Assa Abloy: nøglen til låseindustriens og adgangskontrolløsningernes markeder

Mange tak, nu forstod jeg det faktisk overordnet set. Der kom lige en meddelelse om, at arrangementerne er afsluttet. Dette var en lidt større sag, end jeg først troede.

Ikke alle opkøb lykkes. Assa foretog en nedskrivning på 2,2 mia. SEK på noget Citizen ID.

2 Synes om

Assa Abloy har i årevis øget aktionærværdien gennem talrige mindre virksomhedsopkøb. Låseforretningen, som er baseret på lokale ”monopoler”, er vokset lønsomt. Dette har været min største enkeltinvestering, og jeg har været en tilfreds ejer. En dygtig ledelse har også nydt min tillid.

Nu er størrelsen på (og risikoen ved) opkøbene vokset. Desuden er fokuset efter min mening mindre skarpt end tidligere. Jeg frygter, at styringen af de mange opkøbte virksomheder kan blive vanskelig og medføre overraskelser for ejerne. Jeg er ikke længere lige så fortrøstningsfuld omkring selskabets succes som i de foregående 20 år. Jeg har derfor reduceret min ejerandel i løbet af de sidste to år. Det må vise sig, hvad fremtiden bringer.

5 Synes om

De er faktisk lykkedes med at vokse i årtier med denne strategi. Jeg er enig i, at størrelsesordenen nu er større end normalt og mere kompleks. Jeg stoler stadig på, at det gode arbejde fortsætter, med en rigtig god ledelse og kloge ejere. Latour og Melker Schörling er ejere, man kan stole på. Jeg er en meget langsigtet ejer og har tilføjet en lille portion i løbet af det seneste år.

4 Synes om

Kvartalsrapport Q2


Stærke resultater i andet kvartal

Andet kvartal

  • Nettoomsætningen steg med 17 % til 34.474 MSEK (29.466), med en organisk vækst på 3 % (13) og en tilkøbt nettovækst på 6 % (0). Valutakurser påvirkede salget med 8 % (12).
  • Meget stærk organisk salgsvækst i Global Technologies, god vækst i Americas, stabilt i Entrance Systems, mens det organiske salg faldt i Asia Pacific og EMEIA.
  • Opkøbet af Spectrum Brands’ Hardware and Home Improvement-division (HHI) blev gennemført i juni.
  • Frasalget af Emtek og Smart Residential-forretningen i USA og Canada til Fortune Brands blev gennemført i juni. Gevinsten ved frasalget, inklusive exit-omkostninger, udgjorde i alt 3.661 MSEK for kvartalet.
  • Nedskrivning af goodwill og andre immaterielle aktiver i Global Technologies medførte engangsomkostninger på 2.268 MSEK før skat.
  • Driftsresultatet1 (EBIT) steg med 25 % og udgjorde 5.500 MSEK (4.406), med en overskudsgrad på 16,0 % (15,0).
  • Overskudsgraden1 (EBIT) eksklusive opkøbet af HHI og frasalget af Emtek/U.S. Smart Residential var 16,7 %.
  • Nettoresultatet1 udgjorde 3.731 MSEK (3.156).
  • Resultat pr. aktie1 udgjorde 3,36 SEK (2,84).
  • Operationelt cash flow udgjorde 6.671 MSEK (3.787).

Ved ikke hvad konsensus forventede, men det ser ud til at køre godt derudad…



@Yu_Gong kunne vi få en virksomhedsside for Assa?

10 Synes om

Der er nu en ny side på Inderes 1.0: ASSA ABLOY - osake - Inderes

I Inderes 2.0 beta findes der allerede en side :slight_smile: ASSA ABLOY - osake - Inderes

Til orientering også @Miikka_Laitila

4 Synes om

Andet opkøb i træk fra Sydamerika

3 Synes om

Tredje kvartal

• Omsætningen steg med 16 % til 36.881 MSEK (31.820), hvoraf 1 % (14) var organisk vækst og 11 % (3) opkøbt vækst netto. Valutaeffekter påvirkede omsætningen med 4 % (16).

