Kuluvana vuonna solpaneler har ökat i popularitet när Europa hamnade i en energikris. I den här tråden försöker vi fundera över att skaffa solpaneler i investeringssyfte och undersöka hur lönsamma de egentligen är. Eller är de det överhuvudtaget?
Jag är ingen expert på ämnet och mina egna paneler har bara varit i bruk i knappt ett halvår. Förhoppningsvis kan tråden ändå vara till nytta för läsarna. I det här första inlägget delar jag mina egna erfarenheter och presenterar den data som hittills samlats in. Min synvinkel kommer säkert att betona boende i ett egnahemshus, eftersom uppvärmning förbrukar el på ett annat sätt än till exempel i ett radhus.
Först dock några ord om solpaneler. Paneler och system jämförs med varandra med ett kWp-värde (toppkilowatt), som beskriver panelernas effekt under vissa standardförhållanden. Man kan tänka sig det som panelernas maximala effekt, även om det inte är exakt sant. Close enough. Ju högre kWp-värde, desto mer el kan systemet potentiellt producera.
Ett solpanelsystem inkluderar förutom panelerna även en växelriktare, som omvandlar den elektriska energin från panelerna till en lämplig form för att matas in i fastighetens elnät. Växelriktaren är den dyraste enskilda delen av systemet och måste dimensioneras tillräckligt stor för att klara av panelernas producerade effekt. Till exempel är mitt eget system 4,32 kWp och växelriktaren är 6 kW. Många växelriktare erbjuder möjlighet till realtidsövervakning, vilket är en trevlig funktion. Vissa system inkluderar förstås också ett batterilager för att möjliggöra lagring av producerad el, så att överskottsproduktionen kan användas för eget bruk t.ex. på natten.
Vad är då den “rätta” storleken för systemet? Jag kan inte svara ordentligt, någon klokare kan göra det bättre. Jag ska dock försöka klargöra saken genom mitt eget system. För småskaliga producenter är elproduktionen skattefri, även försäljning av överskottsproduktion. Om panelerna däremot har skaffats i syfte att generera inkomst, och inte för eget bruk, ska skatt betalas (mer information från Skatteförvaltningens webbplats). Jag minns att gränsen åtminstone hos Helen var 100 kW, så man måste skaffa en hel del paneler för att överskrida det.
Tyvärr producerar panelerna oftast mest när den egna förbrukningen är som lägst. Det är alltså kanske inte meningsfullt att dimensionera systemet så att det inte finns något överskott alls. På sommaren går det mesta av produktionen till försäljning, men på våren och hösten går en helt annan del till eget bruk. Jag visar mina egna kurvor för detta lite längre ner.
Sedan till mina egna erfarenheter. Mitt eget system skaffades i mars 2022 och storleken är som tidigare nämnt 4,32 kWp (12 * 360 W paneler), priset var 8900€. Här är mitt första råd till den som överväger paneler: undersök priserna åtminstone översiktligt i förväg. Jag gjorde inte det och var bara entusiastisk över panelerna, vilket ledde till att jag betalade för mycket. Jag uppskattar att samma sak kunde ha fåtts upp till 2000€ billigare. Panelerna har en 25-årig produktionsgaranti (dvs. de producerar då fortfarande >80% av sin nominella effekt) och växelriktaren har 10 års garanti.
För installation av paneler får man hushållsavdrag. I mitt fall skrev det installerande företaget att arbetskostnaden var 3625€, varav 40% är 1450€. När självrisken är 100€, kan 1350€ räknas bort från panelernas pris efter avdraget (mer information från Skatteförvaltningens webbplats).
Överskottet kan säljas tillbaka till spotpris, eller åtminstone i Helens fall kan det “lagras” i ett virtuellt batteri, varvid man får 13 c/kWh (8/2022, priserna kan ändras). Jag ingick ett avtal om att sälja till spotpris. För såld el i Carunas nät behöver man inte betala någon överföringsavgift.
Vi bor i Lojo och vårt egnahemshus har ett brant tak och alla paneler är på en och samma taksida, som pekar ungefär mot sydost. Det finns inga skuggande träd framför, så en solig dag ser produktionsprofilen ungefär ut så här:
Sedan till den faktiska datan. Jag har beräknat panelernas intäkter en gång i månaden och ritat några kurvor. För att beräkna andelen för eget bruk har jag använt det nuvarande avtalet på 6,96 c/kWh (plus överföring ~7 c/kWh och skatt ~3 c/kWh), vilket nästa år kan vara något helt annat igen. Den sålda andelen har beräknats direkt från spotpriserna.
Vi börjar med april, som var den första hela månaden med paneler. April var ganska solig, även om det snöade en vecka i början. El producerades totalt 525,8 kWh och av detta gick 272,4 kWh till eget bruk. Medelpriset för såld el var 12 c/kWh.
Maj var också mycket solig och produktionen uppgick till 583,1 kWh, varav 232,05 kWh gick till eget bruk. I maj var utomhustemperaturen fortfarande relativt låg, vilket höjer panelernas verkningsgrad något (~5-10%). Medelpriset för såld el steg och var i maj redan 17 c/kWh.
I juni producerades det mycket el, 677 kWh (endast 203,9 kWh till egen förbrukning). Medelpriset för såld el var detsamma som i maj, 17 c/kWh.
Juli månads elproduktion låg ungefär på samma nivå som i maj. Däremot fortsatte spotpriserna att stiga och medelpriset för såld el var redan 26 c/kWh.
Sammanfattningsvis:
Säljarna lovordade att återbetalningstiden lätt skulle vara under 10 år. Och detta var alltså innan Ryssland invaderade Ukraina och priserna började skena även på sommaren. Visst, med de höjda priserna är vi betydligt närmare det påståendet, men mycket av det de sa var ganska nonsens.
Det vore kul att höra forummedlemmarnas tankar, erfarenheter och tips i ämnet. Många var intresserade av paneler när det diskuterades i Fikarummet. Hoppas denna inledning inte var alltför rörig ![]()
EDIT: korrigerade kolumnerna i den sista bilden.
EDIT2: lade till en anmärkning om överförings- och skatteandelen vid köp av el












