Sarastia-planen är verkligen intressant att höra om, därifrån kommer ett enormt antal anställda och verksamheten betjänar aktörer inom den offentliga sektorn. Om det på allvar presenteras andra medel för att höja lönsamheten än personalnedskärningar, skulle jag ta de orden med en nypa salt. Inom Sarastias kundfält finns det risker kopplade till framtida upphandlingar, eftersom det är svårt att vinna utan att konkurrera med pris.
Utifrån är det lätt att tänka att Administer efter börsintroduktionen har gjort dessa drag för att vara en stor spelare bara för att det är trevligt att vara stor. Till exempel är Econia i själva verket ett bemanningsföretag, och på grund av dess storlek fick Administer en mycket cyklisk del i sitt paket, vars svaga prestation har varit en belastning för resten av koncernen. Alltså ett stort sidospår.
Därmed förväntar man sig att Econias vändning ska synas tydligt i siffrorna, om en sådan är på väg. Inderes publicerar i sina morgonbrev, bland annat i samband med analysen av Eezy, statistik över omsättningen i bemanningsbranschen, som efter en lång tids kräftgång har visat tecken på en vändning vid årsskiftet 2025-26. Intressant nog är utvecklingen i Ates Q1-prognos -10 %, vilket innebär att början av året skulle ha gått betydligt sämre än den övriga marknaden. Econias topplinjeutveckling har legat runt de där -10 % under de senaste kvartalen, snart får vi se om man verkligen har blivit akterseglad ![]()
