningen är som lägst. Det är alltså kanske inte meningsfullt att dimensionera systemet så att det inte finns något överskott alls. På sommaren går det mesta av produktionen till försäljning, men på våren och hösten går en helt annan del till eget bruk. Jag visar mina egna kurvor för detta lite längre ner.

Sedan till mina egna erfarenheter. Mitt eget system skaffades i mars 2022 och storleken är som tidigare nämnt 4,32 kWp (12 * 360 W paneler), priset var 8900€. Här är mitt första råd till den som överväger paneler: undersök priserna åtminstone översiktligt i förväg. Jag gjorde inte det och var bara entusiastisk över panelerna, vilket ledde till att jag betalade för mycket. Jag uppskattar att samma sak kunde ha fåtts upp till 2000€ billigare. Panelerna har en 25-årig produktionsgaranti (dvs. de producerar då fortfarande >80% av sin nominella effekt) och växelriktaren har 10 års garanti.

För installation av paneler får man hushållsavdrag. I mitt fall skrev det installerande företaget att arbetskostnaden var 3625€, varav 40% är 1450€. När självrisken är 100€, kan 1350€ räknas bort från panelernas pris efter avdraget (mer information från Skatteförvaltningens webbplats).

Överskottet kan säljas tillbaka till spotpris, eller åtminstone i Helens fall kan det “lagras” i ett virtuellt batteri, varvid man får 13 c/kWh (8/2022, priserna kan ändras). Jag ingick ett avtal om att sälja till spotpris. För såld el i Carunas nät behöver man inte betala någon överföringsavgift.

Vi bor i Lojo och vårt egnahemshus har ett brant tak och alla paneler är på en och samma taksida, som pekar ungefär mot sydost. Det finns inga skuggande träd framför, så en solig dag ser produktionsprofilen ungefär ut så här:

Sedan till den faktiska datan. Jag har beräknat panelernas intäkter en gång i månaden och ritat några kurvor. För att beräkna andelen för eget bruk har jag använt det nuvarande avtalet på 6,96 c/kWh (plus överföring ~7 c/kWh och skatt ~3 c/kWh), vilket nästa år kan vara något helt annat igen. Den sålda andelen har beräknats direkt från spotpriserna.

Vi börjar med april, som var den första hela månaden med paneler. April var ganska solig, även om det snöade en vecka i början. El producerades totalt 525,8 kWh och av detta gick 272,4 kWh till eget bruk. Medelpriset för såld el var 12 c/kWh.


Maj var också mycket solig och produktionen uppgick till 583,1 kWh, varav 232,05 kWh gick till eget bruk. I maj var utomhustemperaturen fortfarande relativt låg, vilket höjer panelernas verkningsgrad något (~5-10%). Medelpriset för såld el steg och var i maj redan 17 c/kWh.


I juni producerades det mycket el, 677 kWh (endast 203,9 kWh till egen förbrukning). Medelpriset för såld el var detsamma som i maj, 17 c/kWh.


Juli månads elproduktion låg ungefär på samma nivå som i maj. Däremot fortsatte spotpriserna att stiga och medelpriset för såld el var redan 26 c/kWh.


Sammanfattningsvis:

Säljarna lovordade att återbetalningstiden lätt skulle vara under 10 år. Och detta var alltså innan Ryssland invaderade Ukraina och priserna började skena även på sommaren. Visst, med de höjda priserna är vi betydligt närmare det påståendet, men mycket av det de sa var ganska nonsens.

Det vore kul att höra forummedlemmarnas tankar, erfarenheter och tips i ämnet. Många var intresserade av paneler när det diskuterades i Fikarummet. Hoppas denna inledning inte var alltför rörig :grimacing:

EDIT: korrigerade kolumnerna i den sista bilden.
EDIT2: lade till en anmärkning om överförings- och skatteandelen vid köp av el

135 gillningar

Tack för ett intressant inlägg! Kan du förtydliga summeringstabellen i slutet, för den var inte direkt uppenbar :grinning:

Om vi till exempel tittar på juli, då 209,26 kWh användes för eget bruk. Hur uppstår då 366,14€ om elpriset var 0,26€/kWh? Och varför har endast 32,51 kWh sålts, och inte 575,4-209,26= 366,14 kWh?

3 gillningar

Det är ju därför man har ett batteriställ, eller hur? Ladda batterierna fullt under högtrafik och använd dem sedan under “tysta” timmar.

2 gillningar

Öh, kolumnerna var huller om buller. Tack för påpekandet, jag fixade det!

4 gillningar

Ja, det är verkligen möjligt att skaffa en sådan. Jag har ingen erfarenhet av att använda en eller vad den kostar, så det skulle vara jättebra att höra om någon här råkar ha det. Jag tror att vissa DIY-entusiaster har byggt batteripack av elbilbatterier.

3 gillningar

I USA använder de helt vanliga bilbatterier, man behöver inte speciella elbilsbatterier.

