Inderes fællesskabets webadresse

Hej Inderes-fællesskab!

Jeg har i flere dage overvejet, hvordan vi – private investorer – bedre kunne påvirke virksomheder. Så jeg har overvejet denne idé: (Jeg ved, der er en udviklingsidé-tråd – men jeg tror, at dette er et “større” forslag, og det skal diskuteres bredere – så undgår man, at det overdøver andre mindre forbedringsforslag el.lign.). Inderes ønsker at gøre Helsinki-børsen til et bedre sted. Her er et forslag til netop det.

@Verneri_Pulkkinen @Mikael_Rautanen @Yu_Gong og Minna Avellan

Inderes kunne levere en service, hvor vi private investorer sammen kunne få vores stemme hørt sideløbende med de store aktører. Det vil sige, at Inderes ville udvikle en slags online underskriftindsamlingsplatform, som vi kunne tilslutte os ved at logge ind med netbank-id eller lignende. (Det er nødvendigt at verificere, at man er ejer af den pågældende aktie).

På det seneste har der været mange forskellige hændelser:

• F.eks. i Citycon-tråden havde @Iiiks en god initiativrig tilgang vedrørende Citycons huslejeopkrævning under coronakrisen. Mikael tog også sagen op på sin Twitter.

• Sampos soliditet, og balanceringen af den (med potentielle virksomhedsopkøb), giver stof til eftertanke, selvom man også kunne udstede hybridobligationer (dette ‘koster’ dog). Hvis virksomheden kunne få mere råderum ved at fordele udbyttet i flere rater?

• Case Nokian Renkaat: Dette er noget tid siden, men mange undrede sig over, at kursen steg usædvanligt meget i forhold til markedet. Efterfølgende kom det frem, at Hille havde råbt sine markedsopfattelser ud i en eller anden telefonsamtale til “de store drenge” før ‘silent period’ startede. Dette er på ingen måde ligestillet behandling af os private investorer! Der burde efter min mening have været en eller anden form for ballade over dette… Sagen er ikke stor, men alligevel mener jeg, at det ville være relevant at minde om den.

• Case Wärtsilä: Direktøren roser, hvor billig aktien er efter hans mening. Et par uger senere kom der en negativ resultatvarsel. Denne form for kommunikation ville næppe nogen ønske, at direktøren råbte ud. Den rigtige måde, hvorpå Eskola kunne have taget stilling til Wärtsiläs daværende kurs, ville have været ved at købe virksomhedens aktier. Ikke ved at råbe op.

• Ikke alle brød sig om Fortums træk med at købe Uniper. Nogen ville måske have hurtigere løsninger på Fortums emissioner? WWF forsøgte i hvert fald noget.

Der findes sikkert også andre sager – og der kommer helt sikkert flere i fremtiden.

Jeg tror, at vores meninger sammen ville blive hørt, og vi kunne få et mere dækkende svar på sagen fra den øverste ledelse. (Selvfølgelig findes der et par positive undtagelsesvirksomheder, som har en repræsentant her på Inderes’ forum). Derudover ville vi ikke “spam” virksomhedens medarbejderes e-mails. Hvad ville efter din mening være mere overbevisende – 100 investorer hver for sig eller 100 investorer sammen?

Et par ting, jeg selv har overvejet:

• Man skal kunne være for og imod sagen
  • Man skal bruge en sådan ‘feature’ ansvarligt
  • Også uregistrerede brugere skal kunne deltage
  • Kunne give et mere positivt billede af ‘folkekapitalisme’
  • Ikke alle kan/tør gå til et stormfuldt selskabsmøde, desuden ville dette kunne bruges hele året.
  • Efter min mening ville Inderes og dets fællesskab være en god ‘platform’ for dette

Så, hvilke meninger vækker et sådant fællesskabsforslag? Hvilke ting ville I ønske, der blev tilføjet eller fjernet fra denne udvikling? Forhåbentlig vil Inderes-folkene også kommentere på dette, både som private personer og som repræsentanter for virksomheden. Lad os idéudvikle og udvikle dette sammen, så det bliver behageligt – hvis I støtter en sådan sag! (Overvej sagen et øjeblik, og kom ikke bare med en hurtig 3-ords kommentar).

Giver idéen mening? Vil du gerne være med til at påvirke virksomhedernes handlinger sammen?

