Q4-kvartalsuppdateringen är för min del ganska kortfattad. Byggarbetet fortsätter med en ny entreprenör och är åtminstone tills vidare enligt tidplan och budget. Låt oss hoppas på bättre hållbarhet i båda avseenden än med den förra…
Fiskarna växer och när våren kommer förväntas laxens tillväxt fortsätta snabbare än Skrettings tillväxtkurva. Just nu ligger tillväxttakten cirka 25–30 procent före. Utöver tillväxten är den låga dödligheten bland fiskarna glädjande. Inom kort kommer företaget att offentliggöra sin ”post-smolt”-lösning, det vill säga till vem och till vilket pris en del av de uppfödda laxarna säljs till andra fiskodlare. Det blir intressant att se hur operationen påverkar dödligheten för de fiskar som blir kvar i bassängen.
De biologiska förhållandena verkar vara utmärkta. Det byggda genomströmningssystemet fungerar uppenbarligen enligt plan. Om man kan dra några slutsatser av dödligheten kan man anta att även fiskens kvalitet (som förväntat) ligger på en bättre nivå än hos motsvarigheterna i nätkassar.
Jag har samlat statusinformation om bassängerna i tabellen nedan, både de som är i bruk och de som fortfarande är under byggnation. De nya bassängerna behövs för att ”yngelbassängerna” inte ska bli för trånga och för att fiskarnas fortsatta tillväxt inte ska äventyras.
Status 22.2.
| K0 | K1 | K2 | K3 | K4 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Startdatum | 30.09.26 | 10–12.11.26 | Q2/Q3/2026 | Q2/2026 | Q3/2026 |
| Antal fiskar vid start | 350000 | 750000 | |||
| Genomsnittlig startvikt | 180 | 160 | |||
| Överlevnadsgrad | 99.58% | 99.59 % | |||
| Genomsnittlig vikt | 1 350 gram | 576 gram | |||
| Foderkvot (FCR) | 0.97 | 0.88 | |||
| Biomassa (laxens vikt, ton) | 471 | 431 |
Uppföljningen under våren och sommaren kommer, förutom på ”mellanförsäljningen”, att fokusera på slutförandet av de nya bassängerna. Efter detta år kommer det, såvitt jag förstår, att finnas tillräckligt med bassänger för en hel produktionscykel (startuppfödningsbassäng, slutuppfödningsbassänger). Byggschemat för de efterföljande har ännu inte kommunicerats, men den grundläggande infrastrukturen för dem är redan på plats tack vare den initiala investeringen.