163. Jarmo Friman
Jag beundrar Jarmo av många skäl, kanske särskilt för hur utmärkt han agerar som en mångsidig investerare samtidigt som han njuter av livet genom att bland annat resa och njuta av kultur, goda drycker och mat. Min uppskattning minskar inte heller av hur väl han tar hand om sin egen kondition.
Han är säkert känd för många från Äxä (X) och andra investeringsmedier. Jag har själv följt honom på Äxä (X), där han på ett mycket mångsidigt sätt lyfter fram olika aspekter av investeringsvärlden – även sådana som endast få investerare kan presentera.
Han är en viktig person i Finlands investeringsvärld, dels för att han delar med sig av goda tankar och perspektiv om investeringar och annat, men också för att han skapar gemenskap bland finska investerare, bland annat med hjälp av Falco. Jag anser också att det är mycket viktigt att han betonar hur avgörande det är att ta hand om sig själv och njuta av livet.
1. Berätta med femtio ord, vem du är.
Jag är en privat investerare från Helsingfors, född någon gång under förhistorisk tid under förra årtusendet. Min utbildning är magister i idrottsvetenskap och jag arbetade tidigare i tjugo år på mitt eget gym.
2. Berätta tre saker som få – åtminstone i ”investeringsscenen” – vet om dig.
Jag har arbetat som reseguide i Turkiet och på Rhodos.
Jag har redigerat och programlett några TV-program under förra årtusendet.
Jag var passionerat intresserad av ornitologi som tonåring.
3. Vilka intressen och hobbyer har du förutom investeringar?
Jag spelar regelbundet blixtschack. Jag försöker resa så ofta som möjligt, målet är att besöka över 100 länder. Gastronomi intresserar mig: olika matkulturer, recept, viner, craft beer.
Motion är en livsstil, inte en hobby.
4. Hur ser en vanlig vardag ut för dig?
Jag vaknar runt sex. Jag läser e-post, Hesari, X, följer CNBC, funderar över dagens uppdrag…
Under dagen genomför jag mitt veckoprogram för motion och ägnar mig åt någon hobby beroende på tillfälle. I familjens hushållssysslor faller matlagningen oftast på mig.
Jag följer marknaderna beroende på situationen fram till den amerikanska stängningen. På volatila dagar kan det bli över tjugo affärer.
5. Hur är du som investerare? 6. Hur ser din investeringshistoria ut?
5.-6.
Jag är en konträr investerare som använder både klassisk “hold”-strategi och snabbare swingstrategier. Jag tror på värde, men deltar ibland även i momentum och specialsituationer.
Jag började aktivt investera år 2008 när jag sålde mitt dåvarande företag. Tiden har lärt mig på ett hårt sätt, men lyckligtvis har det också blivit vinster.
7. Du är en mångsidig investerare. Vilka tillgångsslag består din investeringsförmögenhet av, och hur fördelas de olika investeringarna?
Största delen av min investeringsförmögenhet finns i börsnoterade instrument. Dessutom utgör konst, värdeföremål etc. en mindre del. Bostäder har sålts för länge sedan.
De största enskilda positionerna är nu GLNG, IREN, NOVO. Betydande är portföljer med flera företag: ädelmetaller, uran, andra metaller.
8. Vilka två aktier köpte du senast, och på vilka grunder?
Jag köpte lite mer av GLNG och Trulieve Cannabis, eftersom priserna var under mitt uppskattade fair value.
9. Hur ser din aktievalsprocess normalt ut, steg för steg?
Jag hittar intressanta företag från olika källor, t.ex. finansmedia, sociala medier eller genom diskussioner med kollegor. Jag funderar först på om företaget är i en position som stöder rådande trender på marknaden, om det har en egen nisch, vallgrav etc. Jag granskar siffrorna ganska snabbt, ytligt. Jag tar ofta en starter-position och studerar mer. Om historien övertygar och resultatrapporterna stämmer, växer positionen.
10. Berätta med femtio ord, vad du tycker om följande investeringsobjekt just nu?
Bitcoin
Bitcoin har kommit för att stanna. Knapphet är hård valuta i en värld som trycker pengar. Volatiliteten fortsätter, men priset klättrar under cykelns uppgångsfaser.
Iren
IREN = time to market! Mycket elkraft, track record av förmåga att växa, utveckla och finansiera, bra ledning. Bland AI/DC-vinnarna, tror jag.
Uran
Uran är ett måste när säker el behövs. Jag tror att spotpriset kommer att stiga betydligt under de närmaste åren, vilket stöder företagen i branschen. Jag äger två ETF:er och en grupp företag.
Very Large Crude Carrier-sektorn
VLCC är just nu en av de bästa sektorerna inom shipping, eftersom förhållandet mellan efterfrågan och utbud är bra i klassen för jätteskepp. Mitt eget val: OET.
11. Vilka branscher ser du som intressanta just nu, och vilka branscher anser du att man särskilt bör vara försiktig med för närvarande?
