Admicom - Pioner inden for digitalisering af byggebranchen

Man kunne forestille sig, at Admicom på disse værdiansættelsesniveauer også kunne blive udsat for et betydeligt opkøbspres. Det er jo helt vildt, at EV/EBIT (just.) ligger omkring 11 for i år. Jeg ville slet ikke blive overrasket, hvis en eller anden aktør opslugte selskabet. Men jeg vil selvfølgelig hellere følge selskabet som et uafhængigt børsnoteret selskab i stærk vækst. Efter min mening behøver EBIT-marginen ikke at blive forbedret yderligere, men der skal hellere gives gas på at styrke væksten. Admicom er heldigvis meget fokuseret og er ikke begyndt at sprede sig for meget i sine opkøb. Fundamentet bør nu være ret godt på plads til det næste store vækstspring.

21 Synes om

Admicoms CEO har også været gæst i HS Visions podcast. Hvis man vil høre om emnerne fra gårsdagens præsentation på finsk, så er det bare med at lytte med :headphone:

22 Synes om

Dette er en god start! Når aktierne også bliver annulleret, vil det her gå rigtig godt. Men et kærkomment skridt.

32 Synes om

Eller alternativt bruges billigt erhvervede aktier som en del af betalingen af købesummen ved virksomhedsopkøb og til at fastholde ledelsen i den opkøbte virksomhed. Det ville også fungere!

7 Synes om

Der har været ret pæn handel i Admicom de seneste par dage. Tydeligt større end normalt.

5 Synes om

Det ønskede skridt ville nok være at allokere også disse midler til vækstmålet på 100m ARR og 40 % EBIT. Men de svenske hovedaktionærer er vel tilfredse med, at dette er en lille virksomhed fra Jyväskylä, som giver et helt okay afkast på ROE og ROI.

2 Synes om

Det kommer an på, hvordan man ser på det. Virksomheden har investeret en hel del i organisationen i de seneste år. Spørgsmålet er selvfølgelig, om dette var et investeringsefterslæb, eller om der blev satset på fremtidig vækst. Hvis markedet er gået i stå, og der ikke opnås vækst, er yderligere rekruttering ikke nødvendigvis et fornuftigt allokeringsmål.

Dette tilbagekøb af egne aktier var næppe af et sådant omfang, at det udelukker opkøb, men det er snarere et signal til markedet. Samtidig med at udbyttet blev beskåret, er dette et bevis på, at ledelsen har andet i værktøjskassen end en udbyttesprøjte og en M&A-hammer.

14 Synes om

Tak for et godt indlæg og dine overvejelser! Hvilket indtryk sad du tilbage med efter Admicoms informationsmøde?

4 Synes om

Jamen, jeg smider det da ind, når der bliver spurgt. Og kom endelig med modstridende meninger, hvis I har nogen. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Jeg synes, udbyttet af Leistis AI-præsentation var bedre, end jeg havde forventet. Før præsentationen frygtede jeg faktisk, at det mest ville handle om brug af hype-termer og jargon.

Til min overraskelse udstrålede præsentationen dog, at Leisti i det mindste forstår på et virkelig dybt plan, hvad man kan med AI, og endnu vigtigere, hvad man ikke kan med det (selvom OpenAI og Anthropic hyper disse eventyrlige use cases helt vildt).

Markedet ser i hvert fald tre hovedrisici i forhold til kunstig intelligens fra SaaS-selskabernes perspektiv:

• (1) Kunder begynder selv at kode applikationer

• (2) Seat-based modellen forsvinder

• (3) Tærsklen for at konkurrere i branchen sænkes

Der vil helt sikkert være entreprenører i byggebranchen, som forsøger at strikke deres eget ERP-system sammen. Der findes allerede tilfælde, hvor folk laver alt deres bogføring selv for at spare et par hundrede euro, og dermed brænder de sidste rester af deres fritid af. Den type iværksættere har der altid været, og de vil altid findes. Og det er helt okay.

