Kritik av eviga (investerings)sanningar

Inom mig kokar tusentals tankar som borde komma ut innan det är för sent. Målet är att gå igenom investeringsvärldens tumregler och tankens fallgropar i allmänhet. Många tumregler är ibland vaga och motsägelsefulla, och de fungerar inte alltid. Det lönar sig dock att lära sig reglerna framlänges/baklänges, varefter man kan börja bryta dem vid behov. Om man vill uppnå bättre resultat än genomsnittet måste man behärska saker grundligt, och utantillinlärning räcker inte.

Jag strävar först efter att skissera en innehållsförteckning i öppningsinlägget, varefter jag börjar dela upp, vrida och vända, samla eller förstöra alla möjliga sanningar. Allt detta kommer att ta tid och tålamod krävs, både av skribenten och läsaren. Jag förbehåller mig rätten att redigera texterna i efterhand och till och med ändra mig. Läsaren bör därför bläddra igenom texten igen även efter lång tid. Repetition är studiernas mamma, som min bortgångne religionslärare upplyste.

Jag saknar egentligen inte någon egentlig diskussion eller motståndare, eftersom min största kritiker och mitt största fan bor i mitt huvud. Kommentarer är dock önskvärda. Detta kommer förmodligen att bli en så lång tråd att läsbarheten oundvikligen kommer att lida, men till en början får denna form duga. Ingen läser ju böcker längre.

Frågor om investeringssanningar på en allmän nivå kan man gärna ställa direkt i början. Innehållsförteckningen kan leva med allteftersom nya funderingar dyker upp.

Jag använder inte källhänvisningar i texten, eftersom en stor del av materialet har slipats i mitt eget huvud under åren. Materialet har samlats här och där, så ursprunget är omöjligt att spåra. Dessutom har en stor del av tankarna sitt ursprung på helt andra ställen än i finansvärlden. Det är läsarens ansvar att bedöma om tankarna har tyngd eller användning i den egna verktygslådan.

Marknaden
Information
Nyheter
Långt eller kort perspektiv
Cykliskhet
Kontinuerlig (evig) tillväxt
Marknaden har alltid rätt/är effektiv
Börsen förutser x månader/år
Att tajma marknaden
Fundamenta/sentiment
Index
Räntor
Inflation

Portföljförvaltning
Nyckeltal
Tillväxt
Värde
Utdelning
Cent
Köp det du känner till
Pris vs värde
Diversifiering
Balansering av portföljen, procentgränser
Försäljningsgränser

Investeringspsykologi
Rädsla
Girighet, omättlighet
Tillfredsställelse
Att bli förälskad i en aktie
Att upprepa samma sak och förvänta sig ett annat resultat. Dumhet eller att gräva upp en damm?

Teknisk analys

Vill du bli miljonär (eller åtminstone professionell)?

Jag ber redan på förhand om ursäkt för den långsamma framskridandet av texten, vars följning är som att lyssna på när färg torkar. Jag tycker dock att det är bättre att skriva inför en levande publik lite i taget än att i tysthet skriva i tre år och ladda upp hundratals sidor text på en gång.
Här får man dock se även enskilda penseldrag, även de felaktiga.

92 gillningar

Även om intervjuer har gett bilden av att jag inte följer makro eller att mitt arbete bara handlar om att gräva i företagsspecifika frågor, hade makro en mycket stor betydelse, särskilt i början av min karriär. Intresset för konjunktursvängningar drev mig till aktier, och tankeskalan har bearbetats från det större mot det mindre. Indexen sneglar jag på då och då för att hålla mig uppdaterad om marknadens allmänna stämning och nivå. Särskilt när konjunkturtoppar och bottnar närmar sig, riktas blicken mer mot makro än mot företagen. Investeringsbeslut och åtgärder formas som en syntes av mikro och makro. Det finns inga värderingsnivåer som är inhuggna i sten, utan snarare fungerar makro som en ryggrad kring vilken beslut fattas eller inte fattas.

När det gäller index är det värt att komma ihåg att de i sig själva inte är något annat än en samling aktier eller dylikt, från vilka man härleder ett poängtal. De har en historia, men varken minne eller vilja. Alla betydelser som människor ger dem finns i människors medvetande. De är svansen som viftar på hunden. Hunden vars plats och form det är meningen att man ska ta reda på.

Inom investeringar är studier av indexens historia som att studera gamla kartor som påminner om dagens terräng, men något i dem är snett. Gränser flyttas, vägar går lite här och var, men vattendrag och terrängformer ligger troligen kvar.
Indexens historia ska alltså inte bokstavligen överföras som en guide för nutiden, men man kan hämta mycket från dem när man försöker förstå var på kartan vi befinner oss idag. Det finns skäl att bekanta sig med terrängen innan man funderar på möjliga reskamrater.

Låt oss titta på dessa en stund.

Jag letade snabbt fram indexgrafer från den inhemska börsens historia. Dessa var de mest användbara som dök upp efter en femton sekunders googling. Båda har sina brister, men de får duga.

Innan jag fortsätter får läsaren fundera på vilka brister som finns i dessa.

Helsingforsbörsens historia ungefär från den tid då jag har varit medveten om investerandets existens. Bilden visar ett oviktat generalindex, så Nokiabubblan ser orimligt stor ut. Grafen är häpnadsväckande i den meningen att vi inte har sett en ny topp på över tjugo år, och lär inte se en inom den närmaste framtiden heller. Jag har lovat mig själv att poppa en flaska champagne när gränsen bryts, men jag tvivlar på om druvsorten till den flaskan ens har uppfunnits än. Jag tror dock att en ny topp kommer att nås under min livstid, jag planerar ju att leva länge.

Om jag hade sett den här kurvan i förväg, hade jag kanske inte gett mig in på börsen med samma entusiasm. Börsens långa historia har dock visat att det är ett spel där alla kan vinna. När man städar bort effekten av Nokias toppår från indexet ser bilden mindre tröstlös ut.

Mätt i marknadsvärden har Helsingforsbörsen redan varit mycket nära teknikbubblan, vilket inte heller är en smickrande utveckling. Trots allt orkar jag fortfarande hålla mig till att bara investera i inhemska aktier. Vår hemmaplan erbjuder ändå tillräckligt med variation mellan cyklerna för att söka avkastning. Jag letar inte efter stora globala framgångssagor, utan efter tillräcklig relativ värdeökning (det vill säga procent). Jag vill utnyttja en sorts hemmaplansfördel. Dessutom är många börsbolag redan så internationella och en stor del av försäljningen kommer från utlandet, att enbart hemmamarknaden inte avgör möjligheterna till framgång.
Jag är också en människa som vill göra det enkelt för mig, om möjligt. Jag gör bara den mängd arbete som krävs i förhållande till slutresultatet. Ibland innebär det oändligt med arbete nu för att möjliggöra att kunna slappa imorgon.

Avkastning under börsåren genom hela historien. Åren är uppdelade som antingen uppgångs- eller nedgångsår enligt kalendern. Detta är en något missvisande praxis, men på lång sikt ger det en viss bild. Även coronaåret ser ut att ligga på plus, trots att vi enligt min mening upplevde en sorts dipp under året.

Vid en snabb anblick finns det fler uppgångsår än nedgångsår, och uppgångsåren är starkare än nedgångarna. Här spelar börsmatematikens illusion in, vilket gör att procentenheterna inte kan jämföras direkt med varandra. -50 % och +100 % är likvärdiga.

41 gillningar