Adyen - Betalningsplattform från Nederländerna

3 gillningar

" Men Stripe har inte varit immuna mot den globala nedgången: I november sade man upp 14 % av sin personal, eller runt 1 120 personer. Och företaget har sänkt sin interna värdering mer än en gång under det senaste året. Tidigare denna månad rapporterade TechCrunch att Stripe hade sänkt sin interna värdering till 63 miljarder dollar. Den sänkningen på 11 % kom efter en tidigare intern värderingssänkning som värderade företaget till 74 miljarder dollar."

1 gillning
2 gillningar

Marknaden tycktes bli besviken på vinsttillväxten. Bolaget rekryterade dock 757 experter under H2 (22 % tillväxt), vilket säkert kommer att synas som framtida tillväxt.

Omsättningen är enligt min mening också på en bra nivå med tanke på det svåra marknadsläget. Att värva nya kunder i dessa tider har säkert varit utmanande.

Min investeringstess ändrades åtminstone inte direkt, men jag får fundera lite till på det.

1 gillning

Edit: Ingen idé att skriva något här så jag tar bort det, eftersom den här tråden enligt min mening innehåller de viktigaste punkterna från samtalet :slight_smile:
https://twitter.com/Quartr_App/status/1624141073642622988

3 gillningar

https://twitter.com/MortenGerdes/status/1623814479510228995

1 gillning

Business Breakdowns hade nyligen en passande artikel skriven om Adyen, jag rekommenderar att läsa den.

Här är också en bra genomgång av Adyen: https://joincolossus.com/research/adyen_research.pdf

Dessutom rekommenderar jag att lyssna på det här avsnittet, som också nämns i öppningsinlägget: https://www.joincolossus.com/episodes/30866661/willar-adyen-a-first-principles-payment-platform?tab=blocks

Men branschen är mycket konkurrensutsatt och priskänslig; marknaden är stor, men den maximala storleken är väldigt svår att uppskatta.

Jag tror att Adyen kommer att fortsätta sina tillväxtsatsningar och ta nästa steg uppåt med hjälp av de nuvarande satsningarna. Ledningen kommenterade att situationen liknar den under åren 2015–2017, då Adyen investerade kraftigt i licensförvärv och point of sale (undrar vad den korrekta svenska termen för detta kan vara). Dessa investeringar började sedan bära frukt under åren 2018–2020.

7 gillningar
3 gillningar

"Data Connect for Marketing ger omnikanal-företag möjligheten att använda betalningsdata för att driva personalisering och öka lojalitet

Adyens senaste produkt hjälper redan den globala modegruppen AWWG (Pepe Jeans London, Hackett och Façonnable) att förbättra sina kundlojalitetsprogram & Salesforce har byggt en integration för att erbjuda betalningsberikade profiler till sin kundbas"

1 gillning

" Adyen bland de första finansiella teknologiplattformarna som certifierats av Federal Reserve för att använda dess infrastruktur för omedelbara betalningar"

4 gillningar

H1 2023

1 gillning

Enligt min mening en ganska föga överraskande rapport. Tillväxtsatsningarna med lång sikt i åtanke fortsatte, vilket tärde på EBITDA. Å andra sidan finansierades tillväxtsatsningarna helt med finansiella intäkter, vilket gjorde att de likvida medlen knappt verkar ha förändrats alls.

Marknadsreaktionen blir sannolikt negativ i dag, då marknaden ofta bara tittar på siffrorna.

2 gillningar

Marknadsreaktionen var alltså nästan -40 %, vilket innebär att börsvärdet föll med cirka 20 miljarder euro på en dag. Det är sällan så här stora bolag tappar så mycket utan en vinstvarning.

(för framtida referens om man läser tråden senare) Grafen är inte från Amsterdam, men den motsvarar läget där.

7 gillningar

Ursäkta ett helt innehållslöst inlägg, men okej.. NU började företaget intressera som investeringsobjekt.

Jag har nog inte satt ord på min investeringsstrategi, men det är jäkligt viktigt att företaget faktiskt har en produkt / produkter att sälja. Och Adyen har en produkt och inte bara spekulativt fluff. Branschen har hård konkurrens, de krävda investeringarna i verksamheten är enorma, men en stor del av aktörerna är tröga och gamla.
Investeringar i personal och teknik nu garanterar produkterna och konkurrenspositionen även i framtiden.

Om man nu ännu hade gjort någon form av värderingskalkyl för företaget så skulle man veta hur mycket man bör betala för aktien, men man kanske skulle kunna öppna en ingångsposition redan utan att tänka efter..

3 gillningar

Jag lyssnade på resultatsamtalet och herrarna kommenterade framtidsutsikterna för tillväxt med ganska gott självförtroende där.

Q&A-delen är mycket trevlig att lyssna på; här skulle många företags IR-avdelningar kunna ta lärdom.

Dagens kursreaktion för i stället tankarna till Fundsmiths årsstämma (AGM) 2023, där Robinson kommenterade att bolaget de absolut skulle vilja äga är Adyen, men att de väntar på en ”glitch” i marknaden eftersom värderingen är för hög.

”Omsättningen låg på 2,7 miljarder euro före covid-19 och ligger nu på 8,9 miljarder euro. Bolaget levererar 30 % avkastning på kapitalet inom onlinebetalningar, vilket är en bransch som sannolikt kommer att ha mycket naturlig tillväxt. Det enda verkliga hindret för att investera är att det handlas till 60 gånger vinsten.”