Hvis man så tænker over, hvor gode sådanne hjemmebryggede AI-genererede ERP-softwares kan være… Jeg arbejder selv i branchen (softwareudvikling) og har på hobbyplan brugt Claude Code meget til mine egne mindre projekter. Ja, det fremskynder arbejdet for en dygtig softwareudvikler, og det automatiserer kodningen næsten fuldstændigt. Men evnen til softwareudvikling er ikke forsvundet nogen steder hen – hvis du ikke forstår, hvad du laver, bliver resultatet noget værre rod. Bortset fra visse mini-apps, som f.eks. en personlig huskeliste-app til indkøbsture. AI-genereret slop-kode (slop-koodi) er uundgåelig, når kodebasen og konteksten, som modellen får, vokser – især hvis personen ved roret ikke aner det mindste om kodning. Disse er i første omgang værktøjer og ikke fuldstændigt autonome softwareudviklere.

Hvad angår forsvinden af seat-based modellen… Leisti præciserede i præsentationen, at Admicoms hovedprodukt Ultima heller ikke i dag afregner kunden per bruger, men at faktureringen er baseret på kundens omsætning og omfanget af servicen. Admicom Bauhub fakturerer derimod per aktivt projekt, ikke per bruger. Jeg ser det sådan, at for de produkter, hvor faktureringen sker per bruger (Estima, Quantima, Tempo), er det muligt for Admicom at tilpasse sig efter behov og skifte til en anden faktureringsmodel. En model, der på en eller anden måde er bundet til den opnåede fordel eller resultatet (outcome-based).

Jeg ser den sidste på listen som den eneste reelle risiko, nemlig den lavere barriere for konkurrence. AI muliggør hurtig kodning, hvilket betyder, at kompetente softwarehuse kan sende produkter på markedet endnu hurtigere uden betydelige indledende investeringer og forpligtelser. Denne risiko er dog efter min mening af en karakter, der aftager over tid set fra Admicoms perspektiv. Når data begynder at hobbe sig mere og mere op hos Admicom, bliver betydningen af software og kode stadig mindre. Alt centrerer sig om data og dermed Admicoms stærke position som ”System of Record”.

Hvad angår aktiens nuværende værdiansættelse, vil jeg sige det ligeud: Jeg mener, markedet maler fanden på væggen med problemer, der ikke eksisterer i virkeligheden, i hvert fald ikke fra Admicoms perspektiv. Som det tidligere blev nævnt i tråden, er det meget muligt, at det netop er den rette mand, der sidder ved roret i disse usikre tider.

52 Synes om

Admicom afholdt i dag et pre-silent-opkald forud for den stille periode, og det ser ud til, at optagelsen allerede er gjort tilgængelig for alle.

Jeg har også skrevet en kort kommentar baseret på begivenheden:

28 Synes om

Jeg faldt over et interessant indlæg om SaaS-virksomheder fra et venturekapitalist-perspektiv.

Alle disse 5 punkter berører, så vidt jeg kan se, også Admicom på et eller andet niveau.

Der er også mange andre interessante ting i teksten, varm anbefaling!

42 Synes om

Efter Attes gode deling er her endnu et fremragende indlæg om emnet fra @Omavaraisuushaaste Esa Juntunen.

Inden vi går til sagen, en påmindelse om, at teksten ikke er ren mavefornemmelse fra en investor, da jeg i mit daglige arbejde har arbejdet i omkring et årti primært med SaaS-software, både som ekspert og som leder af store projekter, uanset om det drejede sig om ERP, CRM, robotteknologi eller AI-tjenester.

29 Synes om

Det var hurtigt, udskiftningen har været voldsom den seneste måned eller mere: Admicom Oyj:n omien osakkeiden osto-ohjelma on päättynyt | Kauppalehti

Så er det bare at komme i gang med et nyt program, når man kan få det “billigt” :slightly_smiling_face:.

12 Synes om

Den observation, jeg fremhævede i Remedy-tråden, gælder også for Admicom, hvor fondene har været massivt på salgssiden. I lavt handlede aktier ses det i kursen.

