Inom mig kokar tusentals tankar som borde komma ut innan det är för sent. Målet är att gå igenom investeringsvärldens tumregler och tankens fallgropar i allmänhet. Många tumregler är ibland vaga och motsägelsefulla, och de fungerar inte alltid. Det lönar sig dock att lära sig reglerna framlänges/baklänges, varefter man kan börja bryta dem vid behov. Om man vill uppnå bättre resultat än genomsnittet måste man behärska saker grundligt, och utantillinlärning räcker inte.
Jag strävar först efter att skissera en innehållsförteckning i öppningsinlägget, varefter jag börjar dela upp, vrida och vända, samla eller förstöra alla möjliga sanningar. Allt detta kommer att ta tid och tålamod krävs, både av skribenten och läsaren. Jag förbehåller mig rätten att redigera texterna i efterhand och till och med ändra mig. Läsaren bör därför bläddra igenom texten igen även efter lång tid. Repetition är studiernas mamma, som min bortgångne religionslärare upplyste.
Jag saknar egentligen inte någon egentlig diskussion eller motståndare, eftersom min största kritiker och mitt största fan bor i mitt huvud. Kommentarer är dock önskvärda. Detta kommer förmodligen att bli en så lång tråd att läsbarheten oundvikligen kommer att lida, men till en början får denna form duga. Ingen läser ju böcker längre.
Frågor om investeringssanningar på en allmän nivå kan man gärna ställa direkt i början. Innehållsförteckningen kan leva med allteftersom nya funderingar dyker upp.
Jag använder inte källhänvisningar i texten, eftersom en stor del av materialet har slipats i mitt eget huvud under åren. Materialet har samlats här och där, så ursprunget är omöjligt att spåra. Dessutom har en stor del av tankarna sitt ursprung på helt andra ställen än i finansvärlden. Det är läsarens ansvar att bedöma om tankarna har tyngd eller användning i den egna verktygslådan.
Marknaden
Information
Nyheter
Långt eller kort perspektiv
Cykliskhet
Kontinuerlig (evig) tillväxt
Marknaden har alltid rätt/är effektiv
Börsen förutser x månader/år
Att tajma marknaden
Fundamenta/sentiment
Index
Räntor
Inflation
Portföljförvaltning
Nyckeltal
Tillväxt
Värde
Utdelning
Cent
Köp det du känner till
Pris vs värde
Diversifiering
Balansering av portföljen, procentgränser
Försäljningsgränser
Investeringspsykologi
Rädsla
Girighet, omättlighet
Tillfredsställelse
Att bli förälskad i en aktie
Att upprepa samma sak och förvänta sig ett annat resultat. Dumhet eller att gräva upp en damm?
Teknisk analys
Vill du bli miljonär (eller åtminstone professionell)?
Jag ber redan på förhand om ursäkt för den långsamma framskridandet av texten, vars följning är som att lyssna på när färg torkar. Jag tycker dock att det är bättre att skriva inför en levande publik lite i taget än att i tysthet skriva i tre år och ladda upp hundratals sidor text på en gång.
Här får man dock se även enskilda penseldrag, även de felaktiga.