En annan synvinkel på prisutvecklingen för bostäder:
Bostadsprissvågen i slutet av 80-talet var verkligen unik i sin massivitet.
Min far sålde sin bondgård 1989 och köpte en “bra” investeringsetta i centrum av en liten stad i Tavastland.
4-5 år senare såldes en likadan etta i samma hus för nästan 60% billigare än vad min far betalade.
Inflationsjusterat har lägenhetens värde aldrig nått ens i närheten av samma nivå som det kostade på den ödesdigra handelsdagen 1989.
För att egendomen skulle ha behållit sitt värde mot inflationen, borde lägenhetens värde 2013 ha varit 90 000 euro.
Det var det inte, jag sålde den för 58 000 euro, vilket var ett bra pris jämfört med liknande objekt i området. Det blev över 30 000 euro “förlust” mot inflationen.
Idag borde man få 93 tusen euro för samma lägenhet för att den inflationsjusterat skulle ha behållit sitt värde från bubbeltoppen. Det får man förstås inte. Priserna ligger fortfarande mellan 50-60 tusen euro.
Om man hade lyckats köpa 2 ettor i samma hus 1994, precis vid botten av depressionen och till absoluta bottenpriser, skulle deras värde ha utvecklats positivt. Inte mycket, men ändå.
Priset på depressionslägenheterna, med ett totalt värde av 320 000 mark, skulle idag vara cirka 110 000 euro, vilket är 10 tusen euro per lägenhet högre än det inflationsjusterade inköpspriset.
Det vill säga, genom att köpa precis vid botten av depressionen har man uppnått en värdeökning på cirka 0,3% högre än inflationen. Det är inte en särskilt hög värdetillväxt.
Sammanfattningsvis. I genomsnitt har bostadspriserna i småstäder, inflationsjusterat, sjunkit de senaste 30 åren. Detta är en anledning till varför jag aldrig själv har velat binda mitt kapital i bostäder.
Inte ens genom att köpa vid botten av depressionen har man lyckats göra en ordentlig “vinst” på värdeökningen. Uthyrning är förvisso det väsentliga när det gäller avkastning, men om man har föreställt sig att prisutvecklingen för bostäder har varit gynnsam de senaste 30 åren, så har den inte varit det. Vi har hamnat efter inflationen, och ordentligt dessutom.