• Ja
  • Nej
  • Ved ikke
0 äänestäjää
43 Synes om

Her er et hurtigt eksempel, jeg lige har lavet.

kuva

Selskabet selv kan selvfølgelig se hver deltager med navn og aktieandel. Kunne deltagerne også generelt se, hvor mange aktier der er deltaget med? Vi kan jo ikke hamle op med en som Gazit, men man ved aldrig, om f.eks. et pensionsselskab ville støtte os el.lign. I det mindste ville vi have forsøgt at gøre vores bedste, og ikke bare stå med hænderne i lommen.

Man skal selvfølgelig altid overveje, at målselskabet ikke kommer i problemer – i dette tilfælde tror jeg, vi kunne skære lidt ned på udbyttebetalingen og reducere den.

Hver “fælles adresse” ville selvfølgelig være forskellig og altid vedrøre en bestemt sag! Man skal også huske, at dette skal bruges ansvarligt for at få vores stemme hørt, og ikke bare for at brokke sig over alt.

26 Synes om

Her er fuldmagten printet ud, og nogen ringer, hvis det ikke lykkes med en underskriftsindsamling:

“Hej Pentti, jeg ringer på vegne af en ejer af 900.000 aktier. Vi mener, at udbyttebetalingen bør udskydes til senere, hvad mener du?”

:smiley: Men sådanne underskriftsindsamlinger kom selvfølgelig, for eksempel da Care blev fjernet fra børsen. Den britiske fyr havde samlet et par venner og sendt ud til alle, at de ikke skulle acceptere tilbuddet. For os ville dette være en ret stor ting, hvis vi kan få en lille stemme til at blive hørt på denne måde. Fantastisk initiativ.

Jeg foreslår Inderes’ initiativpris til Mester Nyyb.K

9 Synes om

Tak @Nyyb.K!

Denne idé stemmer overens med mange af vores principper og filosofier: demokratisering af finansmarkedet, ansvarligt ejerskab, indflydelse i ejerskab, at bringe private investorers stemmer frem, at bygge dialog mellem virksomheder og ejere.. :clap:

Disse ting er allerede under overvejelse og på tegnebrættet, så det er fantastisk at se, at der også er efterspørgsel her!

Jeg mener, at afgørende i dette er identificeret ejerskab: virksomheder er virkelig interesserede i at høre ejernes synspunkter (og er også lidt tvunget til at lytte ifølge loven), men indlæg fra brugernavne på internetfora mister let deres værdi. Derfor er det essentielt, at vi kan identificere aktionærerne og deres stemmeret - heldigvis har vi allerede udviklet og fortsætter med at udvikle tekniske løsninger relateret til dette og stemmeafgivning, nu primært til generalforsamlinger. Aktionærer kunne logge ind på et lukket, kun for ejere-fællesskab, f.eks. her på forummet. Løsningen skulle bygges til at skalere, så den kunne tages i brug for alle virksomheder med det samme, uden at en god idé strander på manuelle processer (heldigvis koder @Yu_Gong alt for os).

Hvis vi ved at samle små ejere kan opnå en repræsentativ stemmeandel på 5 % eller mere, vil fællesskabet allerede have vægt i beslutningerne. Formålet kunne være at sikre mindretalsaktionærers rettigheder, men også at fremme samfundsmæssige spørgsmål relateret til ansvarligt ejerskab (der understøtter langsigtet forretningsdrift). Dette ville gøre det nyttigt for virksomheder, da et sådant filter ville kondensere de mest væsentlige ønsker og tanker fra ejere til virksomheden, i stedet for den nuværende meget fragmenterede information.

Jeg har allerede haft en mere seriøs diskussion om emnet med bestyrelsen i et selskab. Det er sjovt, at emnet uafhængigt af dette blev bragt op her også. Emnet bør derfor fremmes, når vi får løst dette generalforsamlings-kaos :+1:

62 Synes om

Tak, Mikael, for den gode indsigt! Jeg ville personligt have troet, at der ville have været flere kloge ideer relateret til dette, hvorfor jeg åbnede en separat tråd for det :sweat_smile:

Jeg er helt enig, og i den forbindelse → Kunne det så også være muligt at gøre følgende:

• Forumets bruger identificerer sig med stærk autentificering (bank-id osv.), og hvis vedkommende skriver i en tråd dedikeret til en bestemt aktie, ville der f.eks. være et :heavy_check_mark: efter brugernavnet HVIS vedkommende ejede den pågældende aktie? På den måde ville andre forumbrugere også kunne se det. Dette kunne selvfølgelig vælges ON/OFF i indstillingerne. (Men hvis aktierne f.eks. er på Shareville, hvor kommer informationen så fra?)