• En god organisk salgsvækst blev fremvist af Global Technologies og Americas, stabilt organisk salg for Entrance Systems, mens det organiske salg faldt for Asia Pacific og EMEIA.

• Ti opkøb blev indgået i kvartalet med en samlet årsomsætning på ca. 2.000 MSEK.

• EBITA-marginen var 16,7 % (16,2).

• Driftsresultatet1 (EBIT) steg med 16 % og udgjorde 5.777 MSEK (4.973), med en overskudsgrad på 15,7 % (15,6).

• Overskudsgraden1 (EBIT) eksklusive opkøbet af HHI og frasalget af Emtek/U.S. Smart Residential udgjorde rekordhøje 17,4 %.

• Nettoresultatet1 udgjorde 3.656 MSEK (3.552).

• Resultat pr. aktie1 udgjorde 3,31 SEK (3,20).

• Det operative cash flow udgjorde rekordhøje 7.177 MSEK (4.520).


Edit. Jeg ved ikke, hvad markedet forventede, men tallene var vist helt fine

11 Synes om

Fjerde kvartal

-Omsætningen steg med 12 % til 36.970 MSEK (32.915), hvoraf 0 % (9) var positiv organisk vækst og 11 % (5) erhvervet vækst netto. Valutaeffekter påvirkede omsætningen med 1 % (14).

-Stærk organisk salgsvækst blev fremvist af Americas og god vækst for Entrance Systems, mens det organiske salg faldt for Asia Pacific, EMEIA og Global Technologies.

-Seks opkøb blev indgået med en samlet årsomsætning på ca. 900 MSEK.

-Driftsresultatet1 (EBIT) steg med 11 % og udgjorde 5.722 MSEK (5.152), med en overskudsgrad på 15,5 % (15,7).

-Overskudsgraden1 (EBIT) eksklusive opkøbet af HHI og frasalget af Emtek/U.S. Smart Residential udgjorde 16,8 %.

-Nettoresultatet1 udgjorde 3.969 MSEK (3.729).

-Resultat pr. aktie1 udgjorde 3,56 SEK (3,36).

-Operationelt cashflow udgjorde rekordhøje 7.315 MSEK (6.588).

-Bestyrelsen foreslår et udbytte for 2023 på 5,40 kroner (4,80) pr. aktie, ligeligt fordelt på to forskellige betalingstidspunkter.


Den organiske vækst faldt da godt nok til jorden i Q4. I Q4’22 var den organiske vækst i det mindste 9 %. Jeg ved ikke, hvad markedet forventede.

7 Synes om

https://www.inderes.se/releases/assa-abloy-quarterly-report-q1-2024

Organisk vækst aftager

Screenshot_20240424_092803_Samsung Notes

4 Synes om

Q1-resultatet er ude, organisk vækst for første gang siden Q3 -23. Eftermarkedet (vedligeholdelse, reparation) er tilsyneladende i en vigtig rolle, når markedet ellers er trægt. Opkøb (og salg?) sænkede marginen en smule, efter sigende midlertidigt.
image

10 Synes om

Jeg kiggede på de langsigtede tal, og rentabiliteten har været på et godt niveau, både hvad angår indtægtsstrøm og kapital. (Der er et engangsdyk i 2018, er der nogen, der husker, hvad det var?).

image

Jeg kiggede hurtigt på de seneste tal (2013-2024), og rentabiliteten er på et godt niveau, gældsætningen er måske lidt højere, virksomheden er vokset stille og roligt, der investeres i produktudvikling, og udbyttet har været bæredygtigt. Virksomhedsopkøb er så en risiko, hvordan de lykkes.

Jeg fik ikke hurtigt klarhed over konkurrencen, hvad de traditionelle konkurrenters rolle er, og om der på den anden side er nye aktører, der kan ryste situationen.

Jeg kan ikke rigtig sige noget klogt om værdiansættelsen, da det ikke er min styrke. Seneste nøgletal: P/E 23,5 (tot), udbytteafkast 1,7% og EV/MCap = 118%.

Det ser umiddelbart helt OK ud, jeg må dykke dybere ned i dette.

6 Synes om

Gode tal fra Abloy!

