Arvo Sijoitusosuuskunta - Kassflöde till ägarna

Frans-Mikael Rostedt har gjort en ny och omfattande bolagsanalys om Arvo efter H2-resultatet. :slight_smile:

Vi höjer vår riktkurs till 83 euro (tidigare 79 €), men tar en paus i andelen och går över till Minska (tidigare Öka). Verkligt värde på Arvos investeringsportfölj fortsatte att stiga och förslaget till andelsränta var något högre än våra förväntningar. Vår summan-av-delarna-kalkyl steg något och andelens rabatt i förhållande till vår kalkyl har fortsatt att krympa, men uppgår fortfarande till -32 %. Den tydligaste potentialen är dock enligt vår mening till stor del förbrukad, men vårens starka andelsränta på cirka 7 % (5–6 % under de kommande åren) stöder avkastningsförväntningen. Den totala avkastningsförväntningen hamnar dock något under vårt avkastningskrav, då vi anser att många centrala innehav nu är ganska rimligt värderade.

1 gillning

Arvos direktavkastning är nästan 7 % med dagens kurs. Det är nog inte många som når samma direktavkastning.

2 gillningar

Hanza publicerade en riktigt bra rapport, åtminstone enligt marknaden. Kursen är upp cirka +16 %. Den svänger dock kraftigt fram och tillbaka. Riktigt trevligt ur Arvos perspektiv. Värdet på dess Hanza-innehav steg riktigt fint idag.

I Arvos bokslut nämns: ”Arvo blev därmed en av HANZA:s största ägare med en ägarandel på knappt två procent. Till de 896 806 aktier som Arvo äger hör en tidsbegränsad överlåtelsebegränsningsperiod”

För tillfället är Hanzas kurs +21 SEK, vilket ur Arvos perspektiv innebär:
896 806 x 21 SEK = 18 832 926 SEK i vinst (jag upprepar att kursen svänger kraftigt). Omräknat till euro är detta 1,76 miljoner euro.

Hanza höjer utdelningen rejält från föregående år: ”The Board of Directors proposes a dividend of SEK 1.50 per share (0.80)”. Detta är en fantastisk sak för Arvo och dess ägare, särskilt om man är ute efter insatsränta. Arvo får 1 345 209 SEK i utdelning från Hanza, vilket med nuvarande växelkurs omräknat till euro är cirka 126 000 €.

6 gillningar

Ja, marknaden verkade gilla Hanzas resultat :slightly_smiling_face:

Hanzas utdelning syns till viss del även i Arvos siffror, men en större resultateffekt kommer när bolaget minskar sitt innehav i Hanza. Såvitt jag förstår är innehavet upptaget till anskaffningsvärde i balansräkningen, vilket innebär att en betydande vinst bokförs vid försäljningstillfället. Om Arvo följer sin utdelningspolicy kommer detta att synas tydligt i andelsräntan. YTD-kursuppgång ca 20 % och 12 mån. ca 90 %.

Jag hittade inte direkt någonstans hur lång lock-up-period bolaget har för försäljning av aktier. Har @Frans-Mikael_Rostedt mer information om detta? Och om ni vågar spekulera, tror ni att Arvo kommer att försöka minska sitt innehav så snart det är möjligt? Bolagets andel av Arvos investeringsportfölj är redan ganska betydande till följd av kursuppgången, så en minskning vore motiverad även av diversifieringsskäl.

5 gillningar

Verkligen stark utveckling.

Detta har inte kommunicerats utåt, även om jag har försökt höra mig för en hel del :slight_smile: I BMK-affären var lock-up-perioderna upp till 3 år, men aktier frigörs också stegvis vid 12 och 24 månader.

Själv ser jag det som ganska sannolikt att Arvo minskar sitt innehav, eftersom vikten har blivit ganska stor i förhållande till Arvos typiska viktning, precis som du sa.

4 gillningar

Snyggt! Följande siffror kan låta höga till en början, men Arvo borde kunna nå ett resultat på 10 euro/aktie ganska enkelt. Och det behöver inte ens vara ett toppläge för exits (då borde resultatet ligga på 15–18 euro). De där 10 euro/aktie når Arvo med en avkastning på eget kapital på drygt 8 % (eget kapital per aktie är ca 120 euro). Utöver en stark utdelning borde styrelsen se till att få igång återköp av egna andelar för att minska överkapitaliseringen.

1 gillning

Utöver den initiala köpeskillingen kan en tilläggsköpeskilling på upp till 15 miljoner euro betalas, beroende på den ekonomiska utvecklingen i Leden. Tilläggsköpeskillingen uppskattades i förvärvsanalysen till 56 miljoner kronor (5 miljoner euro), vilket diskonteras till 53 miljoner kronor. Under det tredje kvartalet 2025 omvärderades den uppskattade köpeskillingen. Återföringen, redovisad som övriga rörelseintäkter, justerad för diskontering, uppgår till 53 miljoner kronor.

