Nu när investeringar i S&P 500 håller på att bli omodernt, vill jag lyfta fram ett europeiskt alternativ med en djup vallgrav. Industrigasbranschen växer stadigt och är monopolistisk till sin natur. Det finns några betydande aktörer i världen, varav Linde och Air Liquide är de klart största. Man kan till och med tala om en duopol, där denna duo delar marknaden och åtnjuter goda marginaler. Det är mycket svårt för andra att rubba deras position.
Air Liquides värdering är hög, med ett P/E-tal som ligger över trettio, men till detta pris får man en högkvalitativ och stabilt växande verksamhet. Som en joker kan nämnas VÄTE-kortet, som också finns i företagets kortlek.
Wikipedia:
Air Liquide S.A. är ett franskt multinationellt företag som levererar industrigaser och tjänster till olika branscher, inklusive medicinska, kemiska och elektroniska tillverkare. Företaget grundades 1902 och är, efter Linde, den näst största leverantören av industrigaser mätt i intäkter och har verksamhet i över 70 länder. Huvudkontoret ligger i Paris 7:e arrondissement. Air Liquide ägde patentet för Aqua-Lung tills det löpte ut. Air Liquides huvudkontor ligger i Paris. Företaget har också stora anläggningar i Japan, Houston, Newark, Delaware, Frankfurt, Shanghai och Dubai. Företagets forskning och utveckling syftar till att skapa industrigaser och gaser som används i produkter som hälsovårdsartiklar, elektroniska chip, livsmedel och kemikalier. De stora FoU-grupperna inom Air Liquide fokuserar på analys, bioresurser, förbränning, membran, modellering och produktion av vätgas.
2024: Air Liquide bygger vidare på rekordstor marginalförbättring och stora kommersiella framgångar som driver framtida tillväxt, och höjer återigen sin marginalambition
Tack för infon! Jag undrar om de 25 % som IB tagit har hållits inne vid källan, det vill säga i Frankrike, och om den finska skattemyndigheten sedan drar ytterligare skatt ovanpå det när du redovisar utdelningarna i din skattedeklaration (vilket IB väl inte gör automatiskt)? Då skulle den totala skatten hamna runt 50 % (se tabellen nedan kopierad från Nordnet).
Om däremot den totala skatten på utdelningen du betalat bara är 25 %, så vore det ju toppen!
Nedan visas skattesatsen för franska utdelningar enligt Nordnet. Ett nytt skatteavtal mellan Finland och Frankrike undertecknades visserligen 2023. Implementeringen av detta har enligt uppgift försenats och kan träda i kraft tidigast 2027. Eftersom Nordnet dessutom är ett bolag registrerat i Sverige, vet jag inte hur det påverkar situationen ytterligare. Det är komplicerade saker det här. Motivationen att investera i dessa Paris-noterade bolag ökar markant om utdelningsskatten hanteras korrekt, och därför kollar jag nu med er ägare hur det har fungerat för er.
Det verkar vara så att IB håller inne 25 % och att det stannar i baguettelandet. Enligt skatteavtalet borde skatten vara 0 %, så Finland beskattar sedan ovanpå det som om ingen källskatt alls hade gjorts, alltså 25,5 % till på det, skulle jag tro. Det framgick inte helt säkert ens av beskattningsbeslutet.