Analytikernas arbetskvalitet / erfarenheter

Hej,

Nyheten bakom länken tog upp ämnet igen… Kortfattat: nyheten rapporterar att Atrias rekommendationer inte har uppdaterats trots att företaget gav en negativ rapport den 13 juli, dvs. för tre börsdagar sedan (med helgen emellan).

• Varför verkar det som att vissa analytiker “inte bemödar sig” om att grundligt och SNABBT uppdatera informationen?

• Så vitt jag vet följs Atria av finska banker (OP och någon annan?). Berättar detta om de stora traditionella bankernas dåliga arbetskvalitet, brist på resurser eller något annat (man försöker i första hand styra allmänheten till dyra investeringsfonder e.d.). Generellt sett anser jag att djupet i de finska traditionella bankernas analyser inte alls är i närheten av Inderes nivå…

• Internationellt har samma fenomen observerats i t.ex. Nokia, jag minns hur Mikael har berättat i sina förhandsvideor inför kvartalsrapporterna (under det senaste året) att alla analytiker inte verkar vara uppdaterade om företagets situation. Det känns på något sätt otroligt att samma fenomen förekommer i så stora företag.

Väcker det några kommentarer? Har någon annan undrat över samma sak?

9 gillningar

{“content”:“Jag har märkt samma sak. Jag använde OP-bankens analyser tidigare, men jag insåg att de inte var meningsfulla. Även Kauppalehti gör bättre analyser, och det är numera bara skämt. Bankernas problem är att de tjänar så bra på att lura människor att köpa dyra fonder, därför lönar det sig inte att göra bra analyser som ger mervärde, eftersom människor med hjälp av dem skulle investera själva och inte köpa fonder som bankerna tjänar pengar på.”,“target_locale”:“sv”}

4 gillningar

Kvaliteten på analytikerns arbete märks även på de priser som Inderes vinner. De delas ut baserat på träffsäkerhet, och Inderes har under de senaste åren alltid legat i topp, till skillnad från bankernas “analytiker”.

1 gillning

De smartaste personerna gör väl mestadels något annat än gratis analyser för konsumentkunder. Bankernas aktieanalyser är mest marknadsföring, men man kan ibland få några idéer från dem också.

1 gillning