Lite off-topic, men ett lyssningstips: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DPW5bJ7_i05g&ved=2ahUKEwjRvsvCyOSAAxXVDRAIHcbXDCAQwqsBegQIEBAG&usg=AOvVaw3-l1-rwDhhilG0cxu-rclM

Edit: Här är ett utdrag från Q&A-delen där man diskuterade investeringsnivåerna 2015–2017, som Adyens ledning även tidigare har refererat till,

Morgan Stanley, Adam Wood

"Hej, perfekt. Tack för att ni tar frågan.

Piet, kul att se dig tillbaka, och Ingo, grattis till den utökade rollen. Jag har två frågor.

Den första är helt enkelt: kan ni hjälpa oss att förstå storleksordningen på påverkan på EBITDA-siffrorna för 2023? Jag menar, den modell vi arbetar med antyder att EBITDA-marginalerna faller under 50 % i år.

Men det beror förstås till stor del på de löner per anställd som vi antar. Skulle vi rentav kunna se en situation där marginalerna återgår till nivåerna från 2015–2017?

Återigen, jag tror att det var en period då ni investerade ganska kraftigt när marginalerna gick så lågt som till den lägre delen av 40-procentsspannet för EBITDA. Det är den första."

Adyen, Ingo Uytdehaage
"Tack, Adam. Ja.

När det gäller våra investeringar vill vi fortsätta att investera under 2023. Under 2022 anställde vi omkring 1 200 personer.

Det är också det antal personer som vi vill utöka teamet med i år. Det är ungefär det maximala vi vill anställa.

Vi håller förstås ribban högt. Med den fulla effekten av de personer vi anställde under andra halvan av förra året eller under 2022 kan det också leda till ytterligare marginalpress.

Så 2023 är definitivt inte ett år då marginalerna kommer att expandera igen. Det är snarare något vi förväntar oss att se på längre sikt under 2024, när vi anser oss vara på nästa nivå och kommer att anställa färre personer.

Jag håller med om din referens till de tidiga åren; jag tror att det är mycket likt, kanske inte så mycket när det gäller marginalnivåerna utan snarare det perspektiv vi har. Perspektivet vi har just nu påminner mycket om åren 2015, 2016 och 2017, då vi investerade kraftigt i att förvärva licenser och utveckla point-of-sale (betalterminaler), vilket verkligen började betala sig under åren 2018, 2019 och 2020."

8 gillningar

Jag har inte följt med så mycket, men här är dagens uppdateringar av riktkurserna.

edit. och ännu från igår

1 gillning

Jag har faktiskt fortfarande inte gjort några egna ordentliga värderingskalkyler för Adyen, men företaget i sig är bra. Verksamhetsfilosofin är bra, teknologin är bra, VD:n har bra koll och är en veteran i branschen.
Alla äldre kommentarer som Jaska länkat understryker en långsiktig affärsfilosofi.

VD:n har helt rätt i Q&A:n när han säger att onlineförsäljningen i Nordamerika är den lättaste att konkurrensutsätta och byta ut. Därför är marknaden svår. Man måste ha tilläggsprodukter som håller kvar kunderna och gör att man sticker ut. Stickiness.

Man får försöka gräva i H1-rapporten för att se vilka produkter denna massiva rekrytering fokuseras på… Inom onlinebetalningar är ju produkterna redan ganska färdiga.

Jag skulle nämna Stripe, Worldpay och som ett överraskningsnamn Apple som konkurrenter att hålla koll på.
Apple ur den vinkeln att de kommer att försvåra branschen så mycket de bara kan med alla sina Apple-proprietära (Apple-proprietary) betalningsrelaterade lösningar (men de drabbar de traditionella kortbolagen som Visa, Master, Amex ännu mer).

5 gillningar

Det saknas sannerligen en mycket väsentlig konkurrent på den här listan, nämligen PayPal. PayPals Braintree spelar på exakt samma planhalva som Adyen. Braintree fortsatte sin tillväxt med cirka 30 % under det andra kvartalet, vilket innebär att de troligen har tagit marknadsandelar från Adyen i Nordamerika. PayPal har dessutom andra vertikaler som överlappar med Adyen, såsom det nya PayPal Complete Payments riktat mot SMB-marknaden och Zettle riktat mot POS-behov.

En annan betydande konkurrent som saknas på listan är Checkout.com.

6 gillningar

Här är en riktigt bra analys vs. huvudkonkurrenterna. https://twitter.com/FredaDuan/status/1693082581007311353?s=20

5 gillningar

Siffror för Q3 2023

Processad volym uppgick till 243,1 miljarder euro, en ökning med 21 % jämfört med föregående år.

Nettoomsättningen var 413,6 miljoner euro under Q3, upp 22 % jämfört med föregående år. Vid konstanta valutakurser skulle nettoomsättningen på 413,6 miljoner euro ha varit 4 % högre än rapporterat.

175 heltidstjänster (FTE) anställdes till teamet som en del av slutskedet av Adyens accelererade investeringsfas.

Bolaget utvecklade sina finansiella mål för att specificera tidsramar kring tillväxtförväntningar.

2 gillningar