Anyway, kom bare med jeres ideer, så kan vi muligvis fremskynde produktionen af dette til efteråret :slight_smile: Jeg har allerede gjort mig selv til grin med disse ideer, så I ikke behøver at skamme jer!

6 Synes om

Jeg forestiller mig, at Inderes’ påvirkningskanal ville være magen til den, der bruges til det velkendte borgerinitiativ. Processen kunne være som følger:

• På Inderes’ virksomhedsspecifikke sider vises afsnittet Virksomhedsinitiativer (eller lignende), hvor man kan se åbne initiativer og muligheden for at oprette et. Oprettelsen af et initiativ kræver login til Inderes. Vi holder tærsklen lav her.
  • For at få et initiativ “igennem” er der en tidsfrist for at nå den næste fase, inden for hvilken initiativet skal modtage støtte. Plus godkendelse fra Inderes-staben, som sorterer de værste spøgefugle fra i begyndelsen.
  • Når der er tilstrækkelig støtte inden for tid X, går vi videre til den fase, der kræver stærk identifikation, med underskrifter og indsamling af aktieantal.

Jeg ved ikke, hvordan aktionærejerskab ville blive identificeret, udover ved at bruge Euroclear-grænseflader. Det ville være nødvendigt at identificere ejerskaber opnået via enkeltpersoner og virksomheder separat og summere dem. Hvis systemet skal være skalerbart, er dette efter min mening obligatorisk. Ideelt set kan man endda indsamle en realtidsliste over, hvor mange aktier der står bag initiativet.

For Inderes ville informationen blive et interessant register, så datasikkerhedsspørgsmål skal overvejes nøje. Og jeg tvivler ikke på, at det også gøres nu!

En sådan strøm af bevidsthed til at nyde fredagen.

8 Synes om

{“content”:“Inspireret af en diskussion i kaffestuen gravede jeg denne tråd frem. Er en form for netadresse stadig en del af Inderes’ fremtidsplaner?\n\nNår man ser på Solteqs kursreaktion på et enkelt indlæg, er der tydeligvis muskler her til at påvirke i det mindste små virksomheder. Hvis vi går helt ned til unoterede virksomheder, kan vi nemt nå de 5% af stemmerne. Jeg kunne forestille mig, at det ville være muligt at påvirke selv større indenlandske virksomheder. En repræsentant for Sampo svarer allerede aktivt i sin egen tråd.\n\nDet ville også være rigtig rart at vide, hvor stor stemmeret forummet har i f.eks. Smart Eye. :smile:”}

7 Synes om

Dette er stadig meget på tanke- og tegnebordsstadiet, og vi har endnu ikke nået at arbejde praktisk med det. Et lille skridt er naturligvis at identificere sig for selskabernes egne repræsentanter og få et “badge” på forummet. En kobling til ejerregistrene er lidt mere kompliceret, men der ser ud til at være en klar efterspørgsel på denne type løsning.

10 Synes om

Jeg har ikke fulgt Sievi + Boreo-diskussionen nærmere, men det virker som om mange gerne vil have deres stemme hørt. Der er jo engang imellem sådanne mere specielle begivenheder, f.eks. Ahlström-Munksjö sagen.

1 Synes om

Nu, hvor Inderes er børsnoteret, har jeg spottet dette derfra: :nerd_face:

Med dette online-andragende søger jeg netop den “platform”, som Inderes kunne implementere, og jeg vil gerne, at så mange som muligt frit udtrykker deres egne synspunkter her om, hvilken ordning de hver især ville se som den bedste :slight_smile: Det var derfor, jeg oprettede denne tråd, for ikke at det skulle blive blandet sammen med “udviklingsidé”-tråden.