Jag förväntar mig råvarornas tid. Ädelmetaller stiger ytterligare 2026, tror jag. Koppar kommer kanske efter en nedgång 2027? Uran stiger under de närmaste 5 åren. Joker: amerikansk cannabis. Commodities = rymden full av intressanta företag: EQ Resources, Millennial Potash, Abaxx Technologies…
12. Berätta kort om principerna för konträr investering, och vilka är dina viktigaste verktyg som konträr investerare?
En konträr investerare funderar på varför något är billigt och om det är billigt med eller utan anledning. Gräver i soptunnor och letar där FOMO inte skiner och hype inte hörs. Funderar på intrinsic value och framtida förändringar mot ett slumrande företag. Konträr investering har drag av klassisk värdeinvestering, men också t.ex. specialsituationsstrategier.
Jag läser mycket, söker information från prenumererade nyhetsbrev, gräver på X med cashtag-sökningar och när jag hittar något går jag vidare till urvalsprocessen som jag beskrev i svaret på fråga 9.
13. Kan du berätta, vad är detta Falco? Jag vet så mycket att det på något sätt är kopplat till glada och smarta människor samt investeringar… ![]()
Falco är en informell investerargemenskap som har roligt och organiserar investeringsrelaterade evenemang, t.ex. företagsbesök och restaurangevenemang anordnade av företag (t.ex. Endomines, Oroco Resource, FinEx). Alla som är uppriktigt intresserade av investeringar är välkomna!
(Nykomlingens kommentar: Gå och titta på Jarmos konto för trevliga bilder från dessa Falco-evenemang!
)
14. Hur kan du vara så väl insatt i olika branscher, företag, råvaror och liknande? Hur i all världen lyckas du med det?
Människors personligheter skiljer sig mycket åt. Jag är “holistiskt intresserad” av livets fenomen, vilket gör att företag från många branscher hamnar i portföljen. Troligen skulle en gallring vara fördelaktig, men en bred portföljsammansättning innehåller också viktiga “hobbyvärden”. Jag läser mycket, följer investeringsscenen hela tiden, men upplever det inte som särskilt stressande.
15. Vilket är ditt mest minnesvärda investeringsrelaterade minne? Vilket investeringsrelaterat minne skulle du kanske vilja glömma?
Kanske det mest minnesvärda är att jag under min tid som företagare hittade bra köpare till mitt dåvarande aktiebolag. Därifrån började en ny karriär.
Nokias och Nokia-klustrets fall under Elop-eran var en dyr läxa för mig. Mindre hävstång hade varit bättre…
16. Hur hanterar du dina känslor i investeringar när världen stormar och kurserna svänger kraftigt? Som trader är känslokontroll säkert särskilt viktigt.
Känslor är en viktig del av livet. I investeringsstormar hjälper det att ha gjort grundarbetet, dvs. du känner till dina innehav och din strategi. Klassisk riskhantering är också viktig: om sömnen blir lidande, är diversifieringen otillräcklig och aktievikten för stor. Man måste tänka rationellt: portföljen tål nedgångar om grunderna är rätt. Här står jag, och jag kan inget annat!
**17. Jag uppskattar att du är mångsidig och inte bara en investerare – du sportar, reser och gör mycket annat – du verkar verkligen njuta av ditt liv. Har du några tankar om hur vi andra skulle kunna hitta en lika bra balans i livet som du?**Livet är unikt, säger klyschan. Men många talesätt är sanna. Hälsan först, relationer värderas högt, livets skönhet hedras. Mångsidighet, nyfikenhet, men också barmhärtighet mot andra och sig själv. Man måste fråga vad man verkligen vill och sedan sträva ihärdigt mot målet, utan att glömma bort att ha roligt. Carpe diem!
18. Hur har du konkret njutit av den rikedom som investeringar har medfört?
Jag har sedan ung ålder velat resa så mycket som möjligt. Detsamma fortsätter. Jag värderar inte särskilt material och föremål, utan snarare upplevelser. Gastronomi är en fantastisk hobby. Arkitektur, konst, design.
Likaså är möjligheten att träffa olika människor runt om i världen mycket givande.
19. Att sälja är särskilt svårt för en nybörjare, han säljer antingen alldeles för tidigt eller alldeles för sent, det handlar inte bara om otur. Har du några förslag för att åtgärda detta?
Vid försäljning kan ett i förväg uppbyggt försäljningsprogram, “stop win”, hjälpa. Stop loss fungerar också. Man får inte bli för kär i företaget.
20. Vad vill du tacka det finska investeringssamhället för?
Den finska investeringsscenen har utvecklats enormt! Jag är tacksam för de fantastiska bekantskaper och vänner jag har träffat bland annat på föreläsningar, Falcon-evenemang och till exempel vid Aktiespararnas evenemang.
Tack till Jarmo för de utmärkta och tankeväckande svaren!
Jag tycker att personer som Jarmo är goda förebilder som man kan ta efter på många sätt. Jag menar förstås aldrig att man ska kopiera någons sätt rakt av, men visst kan man ofta hämta goda saker till sitt eget liv från olika bra typer. ![]()
Jarmo är på många sätt ett gott exempel och jag är å andra sidan ett gott varnande exempel, särskilt när det gäller investeringar. ![]()
Trevlig fredag till alla!