Men det finns också kommersiella specialställ där man kan lägga till fler plug’n’play-batterier efter behov och det fungerar direkt :slight_smile:

2 gillningar

Tack för tråden! Jag väntar på mina 16 paneler inom ett par veckor, till de oskuggade östra och västra sidorna av mitt sadeltak. Kontraktet nämner 6 kW, men det är nog mer relaterat till den beställda växelriktaren? Vi får se. Grannen installerade precis 30 paneler på sin södersida. Bra att kunna jämföra. De lär få en rejäl topp mitt på dagen. Själv förväntar jag mig en jämnare, mer måttlig, långvarig produktion från tidig morgon. Speciellt kvällssolen producerar tydligen fortfarande från väster i ett par timmar på sommaren, när grannen redan är i skuggornas land. Vi har också Helen. Ett nytt tvåårigt avtal med ett pris på 0,09 €/kWh. Jag förstod att direktförsäljning av överskottsproduktion till dagspris är förmånligare än Helens virtualbatteri, men jag medger min omfattande okunnighet för tillfället. Något får mig ändå att hoppas på en ökning av elpriset. Jag måste också fundera på hur jag ska tajma min egen förbrukning i framtiden, särskilt laddning av elbilen. Är säsongsel fortfarande lönsamt?

PS. Lite över 9k €, minus hushållsavdrag. Ett litet företag från mellersta Nyland, ca en månads leveranstid från beställningen i början av juli!

15 gillningar

Panelernas effekt ligger väl runt 400 W, så 16 * 400 W = 6,4 kW. Växelriktaren är då förmodligen lite större, så att den inte ligger precis på gränsen för effekt tåligheten. Jag är förvånad över hur “bra” produktionen är även på eftermiddagen, när solen inte längre skiner på panelen. Den bästa dagen för panelernas produktion är förresten inte helt molnfri, utan ett tunt molntäcke när panelen inte längre får direkt solsken. Istället skulle det vara idealiskt om solen skiner genom ett litet hål på en annars lätt molnig himmel hela dagen :joy:

Just nu är det faktiskt mer lönsamt att sälja överskottsproduktionen än Virtuella batteriet (Virtuaaliakku). I Virtuella batteriet betalas överskottet 13 c/kWh och dessutom har tjänsten en månadsavgift beroende på systemets storlek. Till exempel var medelpriset för sålt överskott förra månaden 26 c/kWh. Visst, om spotpriserna någon gång sjunker till runt 4 c/kWh igen, är Virtuella batteriet mer lönsamt.

Nu när du fortfarande har ett relativt billigt fastprisavtal jämfört med börspriset, kan det vara mest lönsamt att sälja så mycket av den producerade elen till nätet som möjligt och schemalägga förbrukningen till kvällen och natten. Elbilen laddas ju bekvämt under natten. Jag rekommenderar att åtminstone följa produktionen och priserna lite, så får du en uppfattning om var den bästa avkastningen finns.

Låter förresten som ett mycket rimligare pris än vad jag själv betalade, jag gav verkligen säljarna en bra deal :roll_eyes:

3 gillningar

Du har rätt. Från växelriktaren. När bara åtta paneler i taget är i drift, tänkte jag att man kunde lägga till fler senare. Spännande. Jag upprepar, en bra tråd för framtida erfarenheter.

Jag har inte hittat någon bra diskussion om paneljämförelser. Jag överlämnade mig till säljaren. Från lotteriet fick jag dessa: HI-MO LR4 60HPO 375M. Om 20 år är de förmodligen ett bra skämt (dåligt produktnamn redan nu).

Skulle det ändå finnas lite att göra med kundkommunikationen redan nu?

Bra öppning. Det rätta sättet att beräkna värdet av egenanvänd el är dock energi+överföring+skatter, vilket med gamla avtal ger cirka 15-20 öre/kWh. Med nuvarande nivåer alltså till och med 30 öre eller mer. Detta skulle förkorta återbetalningstiden avsevärt.

20 gillningar

Sant, och det är faktiskt så jag beräknar det i Excel. Av någon anledning skrev jag bara priset på elenergi i meddelandet. Utöver det tillkommer också överföring och skatt, så den köpta elen kostar med mitt avtal cirka 16 c/kWh. Om elpriset i framtiden ligger på nuvarande nivå, till exempel cirka 20 c/kWh, blir panelerna hela tiden mer lönsamma.

1 gillning

Delvis oenig med detta. Paneler producerar extremt sällan nominell maximal effekt, och ett kostnadseffektivt sätt är att underdimensionera invertern i förhållande till systemets maximala effekt. En inverter kan generellt överbelastas minst 1,3 gånger inom garantin. I nyare modeller ännu mer.

En för stor inverter i förhållande till systemet minskar också produktionen vid låga spänningar på morgonen och kvällen, eftersom invertern inte får tillräckligt med ström för att starta/förbli igång. Naturligtvis är en större inverter motiverad om avsikten är att senare öka antalet paneler.

Stort tack för att du startade tråden! Jag letade också efter en liknande tråd tidigare och det är intressant att följa andras beräkningar.

18 gillningar

Jag har också haft paneler i drygt ett halvår. 18 x 370 Wp och en 6 kW växelriktare för cirka 8 300 € inklusive installation i Nyland. Installerades på takets sydvästra sida.