Kunne man også på en måde inddrage Suomen Osakesäästäjät (Finske Aktiesparere) her? @Victor_Snellman Foreningen ønsker ikke at tage stilling for eller imod, men som et eksempel ville dette sikkert passe;

Som det blev udtalt i aktiesparernes erklæring den 26.8.2021, skal der være mulighed for forhåndsstemme ved en ekstraordinær generalforsamling. På den måde kan aktionærernes vilje fastlægges, og mindretalsaktionærernes rettigheder sikres uden behov for at indsamle fuldmagter. Forhåndsstemme blev succesfuldt anvendt for eksempel ved de ekstraordinære generalforsamlinger vedrørende fusionen af Valmet og Neles.

https://twitter.com/mikaelrautanen/status/1447101804647419904?s=20

Mikael har også på Twitter spekuleret over, at diskussionen med ejerne stadig er vanskelig. Kunne dette online-andragende på en eller anden måde også udnyttes i virksomhedens kommunikation?

Anyways, Inderes kan som et børsnoteret selskab meget vel “øve sig” i hemmelighed med et sådant andragende om, hvordan man opbygger det på en eksemplarisk måde, da de selv allerede er i position som et børsnoteret selskab :slight_smile:

Jeg håber bare, at der kommer flere modige synspunkter om sagen!

10 Synes om

Her er en god opmuntring til min ellers stille forslagstråd :smiley:

https://www.suomenos.fi/osakasaloitteet/

Ved hjælp af Suomen Osakesäästäjät’s aktionærforslag-tjeneste har du mulighed for at påvirke finske børsnoterede selskabers aktiviteter.

Via tjenesten kan du indsende og støtte forslag til finske børsnoterede selskaber. Emnerne for forslagene kan for eksempel være:

Selskabets aktieemissioner
Selskabets udbyttepolitik
Generalforsamlingsanliggender
Bestyrelsens og den administrerende direktørs aktiviteter
Indløsningsprocedurer
Ændringer i selskabets strategi og omstruktureringer

Et aktionærforslag kan indsendes af en aktionær i selskabet, som er medlem af Suomen Osakesäästäjät (Finske Aktionærer). Alle selskabets aktionærer kan støtte åbne forslag ved hjælp af stærk identifikation. At støtte et forslag kræver ikke medlemskab af Osakesäästäjät.

De indsendte aktionærforslag behandles og godkendes af Suomen Osakesäästäjät’s bestyrelse inden offentliggørelse. Efter forslagets udløb overleverer Suomen Osakesäästäjät forslaget til selskabet eller til orientering på generalforsamlingen.

Tjenesten er gratis.

Tak @Victor_Snellman

E: Ville det være en god idé at lave nogle åbne forslag her, som allerede er godkendt af Osakesäästäjät’s bestyrelse? Man kunne så “slutte sig til” blot med stærk identifikation? Lidt ligesom man ser i borgerforslag (Kansalaisaloite), hvor mange der støtter osv.. :thinking:

https://www.suomenos.fi/tietoa-osakasaloitteesta/

kuva

Der var allerede sådan en derinde :+1:

16 Synes om

For at en sådan “brokke-kanal” skal fungere, og for at den i det mindste i teorien kunne have en vis indvirkning på et børsnoteret selskabs aktiviteter, ville der være brug for en klar “hvis det ikke passer jer, så…”-klausul.

Et børsnoteret selskab lytter nemlig nok, men handler ikke, hvis en “brokke-petition” kun fokuserer på at beklage sig.
Hvis man udover at beklage sig også fortæller om konsekvenserne af, hvad der sker, hvis selskabet ikke reagerer synligt og operationelt på kravet, får sagen vægt fra selskabets perspektiv. Jo større, jo bedre for den, der stiller kravet.

F.eks. en hypotetisk situation:
Kesko nedsætter producentpriserne for de finske landbrugsproducenter. Det er klart, at trækket vil medføre tab af fødevareselvforsyning i form af konkurser og nedlæggelse af landbrug.

Vi laver en petition:
”Vi ejere håber virkelig, at producenterne får en god betaling. Tak fordi du læste med, og hav en fortsat god dag”

Eller

”Vi kræver, at de hjemlige producenter betales en pris for fødevareproduktionen, der dækker omkostningerne og belønner den hjemlige producent af rene fødevarer således, at det er muligt at skabe en sund avance (15%) udover kostprisen.
Hvis der ikke reageres offentligt på sagen og præsenteres en fungerende løsning senest den 1. juni, vil vi aktionærer holde op med at bruge K-gruppens tjenester og gøre sagen offentlig.”

Enhver forstår, at man ikke behøver at reagere på det første overhovedet, men det sidstnævnte får bukserne til at ryste.

1 Synes om