Asuntosalkku - Boliginvesteringsselskab til Helsinki Børsen

Her er opdateringsrapporten. For dem, der kender virksomheden, medførte H2 ikke store omvæltninger, hvilket heller ikke er ønskeligt i tilfælde af et boliginvesteringsselskab :smiley: Den operationelle præstation var lidt bedre end forventet. Vejledningen for det realiserede resultat var ret stærk, men det er svært at vurdere, hvor meget af det der indeholder profitable salg i Tallinn, som vil fortsætte. Hvis jeg ikke har vurderet balancens værdi forkert, er situationen interessant, da virksomheden er i stand til at sælge lejligheder over vurderingsværdierne og købe egne aktier. På kort sigt er effekten begrænset på grund af lav likviditet, men på lang sigt er dette efter min mening en betydelig faktor, og likviditeten vil sandsynligvis styrkes, hvis aktien forbliver på det nuværende niveau, og min tese viser sig at være korrekt. Jeg ser heller ikke, hvorfor et købstilbud rettet mod de 100 største ejere, ligesom Lemonsofts, ikke skulle være muligt.

I tilfældet med Asuntosalkku er det selvfølgelig godt at bemærke, at selvom NAV-rabatten er så betydelig, opfatter jeg virksomhedens investeringsprofil snarere som en stabil lavrisiko boliginvestering, der udmønter sig i køb af egne aktier og salg af lejligheder samt en gradvis stigning i værdiansættelsesniveauet herigennem. En hurtigere stigning i værdiansættelsen begrænses efter min mening stadig af den lave pengestrøm, det svage leje- og boligmarked i Finland samt de lave værdiansættelsesniveauer for sammenlignelige selskaber (især Kojamo).

11 Synes om