Här är produktionen:

Redigera. Låt mig snabbt lägga till en beräkning av den ekonomiska besparingen från 2022 till idag (växelriktaren beräknar även det). Den kan förstås inte mäta den el som kommer från panelerna. För närvarande är priset för köpt och såld el ungefär detsamma, 13 c/kWh (inklusive överföring och skatt), då jag har Helens virtuella batteri (ett år utan avgift). Jag måste byta till spotpris när det ettåriga avtalet löper ut.

20 gillningar

Hur kostnaderna påverkas:

  • löpande underhåll och rengöring av panelerna
  • snöröjning från taket blir svårare och snöröjning från panelerna
  • takunderhåll blir svårare
4 gillningar

Detta är förresten en bra observation, som jag inte ens tänkt på. Om panelerna är på olika sidor av taket, uppnår man förmodligen aldrig maximal effekt. I mitt eget system har den högsta momentana produktionen varit 4,2 kW, vilket är mycket nära systemets “max”. Vanligtvis når man dock inte så hög produktion, utan det ligger runt 3,5 kW.

@CorruptedConsultant Jag har en Solis-märkt växelriktare och den beräknar också priset för produktionen baserat på det pris som matas in. Tyvärr vet den inte hur mycket som går till egen användning och vad spotpriset är, så man kan inte basera så mycket på det. Därför måste jag själv hantera ett Excel-ark :smile:

@Nortti1 allt är sant. Jag svarar igen baserat på min egen erfarenhet. Enligt säljaren är panelerna underhållsfria och behöver inte rengöras separat. Regn sköter det. Takets lutning garanterar å andra sidan att snö inte stannar på panelerna utan rinner av. På ett flackare tak skulle situationen med snö vara annorlunda. Men för närvarande i mina beräkningar har dessa fått 0€ i kostnader då taket också är nytt.

Som jag skrev råkar mitt pris för sålt och köpt vara detsamma till slutet av november, då en enda tariff för växelriktaren räcker. :smiley:

Jag antar att jag också måste börja med Excel-jobb nästa år.

På mitt eget tak har panelerna suttit i snart fem år.
– Har inte behövt underhållas.
– Snö har inte behövt tas bort. På våren smälter snön från panelerna snabbt när de ligger på sydsidan.
– Takunderhåll, det vill säga borttagning av mossa och eventuell målning, måste göras innan panelerna installeras. Senare blir det svårt, eftersom panelerna först måste tas bort och sedan installeras igen. Å andra sidan har det inte dykt upp någon mossa under panelerna. Förmodligen är det en för varm och torr plats, eftersom panelerna är installerade precis vid taknocken.

9 gillningar

Det är precis så. Här är en bra video om ämnet. Hellre fler paneler än en stor växelriktare (inverter). Toppeffekt är sällan tillgänglig.

4 gillningar

Jag gjorde en runda med förfrågningar om solpaneler i juni.
Jag fick inga offerter för enbart leverans av utrustning, utan alla erbjöd bara “nyckelfärdiga” leveranser.
Platsen är i Satakunta och är lätt på alla sätt: terräng, takvinkel, kabeldragning etc.
Naturligtvis är det möjligt att få hushållsavdrag för installationen, om det inte redan har använts för det aktuella året.

Poängen med inlägget:
Jämförelse/konkurrens lönar sig, eftersom prisskillnaden mellan det dyraste och billigaste “nyckelfärdiga” paketet var så mycket som 2801 euro.

Mitt eget projekt lades på is, eftersom jag hade för avsikt att installera själv och inte fick tag på utrustningen.
För höga priser för installationen, enligt min mening.

17 gillningar

Jag har själv en solcellsanläggning på 5,1 kW och en växelriktare på 4,5 kW, vilket innebär att produktionen begränsas till 4,5 kW. Med tanke på växelriktaren kunde jag ha installerat över 6,5 kW paneler; överdimensionering av panelerna i förhållande till växelriktarens effekt är mer förnuftigt, priset är lägre, produktionen startar snabbare osv. Det lönar sig verkligen att jämföra priser. Denna kostade drygt 7000 € förra november, det vill säga cirka 6000 € efter skatteavdrag. Om man tar hänsyn till prisökningar osv. är den kanske lite dyrare nu. Växelriktare är lite svårare att hitta när jag har letat, jag kommer själv att lägga till system när jag hinner. Jag tänkte beställa paneler och växelriktare separat och låta installationen utföras på timbasis; vanliga elektriker borde klara av det. Det lönar sig att kontakta elbolaget direkt i ett tidigt skede om man inte väljer ett nyckelfärdigt system. Detta system är på taket, nästa kommer på väggen. Jag rekommenderar starkt att om det går att göra en markinstallation och även att kunna justera panelernas vinkel vertikalt, så ska man definitivt sätta dem på marken. Då kan man optimera produktionen under våren och hösten och lättare hålla panelerna snöfria. Dessutom, om man installerar, så gör det rejält med en gång, aptiten växer med maten. Vissa använder också mikroinverterare. Mer information finns på forumet för förnybar energi och värmepumpar.

11 gillningar