Om jag förstår Hanzas rapport rätt så har de ännu inte löst upp reserveringen för tilläggsköpeskillingen i Leden-affären. De har bara sänkt den från 56 → 53 MSEK efter Q3. :thinking: Kanske det kan komma något mer därifrån. Arvos andel av Leden var ju runt 30 %.

Arvo Sijoitusosuuskunta har sålt alla sina 896 806 aktier i HANZA AB till ett försäljningspris på cirka 139,5 miljoner kronor (MSEK), vilket innebär en positiv resultateffekt på cirka 6,8 miljoner euro (MEUR) för innevarande räkenskapsår. Den slutliga reavinsten fastställs i samband med avräkningen av affärerna när valutakursdifferensen preciseras.

Där såldes Hanza-aktierna. När man tittar på Hanzas värdering, som vid en snabb blick ligger på cirka P/E 30 (uppgiften stämmer inte nödvändigtvis), så får man vara nöjd med försäljningen. Andelsräntan lär bli bra även nästa år.

8 gillningar

Starkt. Det torde innebära att om det förverkligas så eller ungefär så, blir det redan ca 6,5 euro i EPS när man beaktar bolagsskatten. Stark start på året och bra driv. Dessutom har bolaget ränteplaceringar m.m., så det bådar gott​:+1:

2 gillningar

Lock-up-avtalen löpte ut snabbt och Arvo tryckte på avtryckaren snabbare än vad jag åtminstone hade förväntat mig. HANZAs utveckling har visserligen varit bra, men enligt min mening (imo) börjar förväntningarna också bli ganska höga. Värderingen (Tikr som källa) ligger på en justerad EV/EBIT-nivå på cirka 14,5x för de kommande 12 månaderna, vilket är en ganska hög nivå i förhållande till historiken och jämförbara kontraktstillverkare. Även förväntningarna på bolagets framtida lönsamhet har stigit tydligt, då EV/Omsättning (kommande 12 månader) ligger på bolagets historiskt högsta nivå, 1,12x. I genomsnitt har nivån varit 0,70x under 2020-talet.

En hög värdering hjälper till vid värdeskapande genom företagsköp, men jag skulle inte heller bli förvånad över små växtvärksproblem, då storleksklassen redan har mer än fördubblats jämfört med 2024.

Jag uppdaterade min syn till positiv även på kort sikt. Jag bedömer att Arvo nu kan betala en genomsnittlig insatsränta på 7,2 % under de kommande tre åren. Denna stärkta utsikt för insatsräntan i kombination med en låg balansräkningsbaserad värdering och en bra affärstrend gör den förväntade avkastningen attraktiv. En stabil profil, låg värdering och en väl diversifierad portfölj framstår också enligt min mening som fördelaktiga i den nuvarande volatila marknaden, där värderingsnivåerna i genomsnitt har stigit tydligt.

Här är min fullständiga uppdatering.

12 gillningar

Håller med om Hanzas värdering och att det var ett bra tillfälle att göra en exit nu. Jag skulle säga att uppskattningen av andelsräntan är bra och konservativ, men det beror förstås på om det blir fler exiter. Dessutom skulle bolaget tack vare sin mycket starka soliditet kunna förvärva egna andelar och skapa likviditet på marknaden utan att utdelningen blir lidande. En fantastisk exit och hela Hanza-caset!

3 gillningar

Instämmer helt. I Arvos fall skulle jag se det som en mycket förnuftig kapitalallokering att börja återköpa egna andelar. Särskilt när det finns så mycket likvida medel. Detta skulle vara en tydlig drivkraft för att minska substansrabatten.

4 gillningar

Jag stöder återköp av egna aktier, det vore förnuftigt nu!

Finns det ett bemyndigande för återköp av egna aktier? Jag hittade inget vid en snabb anblick. Till och med nu efter nyheterna är omsättningen knapp och spreaden ofta stor. Det skulle definitivt effektivisera prissättningen.

EDIT: Är till och med bolagsformen och andelslagets stadgar ett hinder här…

3 gillningar

Företagsformen begränsar inte detta, men för närvarande har styrelsen inget bemyndigande från andelslagsstämman att förvärva egna andelar. Så ett sådant skulle behövas från vårens andelslagsstämma :slight_smile:

8 gillningar

Precis så, instämmer helt. Detta skulle tillföra likviditet till aktien och genom makuleringar stödja EPS-utvecklingen, om det genomfördes under flera år framöver. Skulle det till och med få ordföranden för ”återköpspartiet” intresserad av aktien?:thinking: Hoppas att styrelsen fattar beslut som gynnar oss alla.

2 gillningar

Arvo gjorde en tilläggsinvestering i Nordic Bites Group (minoritetsinvestering med Juuri Partners) för att möjliggöra företagsförvärv och tillväxtplanen. Samtidigt förvärvar NBG nio Subway-restauranger i områdena Åbo, Tammerfors, Nokia och Salo och ökar antalet egna restauranger till drygt hundra. Förra året växte företaget med 32 %. Jag antar att den nu gjorda tilläggsinvesteringen är relativt liten. Storleken eller värderingen kommenterades dock inte, men storleken kommer sannolikt att framgå av halvårsrapporten.

5 gillningar