Hej Inderes-fællesskab!
Jeg har i flere dage overvejet, hvordan vi – private investorer – bedre kunne påvirke virksomheder. Så jeg har overvejet denne idé: (Jeg ved, der er en udviklingsidé-tråd – men jeg tror, at dette er et “større” forslag, og det skal diskuteres bredere – så undgår man, at det overdøver andre mindre forbedringsforslag el.lign.). Inderes ønsker at gøre Helsinki-børsen til et bedre sted. Her er et forslag til netop det.
@Verneri_Pulkkinen @Mikael_Rautanen @Yu_Gong og Minna Avellan
Inderes kunne levere en service, hvor vi private investorer sammen kunne få vores stemme hørt sideløbende med de store aktører. Det vil sige, at Inderes ville udvikle en slags online underskriftindsamlingsplatform, som vi kunne tilslutte os ved at logge ind med netbank-id eller lignende. (Det er nødvendigt at verificere, at man er ejer af den pågældende aktie).
På det seneste har der været mange forskellige hændelser:
-
F.eks. i Citycon-tråden havde @Iiiks en god initiativrig tilgang vedrørende Citycons huslejeopkrævning under coronakrisen. Mikael tog også sagen op på sin Twitter.
-
Sampos soliditet, og balanceringen af den (med potentielle virksomhedsopkøb), giver stof til eftertanke, selvom man også kunne udstede hybridobligationer (dette ‘koster’ dog). Hvis virksomheden kunne få mere råderum ved at fordele udbyttet i flere rater?
-
Case Nokian Renkaat: Dette er noget tid siden, men mange undrede sig over, at kursen steg usædvanligt meget i forhold til markedet. Efterfølgende kom det frem, at Hille havde råbt sine markedsopfattelser ud i en eller anden telefonsamtale til “de store drenge” før ‘silent period’ startede. Dette er på ingen måde ligestillet behandling af os private investorer! Der burde efter min mening have været en eller anden form for ballade over dette… Sagen er ikke stor, men alligevel mener jeg, at det ville være relevant at minde om den.
-
Case Wärtsilä: Direktøren roser, hvor billig aktien er efter hans mening. Et par uger senere kom der en negativ resultatvarsel. Denne form for kommunikation ville næppe nogen ønske, at direktøren råbte ud. Den rigtige måde, hvorpå Eskola kunne have taget stilling til Wärtsiläs daværende kurs, ville have været ved at købe virksomhedens aktier. Ikke ved at råbe op.
-
Ikke alle brød sig om Fortums træk med at købe Uniper. Nogen ville måske have hurtigere løsninger på Fortums emissioner? WWF forsøgte i hvert fald noget.
Der findes sikkert også andre sager – og der kommer helt sikkert flere i fremtiden.
Jeg tror, at vores meninger sammen ville blive hørt, og vi kunne få et mere dækkende svar på sagen fra den øverste ledelse. (Selvfølgelig findes der et par positive undtagelsesvirksomheder, som har en repræsentant her på Inderes’ forum). Derudover ville vi ikke “spam” virksomhedens medarbejderes e-mails. Hvad ville efter din mening være mere overbevisende – 100 investorer hver for sig eller 100 investorer sammen?
Et par ting, jeg selv har overvejet:
- Man skal kunne være for og imod sagen
- Man skal bruge en sådan ‘feature’ ansvarligt
- Også uregistrerede brugere skal kunne deltage
- Kunne give et mere positivt billede af ‘folkekapitalisme’
- Ikke alle kan/tør gå til et stormfuldt selskabsmøde, desuden ville dette kunne bruges hele året.
- Efter min mening ville Inderes og dets fællesskab være en god ‘platform’ for dette
Så, hvilke meninger vækker et sådant fællesskabsforslag? Hvilke ting ville I ønske, der blev tilføjet eller fjernet fra denne udvikling? Forhåbentlig vil Inderes-folkene også kommentere på dette, både som private personer og som repræsentanter for virksomheden. Lad os idéudvikle og udvikle dette sammen, så det bliver behageligt – hvis I støtter en sådan sag! (Overvej sagen et øjeblik, og kom ikke bare med en hurtig 3-ords kommentar).
Giver idéen mening? Vil du gerne være med til at påvirke virksomhedernes handlinger sammen?
- Ja
- Nej
- Ved ikke