{“content”:“Var beställer ni analyser av utländska aktier? Jag har lärt mig att uppskatta Inderes grundliga analyser som grund för att köpa och sälja aktier, och jag skulle vilja läsa liknande analyser av aktier från andra börser (främst teknik). Vilken prisvärd tjänst (max cirka 150 €/år) skulle ni rekommendera för att få tag på dessa?”,“target_locale”:“sv”}
Vad sägs om Simply Wall Street?
Man får prova det gratis i ett par veckor och de övervakar alla aktier i världen. (Åtminstone säger de det)
Fullständigt skräp. Någon spambot genererar rubriker som “är p/e för högt”, “räcker ROE” etc. Jag vet inget mer irriterande
Seeking Alpha och Motley Fool fungerar om man håller fast vid sina egna tankar och plockar upp idéer. Jag betonar att man håller fast vid sina egna tankar, eftersom allt som är opublicerbart regelbundet publiceras, särskilt i den förstnämnda, så det är kanske inte för nybörjare
Tror du att jag är en nybörjare?
I så fall har du väldigt fel.
Jag har inte prenumererat på den betalda tjänsten Simply Wall Street.
Motley Fool och Seeking Alpha som du nämner är mycket bekanta för mig.
Dessutom använder jag bland annat Bloomberg, Reuters, Investing.com och ibland Zacks.com.
Genom Seeking Alpha har jag mest läst analyser av REIT-aktier när jag köpte fler av dem. Jag tycker att innehållet i gratisversionen nu är ganska begränsat, artiklarna kan bara läsas under en kort tid, gamla artiklar kan inte läsas etc. Men å andra sidan behöver man inte betala något. Det finns många skribenter där, det lönar sig att utöva källkritik och göra egna undersökningar och tolkningar av saker. Finns det liknande plattformar för nordiska aktier? Sverige, Norge och Danmark intresserar.
Om du läser noggrant vad jag skrev så kommer du säkert att märka att jag inte med ett enda ord riktade det mot någon, utan skrev om saken i allmänhet ![]()
Här är några:
Dagens Industri
Affärsvärlden
Aktiespararna
Alla dessa förutsätter någon form av kunskap i svenska.
De genererade texterna är ju inte den egentliga grejen med Simply Wall Street ![]()
Där finns nyckeltal visualiserade och en sammanställning av data från analytiker. Samma sak, fast mindre sexigt, finns ju till exempel via Market Screener.
Verkar smidigt för screening, men bara siffror ersätter ju inte en ordentlig analys.
Edit: vem kan fixa citatknappen.. ping?
Jag söker alltså inte direkt efter idéer eller nyckeltal, utan efter texter i stil med Inderes omfattande analyser om vad företaget gör, vilka dess framtida drivkrafter är och vad som hotar det. SeekingAlpha eller Simply Wall St. erbjuder inte detta, eller jag har åtminstone inte hittat det.
Främst letar jag efter att den tjänsten enligt mig inte skapar särskilt mycket mervärde. Den är helt meningslös och nyckeltalen finns på dussintals andra webbplatser.
E. Visst, SA har ibland riktigt bra och djupgående artiklar. Ganska välfungerande, så länge man håller filtren på.