5 Synes om

Jeg downloadede ASSA ABLOY’s samlede finansielle data for 2013-2024 for sjov for at lave et “reality check” på, hvad virksomheden har været i stand til på lang sigt. Det giver nogle retningslinjer for realismen af målene, selvom fortiden ikke er en garanti for fremtiden, men det fortæller dog noget. Jeg inkluderede også virksomhedens mål, så I kan sammenligne. De realiserede væksttal for 2013-2024, annualiseret:

Omsætning +9,9% p.a. - mål 10%

Resultat +10,5% p.a.

Aktiekurs +9,3% p.a.

Udbytte +9,9% p.a.

Altså en virksomhed, der vokser med ca. +10% på alle parametre.

Derudover skal vi nævne driftsmarginen, som i gennemsnit har været 15,7% og målet er 16-17%. Driftsmarginen har været meget stabil over årene, variationen har været minimal.

Altså meget “jordnære” mål i forhold til virksomhedens historie.

PS. Man skal give anerkendelse for at dele sådanne finansielle data, alle nøgletal og nøgleindikatorer kan downloades pænt som et Excel-regneark. Når tallene nu er der, er det unødvendigt at holde dem tilbage. :smiley:

25 Synes om

Jeg har først lige bemærket, at OP udgiver analyse af Assa Abloy. Der er en helt frisk analyse med KØB-anbefaling, kursmål 360 SEK.

Analysen er ikke OP’s egen produktion, men lavet af en samarbejdspartner.

6 Synes om

ASSA ABLOY har opkøbt Kentix GmbH (“Kentix”), en tysk designer og producent af overvågnings- og adgangskontrolprodukter til datacentre

ASSA ABLOY har opkøbt Kentix GmbH (“Kentix”), en tysk designer og producent af overvågnings- og adgangskontrolprodukter til datacentre.

“Jeg er meget glad for at byde Kentix velkommen til ASSA ABLOY. Dette opkøb leverer på vores strategi om at tilføje komplementære produkter og løsninger til vores kerneforretning,” siger Nico Delvaux, President og CEO for ASSA ABLOY.

“Jeg er begejstret for, at Kentix vil tilslutte sig EMEIA Divisionen. Deres stærke ekspertise inden for adgangskontrolprodukter til datacentre stemmer godt overens med vores vision for segmentet Digital & Access Solutions. Kentix vil udvide vores kapacitet inden for det hurtigtvoksende datacentersegment ved at levere en integreret, fremtidssikret sikkerhedsløsning, der komplementerer vores portefølje og positionerer os godt i denne kritiske vertikal. Vi byder teamet hos Kentix velkommen til ASSA ABLOY-familien,” siger Neil Vann, Executive Vice President for ASSA ABLOY og Head of EMEIA Division.

**Kentix blev etableret i 2008 og har omkring 40 ansatte. Hovedkontoret og fabrikken er placeret i Idar-Oberstein, Tyskland. **

Salg for 2024 udgjorde omkring 8 MEUR (ca. 90 MSEK) med en god EBIT-margin. Opkøbet vil være indtægtsforøgende for EPS fra starten.

3 Synes om

Den nye kvartalsrapport blev offentliggjort i dag. God rentabilitet med en vis vækst. Resumé og link er vedhæftet:

10 Synes om

ASSA ABLOY har erhvervet NSP Security (“NSP”) i Storbritannien, en virksomhed, der leverer design, fremstilling og installation af adgangskontrolløsninger, primært inden for segmentet for studieboliger.

5 Synes om

Det er også en nyhed, og det er dejligt, hvis vi kan få gang i diskussionen her!
Størrelsen på opkøbet er ret lille: NSP’s omsætning er godt 9 mio. euro i 2024.
Det er dog i tråd med strategien; ASSA’s mål er at vokse 5 % årligt gennem M&A + organisk.
2025-resultatet kommer i overmorgen torsdag, er der overraskelser i vente?

1 Synes om

ASSA ABLOY har erhvervet Rollerdoor Group (“Rollerdoor”), en producent af ledhejseporte baseret i Portugal.

4 Synes om

ASSA ABLOY køber Sentinel Dock & Door i Canada

02.06.2026 kl. 09.00

2 Synes om