Med den nuværende udvikling er de eneste fonde i Finland, der køber små virksomheder, Proprius-fondene. :smiley:

47 Synes om

CEO Simo Leist’s gennemgang fra sidste uges generalforsamling! :movie_camera:

14 Synes om

Hilsner til denne tråd. Jeg har personlig erfaring med Admicom gennem min tidligere arbejdsgiver. Da han tog det i brug, fik vi rigtig mange fordele ved at bruge den pågældende software. Det skal bemærkes, at dette er omkring 8 år siden. Min nuværende arbejdsgiver bruger et program lavet af et andet softwarefirma, og min personlige erfaring er, at det nuværende er meget nemmere at bruge end Admicoms. Er det sket for Admicom, at de i et stykke tid skar guld, og nu kommer de mindre og mere adrætte fra højre og venstre og overhaler dem? Og så det vigtigste spørgsmål fra en investors perspektiv, hvad er de “såkaldte acceptable multipler” for en virksomhed, der opererer på et så begrænset marked?

20 Synes om

Jeg er stødt på noget lignende, da jeg talte med en entreprenør. Han skiftede også væk fra Admicom.

Jeg kender ikke programmerne i detaljer, men jeg har forstået, at Admicom er ret komplekst og tvinger en ind i en bestemt proces. Der er mange funktioner, men brugernes IT-færdigheder er ikke tilstrækkelige til at anvende dem. Af denne grund skiftede denne entreprenør også til en billigere og enklere ERP-software.

Jeg kan ikke vurdere, om Admicoms sweetspot-kunde snarere er en lidt større virksomhed med flere brugere på platformen.

12 Synes om

Jeg har i hvert fald selv fået indtryk/rygter fra området, at de virksomheder, der omsætter for 0,5-10 mio. euro om året, ville blive hos Admicom. Fra dette niveau og opad, “væk fra små og mellemstore virksomheder”, ser jeg vækstmuligheder for Admicom, men konkurrencen er hård. For at underbygge mine påstande kan jeg sige, at jeg har arbejdet i bygningsteknikbranchen i snart 20 år.

12 Synes om

Der har sikkert været og vil fortsat være en del omvæltninger i kundebasen de næste par år. Jeg ser selv Admicoms Ultima ERP som en overlegen samlet løsning for traditionelle virksomheder inden for byggebranchen med mere end 10 ansatte, der direkte ansætter og selv står for fakturering, betaling af regninger og lønudbetalinger… især hvis bogføringen er hos Admicom.

Jeg har i lidt over et år drevet vores familieejede malerfirma med omkring 20 ansatte alene (på grund af faldende rentabilitet), og mine arbejdsopgaver omfatter allokering/betaling af købsfakturaer, oprettelse og fakturering af arbejdssteder, medarbejderadministration med lønudbetalinger, den samlede økonomistyring, tilbudsberegning (jeg bruger Admicoms Estima-beregningssoftware, tidligere Tocoman) samt opgaver som ansvarlig projektleder for entrepriserne. Admicoms største fordel er efter min mening, at alt findes under samme tag, og at softwaren indeholder de nødvendige forbindelser (man behøver ikke separat at gå ind i bankens, regnskabsfirmaets el.lign. systemer). Support kan fås omgående ved behov, og systemet er ikke “gået ned” i de 7 år, vi har brugt det. Jeg oplever, at jeg umuligt ville kunne nå det hele alene uden Admicom, og i svære tider har en pålidelig kontantstrømsprognose været en uvurderlig hjælp. Tidligere ERP-systemer, vi har haft, har været Lemonsoft + regnskabsfirma samt Nova-software + regnskabsfirma… problemet med dem var den eksterne regnskabsydelse og den træge software.

Fremover vil Admicoms udfordring sikkert være, at der vil være færre af de såkaldte traditionelle virksomheder med mere end 10 ansatte, der direkte ansætter… i hvert fald i vores branche har der været en sådan tendens de seneste år. Hvis man i høj grad bruger underleverandører, lejet arbejdskraft, freelancere el.lign. eller driver enkeltmandsvirksomhed, klarer man sig sikkert med et lettere system. Nogen ved sikkert mere om kunstig intelligens, men jeg er endnu ikke stødt på noget revolutionerende inden for entreprenørsiden af byggebranchen, selvom jeg er meget interesseret i emnet.

72 Synes om

Hvis det er tilladt at spekulere uansvarligt, mens kursfaldet fortsætter, så @Atte_Riikola, hvordan ser du Admicom som et opkøbsmål lige nu? Er der nogen realistisk aktør, der kunne købe Admicom ud af børsen? Ville der være nogen mening i en fusion mellem Smartcraft og Admicom?

6 Synes om