Och tydligen på den svenska sidan förhåller man sig ganska välvilligt till gruvindustrin, om till och med en hel by i Kiruna flyttas ur vägen för malmfyndigheten. Handel bedrivs på helt andra nivåer och om bara någon kunnig person kan gräva fram de svenska tidningarna och vad som skrivs om fyndigheten.
Det är sant att Sverige juridiskt sett är välvilligt inställt till gruvor. Och för investeraren passar detta. Jag känner till Kirunagruvan tillräckligt väl, eftersom jag har varit inne i gruvan, sett sänkningsförskjutningarna och den nya flyttade staden. Malmen är bara så massiv och den har brutits redan före krigen, så historien är lite annorlunda. Kiruna är byggt på grund av gruvan, inte tvärtom. Jag har också besökt flera andra gruvor i norra Sverige, så jag behöver inte förlita mig enbart på nyheter. Men, att man i Finland inte kan något eller inte gör något rätt, stämmer inte. Varje malmfält har sin egen historia, sin miljö (med eller utan skyddade områden) och lokala människor runt omkring som måste hållas nöjda.
Om du bara kan gräva fram data om Arktis mineraliseringsresultat och möjligheter, så vore det toppen. I sig finns det kompetenta experter i företagets ledning och bland ägarna, och inga marknadsförare. Såvitt jag förstår är de nuvarande resultaten bara en liten del av hela området. Diskussionen om mineraler är nu ett hett ämne.
Sådana sedimentära skiktade koppar-silvermalmer är verkligen intressanta.

Den malmen lutar i en vinkel på 10-30 grader in i berget och böljar lite som ett lakan inuti berget. Delar av lakanets kanter har blottats och där har denna Dingelvik MRE gjorts på ett ställe.

Här syns ”lakanet”, det vill säga malmsedimentlagret, bättre. På vissa ställen har det blottats även på andra platser än bara vid kanterna. Det finns väldigt lite data. Det fina med detta är att när denna geologi har börjat klarna och bland annat geofysiska mätningar görs, så kan dessa killar borra nästan var som helst med en brant vinkel och penetrera mer av detta lakan. Denna malm kan vara riktigt stor.

Infrastrukturen är i ordning och intill går en järnväg och kraftledningar. Det blir en underjordisk gruva av detta om det blir något, och det är bra, eftersom man knappast skulle vilja ha några gigantiska dagbrott i södra Sverige. Malmen är inte särskilt rik jämfört med de bästa motsvarande malmerna genom tiderna, men svenskarna är duktiga på att utnyttja sina stora, inte så superrika malmer.
Tack och bra sammanställningar. I dessa är reserverna intressanta, och vid första anblicken är koppar och silver mineraler som förbrukas rikligt i industriella processer, såsom batterier och elrelaterade produkter. Det verkar finnas sådana kopparrör även i VVS-konstruktioner
. Infrastruktur som tillägg, vars byggande kostar mycket, vilket innebär att aktörerna har goda förutsättningar. I ägarkommunen finns erfaret folk och kunniga personer. Idag presenterar bolagsledningen nya forskningsresultat och fyndigheter. Vi hoppas på nyheter från Norge.
Ett utmärkt team levererar och den länge efterlängtade träffen kom äntligen. Även om de preliminära resultaten är lovande och det finns potential att skapa betydande mervärde med ytterligare borrningar, är detta traditionellt den punkt där det kan vara en bra tid att lätta på Arctic-andelen i sin egen portfölj:

Arctic Mineral är ett smart företag i den meningen att de, såvitt jag förstår, försöker sälja fyndigheten till ett större bolag så snart som möjligt och inte försöker öppna en egen gruva, vilket i Sverige lätt skulle kunna ta 10 år förutsatt att finansiering finns.
När det gäller malmens rikedom, så kommer en kommersiell gruva sannolikt att uppstå med dessa procentandelar om geologin tillåter det, såvida inte Ivanhoe eller någon annan hittar nya gigantiska koppargruvor i Afrika och trycker ner kopparpriset.
Nu när det finns enorm osäkerhet i världsekonomin tror jag inte att det kommer att vara trångt med köpare, så Arctic kommer nog att göra ett par finansieringsrundor och borra i ytterligare ett par år innan nästa större vinst kommer.
Man försöker också sälja norska Bidjovagge, men det går inte riktigt, särskilt när den lokala samiska maffian motsätter sig gruvprojektet.
Jag tycker att norska Bidjovagge är obetydligt litet jämfört med Hennes Bay. Företaget hade konstaterat (och jag med) att det undersökta området i Dingelvik är 5% av hela malmskiktets område. Jag säger inte att koncentrationen/tjockleken skulle vara tillräcklig i hela området. Men jag skulle inte bli förvånad om malmmängden mångfaldigades.
En bra poäng är aktiekursens nedgång efter fyndet. Det kan vara så att aktien sjunker på kort sikt. Men är 30-40 ME ett tillräckligt värde för företaget? Det låter fortfarande billigt med denna potential.
Jag anser också att det kommer att bli en gruva där. Och inte nödvändigtvis bara en gruva. Det kan vara så att det skiktet bryts från flera underjordiska gruvor.
Ja, och jag håller med. Jag förstod också att endast ett litet område har undersökts hittills, och om mer hittas kan det vara vad som helst från hundra miljoner och uppåt.