Aspo - Diversificeret virksomhed

Jeg bemærkede, at Aspo ikke har sin egen tråd endnu, så lad os oprette en.

Aspo er en af de “sidste mohikanere”, når det kommer til konglomerater: Aspo ejer fire datterselskaber, hvoraf det mest betydningsfulde er rederiet ESL Shipping. De øvrige er kemikaliedistributøren Telko, Leipurin og Kauko. Aspos specialitet er et stærkt fokus på Rusland og det øvrige østmarked, som mange finske virksomheder ellers har trukket sig ud af i de seneste år.

Når man ser på omsætning og udbytte, har Aspo sejlet ganske stabilt de seneste 10 år:

17
51

Aspo deltager i ROAST i morgen, du kan indsende svære spørgsmål her https://www.inderes.fi/fi/videot/roast-aspo-27112018

Bemærk: Optagelsen vil være tilgængelig samme sted, hvis du læser dette senere.

Aspos omfattende rapport er også stadig ret aktuel og kan findes her https://www.inderes.fi/fi/kahden-kerroksen-vakea-0

4 Synes om

Af en eller anden grund har Aspo endnu ikke skabt debat :slight_smile:

Virksomhedens diversificerede historie fik i går en væsentlig, men ikke helt uventet, nyhed, da Aspo nedskriver Kauko og sælger/omstrukturerer dets dele. Kauko har været “Aspo-familiens” problembarn lige fra starten. På grund af nedskrivningen udstedte virksomheden også en negativ prognose for resten af året.

Her er Ollis morgenkommentar om emnet:

“Vi anser den kontrollerede afvikling af Kauko for at være den rigtige løsning, da virksomheden har underpræsteret i lang tid, og dens driftsresultat har været omkring nul eller let negativt. Sidste sommer stoppede Kauko allerede sin tabsgivende softwareudviklingsvirksomhed.”

hvad laver den bager?

Fra Saul’s martsrapport:
“Leipurin er et serviceselskab, der opererer inden for bageri- og konditoriprodukter, fødevareindustrien og, i overensstemmelse med den fornyede strategi, også inden for out-of-home (OOH) markederne. Leipurins løsninger omfatter blandt andet produktudvikling, opskrifter, råvarer, træning og udstyr helt op til design af salgssteder.”

Jeg har været med Aspo siden den tidligere administrerende direktørs embedsperiode, og efter hans skifte til bestyrelsen har Aki Ojanen fortsat med at varetage ejerens interesser. Jeg kan godt lide denne form for langsigtede tilgang, og jeg har købt flere aktier til min portefølje ved fald.

Med renterne, der nu (måske) er på vej op, bekymrer virksomhedens gæld mig en smule, men de har altid klaret den før :blush:

1 Synes om

Aspon generalforsamling vises på InderesTV næste tirsdag :smiling_face_with_three_hearts: Aspon yhtiökokous 2019 9.4.2019 kello 10:00 alkaen - Inderes

1 Synes om

Gad vide om kranerne virker… håber der ikke er nogen overraskelser.

I morgen tidlig er der interview til Aspos generalforsamling. Inden da er her et interview fra sidste år: https://www.inderes.fi/fi/file/aspo-yhtiokokous-2018-haastattelu

På spørgsmålet “hvor Asop skal lykkes i 2018” kom følgende svar:

1. Nye skibsinvesteringer skal begynde at give afkast (kranproblemer ødelagde dette)
  2. Telko skal vokse, og rentabiliteten skal forbedres (dette lykkedes godt, især med rentabiliteten)
  3. Leipurin skal fortsætte sin turnaround (middelmådig præstation, rentabiliteten forbedredes, men mindre end forventet).
1 Synes om

Var det seneste kvartal ikke ret godt, over det hele? Tallene skyldes vel ikke den nye IFRS-standard?

Den levede dog ikke helt op til vores forventninger, da referenceperioden var svag på grund af koldt vejr. IFRS16 øgede driftsresultatet marginalt med kun 0,2 mio. EUR. Nedenfor kan du se, hvad der blev forventet.

Hvor meget vil de reparerede kraner påvirke Aspos resultat, nu vil de vel blive flyttet til at transportere stål, hvor de skulle?

Hej. Vi kommenterede på dette i opdateringsrapporten Odotamme tuloskasvusta vielä konkretiaa - Inderes

1 Synes om

Tj. nævnte i præsentationsvideoen, at de nye skibe havde været i SSAB’s brug i 1 måned og allerede producerede, men først fuldt ud i Q3.

.

Q3 var tydeligt under både vores og konsensus’ forventninger. ESL’s resultatforbedring var tydeligt mere afdæmpet end forventet, og det præ-cykliske Telkos resultat faldt tydeligt.

2 Synes om

7,80 og salg ses i Aspo-sektionen der, kommer begrundelsen i morgen?

Kommer til aamari

1 Synes om

Jeg solgte faktisk i går til en god pris på 8,6. Jeg tror, jeg kan købe tilbage til et passende niveau under 8. Hvad ville være passende? 7,4 kunne være godt.

1 Synes om

Ville et niveau på 7,8 EUR være ok ifølge Inderes, eller burde det være lavere?

{“content”:“Hvis der intet kom ud af købet af KaukoTelko, udover erfaring, er aktiens værdi nok ikke så høj?”,“target_locale”:“da”}

Ja, der kom meget ud af KaukoTelko-opkøbet. Aftalen fra 2008 var faktisk rigtig god for aktionærerne. Her er et par billeder fra vores omfattende rapport (Tulosparannus yhä selvemmin varustamon harteilla - Inderes):

2 Synes om

ASPO Oyj
Insiderinformation
20.11.2019 kl. 14.45

Resultatadvarsel: Aspo sænker sin 2019-guidance

Baseret på dets estimerede resultat for sidste kvartal har Aspo Oyj besluttet at sænke sin guidance for hele 2019.

Årsagerne til den sænkede guidance er et betydeligt fald i transportvolumen inden for stålindustrien i koncernens rederivirksomhed, som var mere end forventet, og et markant fald i efterspørgslen fra industrikunder på Telkos vestlige markeder.

Ny guidance

Aspos driftsresultat i 2019 vil være højere end i 2018 (20,6 mio. euro).

Gammel guidance

Aspos driftsresultat vil være 24-30 mio. euro (20,6) i 2019.

Aspo offentliggør sin årsregnskabsmeddelelse for 2019 den 13. februar 2020.

ASPO Oyj

Aki Ojanen
Administrerende direktør

Yderligere information:
Aki Ojanen, Administrerende direktør for Aspo Oyj, tlf. +358 9 5211, +358 400 106 592

DISTRIBUTION:
NASDAQ OMX Helsinki
Større medier
www.aspo.fi

igen en advarsel. Det var rart at forlade niveauet 8,6. Snart kunne man overveje at købe, bare kursen bliver LAV nok!

5 Synes om