Lock-up-avtalen löpte ut snabbt och Arvo tryckte på avtryckaren snabbare än vad jag åtminstone hade förväntat mig. HANZAs utveckling har visserligen varit bra, men enligt min mening (imo) börjar förväntningarna också bli ganska höga. Värderingen (Tikr som källa) ligger på en justerad EV/EBIT-nivå på cirka 14,5x för de kommande 12 månaderna, vilket är en ganska hög nivå i förhållande till historiken och jämförbara kontraktstillverkare. Även förväntningarna på bolagets framtida lönsamhet har stigit tydligt, då EV/Omsättning (kommande 12 månader) ligger på bolagets historiskt högsta nivå, 1,12x. I genomsnitt har nivån varit 0,70x under 2020-talet.
En hög värdering hjälper till vid värdeskapande genom företagsköp, men jag skulle inte heller bli förvånad över små växtvärksproblem, då storleksklassen redan har mer än fördubblats jämfört med 2024.
Jag uppdaterade min syn till positiv även på kort sikt. Jag bedömer att Arvo nu kan betala en genomsnittlig insatsränta på 7,2 % under de kommande tre åren. Denna stärkta utsikt för insatsräntan i kombination med en låg balansräkningsbaserad värdering och en bra affärstrend gör den förväntade avkastningen attraktiv. En stabil profil, låg värdering och en väl diversifierad portfölj framstår också enligt min mening som fördelaktiga i den nuvarande volatila marknaden, där värderingsnivåerna i genomsnitt har stigit tydligt.