Det känns som att även om detta har behandlats många gånger här, blandar folk fortfarande ihop förskottsbetalning och extra amortering. För mig har dessa åtminstone fungerat som önskat varje gång, så länge jag har säkerställt att banktjänstemannen pratar om samma sak som jag.
Här är alltså en repetition:
Förskottsbetalning
Vid en förskottsbetalning riktas den extra inbetalningen inte mot skuldkapitalet, utan det belopp som överstiger den ursprungliga månadsamorteringen minskar endast framtida betalningsposter. Den ursprungliga betalningsplanen förblir alltså oförändrad.
Idén med förskottsbetalning är att betala framtida fakturor i förväg – på så sätt behöver man till exempel inte amortera på lånet under de kommande tre månaderna. Efter detta återgår betalningarna till det normala.
En förskottsbetalning är lönsam om man till exempel vill betala av den kommande sommarsemesterns låneamorteringar i förväg, så att man har mer pengar till förfogande under ledigheten. Lånets löptid förblir dock oförändrad med detta betalningssätt.
Extra amortering
En extra amortering är en enskild summa som minskar skuldbeloppet, det vill säga lånets kapital. Denna amortering är lönsam om man har en enskild, större summa tillgänglig. När det totala lånebeloppet minskar, minskar även de räntekostnader som tas ut på det.
Månadsbetalningarna förblir desamma, men den totala löptiden förkortas. En extra amortering minskar alltså lånets totala kostnader.